Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Geest van profetie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Geest van profetie

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Geest van profetie en visie zal ook in het laatste der dagen werkzaam zijn. Maar alleen daar waar eendracht is en volhard wordt in het gebed. Wat ligt daar een verantwoordelij k-heid en roeping voor christelijk Nederland. Deze boodschap geeft ds. P. den Ouden mee in zijn bijbelstudie over Spreuken 29:18.

Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot. Spreuken 29:18

Deze bekende woorden uit de Spreuken hebben in het Hebreeuws verschillende nuances, die zich moeilijk in één vertaling laten vatten. Daarom is het dienstig om in deze Bijbelstudie andere vertaalvarianten te betrekken. De vertaling van het NBG heeft: "Indien openbaring ontbreekt, verwildert het volk." De Naardense Bijbel vertaalt: "Als er geen visioen is wordt een gemeenschap teugelloos." In de King James vertaling luidt de tekst: "Where there is no vision, the people perish." Een andere Engelse vertaling geeft: "V^'here there is no prophecy the people cast off restraint.”

Illustratie

Een treffende illustratie van de tekst vinden we in 1 Samuel 3. We lezen daar van de deplorabele staat waarin het volk Israël was terecht gekomen, kerkelijk en staatkundig. De ambtsdragers Hofni en Pinehas gaan het volk voor in wetteloosheid en in verachting van Gods heilige inzettingen. Er heerste een ontstellende geestelijke verwording. Wat was de oorzaak?

“Het woord des HEEREN was dierbaar in die dagen; er was geen openbaar gezicht", I Sam. 3:1. (Voor 'openbaar gezicht' staat in de grondtaal hetzelfde woord dat in de tekst vertaald wordt met 'profetie'.) Het Woord zweeg in Israël, er waren geen mannen die het 'alzo spreekt de Heere' lieten horen. Daarom was er geen beteugeling en weerhouding meer en kon het kwaad doorbreken. De afloop is bekend: sraël wordt door de Filistijnen verpletterend verslagen, Hofni en Pinehas sneuvelen, Eli breekt zijn nek en, het ergste, de ark wordt weggevoerd. Ikabod, de eer, de heerlijkheid des Heeren is weggevoerd. Dat betekent niet minder dan dat de Heere zelf uit Israël heengegaan. Daarmee staat het voortbestaan van de natie op het spel. Deze gebeurtenissen maken de strekking duidelijk van de tekst: ls er geen profetie is, wordt het volk ontbloot.

Betekenisveld

Zoals uit de verschillende vertalingen valt op te maken, bestrijkt het woord 'profetie' een breed betekenisveld. Het kan vertaald worden met gezicht, visioen of openbaring. Daarmee is gegeven dat het bij profetie niet om persoonlijke inzichten of opvattingen gaat, maar dat de profetie van boven tot ons komt. Het wordt ons door God meegedeeld. Een profeet is een hoorder der redenen Gods, en die de wetenschap van de Allerhoogste weet; die het gezicht van de Almachtige ziet, zo lezen

Ds. P. den Ouden PREDIKANT HERSTELD HERVORMDE KERK TE WOUTERSWOUDE

we in Num. 24:16. Om profetisch te kunnen spreken moet er een nauwe omgang zijn met God, en een grondige bekendheid met Zijn Woord en met Zijn wil. Als dat ontbreekt is profetisch spreken ten enen male onmogelijk.

Profetie heeft echter niet alleen een objectieve zijde, maar ook een subjectieve. Het heeft niet alleen te maken met Gods woorden, maar ook met Gods daden in schepping en geschiedenis. Dan krijgt profetie de betekenis van schouwen, doorzien, inzicht hebben en beproeven. In Jesaja 48 wordt gesproken over Gods heilshandelen m.b.t. Israël en de volkeren, de verlossing uit de ballingschap en de komst van de Knecht des Heeren. Vervolgens wordt in vers 6 Israel aangesproken: "Gij hebt het gehoord, aanmerkt dat alles." Profeteren wordt hier weergegeven met "aanmerken". Israël behoort vanuit de geopenbaarde kennis van Gods handelen de wisselingen en ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis 'aan te merken'. Zij moeten bij het licht van de openbaring de tijden verstaan, schouwen, doorzien. De geesten toetsen en beproeven of ze uit God zijn.

‘De kwaal van onze tijd is, dat het metafysisch besef aan het verdwijnen is, ook onder het christelijk volksdeel’.

Zich niet laten bedriegen door oppervlakkige waarnemingen, maar de nieren proeven. Profetisch spreken verheft zich onverstoorbaar boven het rumoer van de dag. Waar het licht van de openbaring dooft wordt de geschiedenis een reeks van toevallige en dus zinloze gebeurtenissen en laat men zich door incidenten meesleuren. Israël was het Woord van God toevertrouwd, daarom was het juist zijn roeping de tijden te verstaan en overeenkomstig te spreken en te handelen, om zo licht te verspreiden. "Ik zal u geven tot een Verbond des volks, tot een Licht der heidenen", Jes. 42:6.

Wijsheid

Verder heeft profetie ook alles te maken met wijsheid, het sleutelwoord van de Spreuken. Binnen het kader van de Spreuken mag profetie worden opgevat als een uiting van wijsheid. Niet ten onrechte heeft daarom een Amerikaanse Bijbelvertaling staan: "Where there is no wisdom, the people perish." In het oude Israël was wijsheid niet louter cerebrale kennis, maar juist praktische, toegepaste kennis. De vreze des Hee­ ren is het beginsel der wijsheid, d.w.z. de wijsheid wordt zichtbaar in dë praktijk der godzaligheid, de praktijk der vroomheid in het leven van alle dag. Wijsheid is toegepaste vroomheid. Waar die wijsheid ontbreekt, waar die Bijbelse normen en waarden niet meer functioneren, is er geen weerhouding meer, slaat de ethische verwildering toe en gaat een volk onherroepelijk ten onder.

De Spreukendichter zegt: Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot. De trieste waarheid van dit woord zien we om ons heen zich voltrekken. De profetie, elke verwijzing naar God en naar Zijn Woord is aan het verdwijnen. De gevolgen blijven dan ook niet uit. Een samenleving die geen normen en waarden deelt en gemeenschappelijke doelen nastreeft. Een samenleving waarin iedere zingeving ontbreekt. In zijn boek 'In de Schaduwen van Morgen' zei de historicus Huizinga met andere woorden hetzelfde als de Spreukendichter: "Cultuur moet metafysisch gericht zijn of zij zal niet zijn." De kwaal van onze tijd is, dat het metafysisch besef aan het verdwijnen is, ook onder het christelijk volksdeel. Het besef onder een hogere orde geplaatst te zijn en de overtuiging dat de zin van het leven buiten het leven ligt.

Het medicijn voor de huidige malaise is de profetie, een terugkeer tot de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan Gods Woord. Alle andere oplossingen zullen uiteindelijk tevergeefs blijken te zijn.

De nood van ons volk dat de profetie ontbreekt. En waar mag de profetie anders van verwacht worden dan van christelijli Nederland. Daarmee zijn we bij de wortel van het probleem terecht gekomen. Hoe komt het dat er zo weinig het profetisch spreken wordt vernomen? Zou de oorzaak onder andere niet daar gezocht moeten worden dat de verborgen omgang met God zo weinig gevonden wordt? Wie profeteert moet eerst hebben gehoord. Want wie niet heeft gehoord, wat zou hij spreken?

“Want iedereen blijven Gods woorden vreemd, behalve hem die ze van God zelf verneemt." (Nijhoff, Kinderkruistocht)

Verlicht inzicht

Als wij werkelijk woorden van God vernemen, wordt er een geheel nieuw inzicht in het Woord ontvangen. En vanuit dat nieuw verkregen inzicht in het Woord ook een verlicht inzicht in de tijd en het woord voor die tijd. Dan worden onze woorden ontstoken aan het Woord. En dat maakt tot een profeet. " Het werd in mijn hart als een brandend vuur", Jer. 20:9. Een profeet kan niet meer zwijgen, omdat hij aangegrepen is door het Woord. Vervuld met de Geest. En gedreven door die Geest moet hij spreken. Woorden vol van geest en leven.

‘Het werd in mijn hart als een brandend vuur, Jer. 20:9. Een profeet kan niet meer zwijgen, omdat hij aangegrepen is door het Woord’.

‘Een profeet is iemand met visie. Hij blijft niet steken in details en delen, maar hij ziet de grotere samenhang, het geheel’.

Een profeet heeft iets gezien van een hogere en heerlijker werkelijkheid. Daarom vertaalt de Naardense vertaling 'profetie' niet ten onrechte met 'visioen'. Een profeet is iemand met visie. Hij blijft niet steken in details en delen, maar hij ziet de grotere samenhang, het geheel. Een profeet beziet alles vanuit het einde, de komst van het koninkrijk Gods, waar God zal zijn alles en in allen, Vanuit dat perspectief beschouwt hij de tegenwoordige tijd en weet hij waar, hoe en wat er gesproken moet worden. Hij neemt de wacht des Heeren waar.

Zulke profeten, zijn ze er nog? Ben ik het? Spreek ik als iemand die gezien heeft, of spreek ik als een blinde? Heb ik weet van die andere werkelijkheid? We leven heen naar Pinksteren, het feest van de Geest. De Geest der profetie. Toegezegd voor een tijd die gaandeweg meer apocalyptische trekken zal gaan vertonen: ekenen van bloed en vuur en rookdamp, Hand. 2:19. "En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen". Hand. 2:17. De Geest van profetie en visie, Hij zal werkzaam zijn, ook in het laatste der dagen.

Maar alleen daar waar eendracht is en volhard wordt in het gebed, Hand. 1:14. Wat ligt daar een verantwoordelijkheid en roeping voor christelijk Nederland.

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2006

Zicht | 48 Pagina's

De Geest van profetie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2006

Zicht | 48 Pagina's