Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Berekenend rijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Berekenend rijden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De laatste jaren is het aantal files in de Randstad aanzienlijk toegenomen. Maatregelen van de overheid hebben de toenemende automobiliteit niet kunnen stuiten. Met name in de Randstad staan op spitstijden veel files. De overheid wil nu de schaarse wegcapaciteit in de Randstad beter benutten door het gebruik van de weg in de spits te ontmoedigen. Ze wil dit doen door rekeningrijden in de Randstad in te voeren. Om de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag wordt een kordon van heffingsportalen aangelegd. Automobilisten die in de spits een heffingsportaal passeren, moeten tol betalen. Dit gebeurt allemaal elektronisch.

Het doel van rekeningrijden is dat mensen op andere tijden gaan reizen of van andere vervoersvormen gebruik gaan maken. De vraag is echter of dat doel wordt bereikt door rekeningrijden. Andere vervoersvormenals het openbaar vervoer bieden voor veel mensen geen alternatief. De mogelijkheid om op andere tijden te gaan rijden wordt wel steeds groter, omdat veel werkgevers zijn overgegaan tot flexibilisering van de werktijden. In dit geval zal rekeningrijden dus kunnen leiden tot een versterking van de tendens tot een 7 x 24uurs economie. Deze tendens zal zich met name voordoen als andere vervoersnormen voor mensen geen volwaardig alternatief zijn. Om sluipverkeer te voorkomen zullen ook op het onderliggende wegennet veel heffingsportalen moeten worden geplaatst.

Vast staat dat de overheid iets moet doen om de Randstad bereikbaar en leefbaar te houden. Veel ruimte voor uitbreiding van de wegcapaciteit is er niet. Voor het aanleggen van betaalstroken is dus over het algemeen geen ruimte. Uitbreiding trekt vaak ook weer meer autoverkeer aan. Daarnaast is het niet zo efficiënt om nieuwe capaciteit aan te leggen die alleen gedurende de spitstijden nodig is. Rekeningrijden lijkt dus de enige oplossing te zijn om het gebruik van de schaarse wegcapaciteit in de spits in de Randstad op korte termijn te ontmoedigen.

De SGP is voorstander van variabilisering en differentiatie van de autokosten. Wie op spitstijden in de Randstad wil rijden moet meer betalen dan op andere tijdstippen. De wegcapaciteit in de Randstad laat het niet toe dat iedereen onbeperkt rondrijdt. Door rekeningrijden wordt er een koppeling tot stand gebracht tussen schaarste en prijs. De bedoeling is dat automobilisten een afweging gaan maken tussen het gebruik maken van de schaarse wegcapaciteit en extra betalen of het kiezen van alternatieven.

De SGP heeft bezwaren tegen de vormgeving van rekeningrijden in de praktijk. Het registreren van voertuigbewegingen met behulp van heffingsportalen is veel te grof. Mensen moeten in één keer een groot bedrag betalen. Dit werkt sluipverkeer in de hand, waardoor op het onderliggende wegennet ook veel verkeersbelemmerende voorzieningen moeten worden getroffen om dit tegen te gaan. Daarnaast is er geen rem meer op het rijden in de Randstad zodra de heffingsportalen zijn gepasseerd. Binnen het kordon van heffingsportalen hoeft namelijk niet extra betaald te worden.

De SGP pleit daarom voor een systeem dat fijnmaziger is dan zoals het nu door de regering wordt voorgesteld. Voor in de toekomst denkt de SGP dan aan een gedifferentieerde heffing per kilometer, waarbi| voertuigbevi^erkingen worden geregistreerd met behulp van satellieten. Op dit moment is dit nog geen optie. Het registreren van voertuigbewegingen met behulp van detectielussen zou wellicht een goede mogelijkheid zijn. Door gebruik te maken van bestaande detectielussen in het wegdek kunnen voertuigbewegingen veel nauwkeuriger worden geregistreerd. Ook wanneer deze methode wordt gebruikt, moeten er alternatieve vervoersvormen zijn, onder meer om de versterking van de tendens tot een 7 x 24-uurs economie niet in de hand te werken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1999

Zicht | 28 Pagina's

Berekenend rijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1999

Zicht | 28 Pagina's