Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bewust mobiel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bewust mobiel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als we mw. K.M.H. Peijs, de minister van Verkeer en Waterstaat, mogen geloven, weten we in 2020 allemaal hoe laat we moeten vertrekken om op tijd op onze bestemming aan te komen. Met de plannen die zij presenteert in de Nota mobiliteit moet de betrouwbaarheid op de weg, het spoor en het water namelijk toenemen.

Omslag

In het mobiliteitsbeleid heeft zich sinds begin jaren negentig van de vorige eeuw een omslag voorgedaan. Destijds v\7as het beleid gericht op het beperken van de mobiliteit. Nu staat het mogelijk maken van mobiliteit centraal. In het Tweede structuurschema verkeer en vervoer uit 1991, de voorganger van de Nota mobiliteit, staan maatregelen om de mobiliteit te beperken centraal. Als doelstelling wordt bijvoorbeeld genoemd een maximale groei van 35% in 2010 ten opzichte van 1986. In de nieuwe Nota mobiliteit wordt een heel andere benadering gekozen: 'Mobiliteit is een verworvenheid, die mensen de kans biedt zich te ontplooien en te ontspannen. Bestrijden van mobiliteit zou dan ook betekenen: bestrijden van maatschappelijke behoeften.' Mobiliteit mag dus weer. De minister heeft het zelf eens uitgedrukt als 'mobiliteit is fun'. Doelstelling van de Nota mobiliteit is het faciliteren en in goede banen leiden van de mobiliteitsbehoefte. In het bijzonder richt zich de aandacht dan op de verbetering van de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van het reizen per auto. Om dit te bereiken wordt de komende jaren fors geïnvesteerd in de uitbreiding en betere benutting van het wegennet. Ook een variabele kilometerheffing maakt deel uit van het pakket maatregelen zoals dat in de Nota mobiliteit is opgenomen.

Inmiddels weten we dat deze laatste maatregel voorlopig nog niet wordt doorgevoerd, vanwege de hoge kosten ervan. Randvoorwaarden voor de groei van de mobiliteit zijn dat dit niet ten kosten mag gaan van de veiligheid en een schone en stille leefomgeving.

Progressief

De vraag is hoe we de omslag in het regeringsbeleid - van het beperken van mobiliteit naar het faciliteren ervan - moeten waarderen. De Guido de Brès-Stichting, het studiecentrum van de SGP, stelt in haar nota Bewust mobiel. SGP-visie op mobiliteit, dat mobiliteit onlosmakelijk is verbonden aan de scheppingsopdracht die God ons heeft gegeven. Dat betekent dat we mobiliteit in de eerste plaats positief moeten duiden. Voor alle mensen moet een bepaald basisniveau van mobiliteit betaalbaar zijn. Ook mensen met een laag inkomen moeten voldoende toegang hebben tot mobiliteit. Wanneer de bevolking toeneemt, moeten we accepteren dat de mobiliteit toeneemt. De capaciteit van de infrastructuur moet daarvoor toereikend zijn. Mobiliteit in het licht van de scheppingsopdracht is geen vrijblijvendheid, maar plicht. Gesteld kan worden dat mobiliteit die nodig is om de scheppingsopdracht uit te voeren, dient te worden gefaciliteerd.

In de Nota Mobiliteit van het kabinet wordt mobiliteit gezien als ver-

worvenheid. De overheid ziet het als haar taak de mobiliteitsbehoefte te faciliteren en in goede banen te leiden. Het is de vraag of de overheid met deze benadering wel voldoende oog heeft voor de negatieve kanten van mobiliteit. De mobiliteitsbehoeften in onze tijd lijken oneindig. Het is juist de moderne levensstijl die tot een forse toename van de automobiliteit heeft geleid. Een positieve grondhouding tegenover mobiliteit in het licht van de scheppingsopdracht betekent niet dat de overheid de toenemende vraag naar mobiliteit onbeperkt moet faciliteren. Het is nodig de burger meer bewust te maken van de kosten die verbonden zijn aan de toenemende mobiliteitsbehoefte. Een heffing per kilometer is een goede maatregel om de kosten van een toenemende mobiliteitsvraag bij de veroorzakers ervan neer te leggen. Daarom is het jammer dat het erop lijkt dat de invoering van een heffing per kilometer voorlopig nog op zich laat wachten. Wanneer zo'n heffing wordt ingevoerd moet deze niet alleen gedifferentieerd zijn naar tijd en plaats, maar ook een progressief tarief hebben. Mensen moeten zoveel mogelijk worden geconfronteerd met de kosten van hun mobiliteitsbehoefte. Het uitgangspunt voor het mobiliteitsbeleid moet niet zijn 'mobiliteit mag', maar 'bewust mobiel'.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2005

Zicht | 48 Pagina's

Bewust mobiel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2005

Zicht | 48 Pagina's