Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een goede campagne, het halve werk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een goede campagne, het halve werk

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

SGP doet het de laatste tijd goed. Landelijk staat de partij inmiddels in meerdere peilingen op vier Tweede Kamerzetels1 en ook plaatselijk zien we groei. Denk aan de goede resultaten bij de tussentijdse verkiezingen in de fusiegemeenten Molenwaard en Goeree-Overflakkee. Het imago van de SGP als betrouwbare en degelijke politieke partij lijkt steeds meer terrein te winnen. Toch zien wij ruimte voor verbetering. Vooral het opzetten en voeren van een goede campagne lijkt ons van groot belang.

Dat een goede campagne bijdraagt aan een beter stembusresultaat is onder meer gebleken bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 en 2012. Het bleek ook heel duidelijk bij de verkiezingen op 21 november 2012 in de gemeente Molenwaard en dat zal ook in maart 2014 weer te zien zijn. Een goede campagne is het halve werk. In dit artikel willen we namens de SGP-jongeren vanuit de praktijk enkele handreikingen doen voor een succesvolle campagne. We nemen de campagne van Woudenberg als uitgangspunt, omdat een van ons daarbij betrokken is. Verder zal worden gekeken naar ideeën van de SGP in de gemeente Molenwaard en worden eigen initiatieven besproken.

Duurzame contacten

Eén van de meest gebruikte argumenten tegen een krachtige en goed opgezette campagne: ‘Je ziet ze de hele raadsperiode niet en dan loopt het weer richting verkiezingen en daar zijn ze weer!’ Inderdaad is dit wat er helaas in veel gemeenten, de goede niet te na gesproken, gebeurt. Het is niet alleen buitengewoon onhandig voor het imago, maar principieel is deze werkwijze ook onacceptabel. Een gemeenteraadslid zit niet in de gemeenteraad voor zijn financiële voordelen of omdat het een mooie status oplevert, maar voor het belang van de kiezer. Inwoners van een gemeente moeten ook buiten verkiezingstijd altijd in contact kunnen komen met gemeenteraadsleden. Een link op de gemeentelijke website schiet daarin tekort. Zorg er als gemeenteraadsfractie voor dat er geregeld contact is met de (groepen) inwoners van uw gemeente en verlies daarbij de lokale ondernemers niet uit het oog. De inwoner of ondernemer zal u herkennen als een betrokken fractie, zowel in als buiten de verkiezingstijd. Wanneer u nog niet begonnen bent met duurzame betrokkenheid op de burgers, is dat geen reden om deze ronde geen campagne te voeren, maar een aanleiding om vanaf de start van de campagne een permanente rol voor uw fractie in te vullen.

Soorten gemeenten

Wat betreft de concrete campagne van 2013/2014: allereerst is het hierbij van belang het karakter van uw gemeente te kennen en hier op in te spelen. Wanneer een gemeente bestaat uit maar één kern is het raadzaam minder avonden te beleggen dan in een gemeente die bestaat uit meerdere kernen. Vermoeidheid van leden en potentiële kiezers treedt gemakkelijk op. Plan daarom niet teveel avonden. En bij een gemeente met meerdere kernen kunnen de avonden over de dorpen verdeeld worden. Waarschijnlijk zullen alleen de echte geïnteresseerden alle avonden bezoeken.

Daarnaast moet de mate van enthousiasme van zowel de leden als de kiezers meegenomen worden. Campagnetijd is niet de tijd om enthousiasme aan te wakkeren, maar om hiervan gebruik te maken. Wanneer er sprake is van onvoldoende enthousiasme om een goede campagne neer te zetten, dan hebben de kiesvereniging en de raadsfractie komende vier jaar een pittige doelstelling. De betrokkenheid van de leden levert een grote bijdrage aan de activiteiten die georganiseerd kunnen worden, zonder dat dit frustraties oplevert bij de achterban.

Maak onderscheid

Het is belangrijk een hoge mate van diversiteit in de campagne te waarborgen. Preken voor eigen parochie is niet bepaald effectief. Bij het toenemen van het aantal avonden neemt ook het aantal mogelijkheden voor variatie toe. Eigen leden blijven in de regel trouw aan de SGP. Maar verlies de eigen leden zeker niet uit het oog. Idealiter zouden de leden allemaal als ‘kleine campaignertjes’ ingeschakeld moeten worden. Dat is uiteindelijk de meest effectieve campagne. Daarom moet u ook vooral de eigen leden stimuleren en enthousiast maken. Vergeet daarbij de jongeren niet! Jongeren zijn in hun enthousiasme niet zelden een voorbeeld voor de oudere garde. Probeer daarom ook jongeren bij de campagne te betrekken en laat ze mee organiseren.

De kiezer

In de gemeente Molenwaard is in de maanden voor de verkiezingen een avond belegd rondom een actueel thema: de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Enkele sprekers gaven vanuit hun ervaring en kennis hun visie op de decentralisatie van deze wet. Deze avond werd op een neutrale locatie (geen kerk of christelijke school) belegd, zodat die voor een breed publiek toegankelijk was. Naast het organiseren van thematische avonden zijn er andere mogelijkheden. Een campagnerondje op straat draagt veelal bij aan de betrokkenheid. Zeker wanneer er niet alleen gepraat, maar ook geluisterd wordt. Probeer het gesprek aan te gaan. Niets is zo inefficiënt als het voorlezen van de tien speerpunten. Inwoners hebben genoeg van politiek die niet gericht is op de gemeenschap, maar op het eigen belang van de partij. Luisteren naar de kiezer en deze aandachtspunten verwerken in de plannen, is absolute noodzaak. Hiermee hoeven we geen populisten te worden, maar wie niet weet wat er in de samenleving leeft, is niet in staat aansprekende en relevante standpunten te formuleren op basis van de eigen beginselen. Door gesprekken met inwoners hoeven geen beginselen worden aangepast, maar kan wel de agenda mede worden bepaald en kunnen standpunten op basis van de beginselen, waar nodig, worden genuanceerd. Een efficiënt, maar relatief duur middel om SGP’ers en niet-SGP’ers te bereiken, is adverteren in de plaatselijke krant. Dit is de plaats waar mensen zoeken naar nieuws en, in veel gevallen, lokale politieke ontwikkelingen. Tot slot is het mogelijk social media in te zetten. Dit werken we verder uit onder het kopje ‘Jongeren’.

De partijleden

Het is verstandig in te spelen op de eigen leden. Deze zijn meestal makkelijk te bereiken. Zorg dat leden inspraak hebben in de ontwikkeling van het verkiezingsprogramma en laat ze meedenken over vormen voor de campagne. Niets is funester voor een partij dan een ontevreden achterban. Een partij met chaos in de organisatie heeft nog nooit verkiezingen gewonnen. Streef er daarom naar kiezers zoveel mogelijk te betrekken, hen voor te lichten en op de hoogte te houden. Een paar concrete voorbeelden ter verheldering. In veel gemeenten is het de gewoonte om ruim voor de verkiezingen een avond te beleggen waarop het verkiezingsprogramma wordt gepresenteerd en de kandidaten van de lijst de mogelijkheid krijgen zich voor te stellen aan de achterban. Natuurlijk zijn hierbij ook niet-leden welkom, maar de avond is primair gericht op de leden van de SGP. Aanwezigen krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen en tussen de bedrijven door is er ruimte voor contact met de achterban en voor onderlinge ontmoeting van deze achterban.

Een ander voorbeeld van goede voorlichting is een verkiezingskrant. Kiesverenigingen die de gewoonte hebben een nieuwsbrief uit te geven, kunnen ervoor kiezen deze één of twee keer vorm te geven als verkiezingseditie. Kiesverenigingen die dit nog niet doen, kunnen daar tijdens de komende verkiezingen een uitzondering op maken. En vergeet de website niet! Een kiezer die op zoek is naar informatie over een politieke partij zal vaak als eerste op internet zoeken. Het is daarom pure noodzaak om op internet vindbaar en (via e-mail of telefoon) bereikbaar te zijn. Ook voor de eigen leden is een up-to-date website van toegevoegde waarde. Zeker wanneer de leden zich inzetten voor de campagne. Dan moeten zij goed geïnformeerd zijn over actuele standpunten van de partij.

Jongeren

Naast de kiezers en de partijleden, zijn jongeren van belang. Campagne voeren door jongeren, maar ook voor jongeren. Allereerst is het belangrijk jonge stemgerechtigden te motiveren om te gaan stemmen. Niet elke bewoner is geïnteresseerd in politiek en dat geldt des te meer voor jongeren. Om ook hen bij de verkiezingen te betrekken, is het verstandig om voor andere methoden te kiezen. Een voorbeeld vormen de al eerder genoemde social media. Een groot deel van de jongeren is actief op social media2, dat zijn dan ook de plekken waar ze te bereiken zijn. Het is daarom goed om te merken dat steeds meer plaatselijke fracties actief zijn op media als facebook en twitter. Daarbij is het van belang dat de jongeren op het juiste moment met de juiste informatie bereikt worden. Meestal wordt niet de moeite genomen lange documenten door te nemen. Een treffend plaatje, een korte striptekening of enkele steekwoorden spreken hen vaak meer aan. Het is ook belangrijk dat het door jongeren wordt gedaan. Jongeren nemen gemakkelijker iets aan van leeftijdsgenoten. Daarbij weten zij vaak ook beter wat onder leeftijdsgenoten speelt. Tenslotte is het nuttig niet alleen in te spelen op jongeren die de stemgerechtigde leeftijd hebben bereikt, maar ook op de overige jeugd. Dit kan bijvoorbeeld door bijeenkomsten of debatten te organiseren op scholen. Het is belangrijk dat jongeren op jonge leeftijd bewust worden van politiek. Jongeren geven in de toekomst vorm aan de samenleving!

Publiciteit

Ten slotte een wezenlijke vraag: hoe wordt de publiciteit gehaald? Veel is al genoemd, maar we willen een extra accent zetten: de laatste jaren is er sprake van nationalisering van de campagne voorafgaande aan de gemeenteraadsverkiezingen. Het is geen trend die de SGP heeft uitgevonden, maar u hebt te maken met de huidige situatie en het is dan ook verstandig hier op in te spelen. Goede momenten hiervoor zijn de thema-avonden voor breed publiek en de campagnerondes door de gemeente. Bij de campagnerondes doet iedere landelijk bekende politicus het natuurlijk goed. Bij een thema-avond over een principiële zaak als de gewetensbezwaarde trouwambtenaar zal onze jurist Kees van der Staaij een goede inleiding kunnen verzorgen. (Een goed alternatief is overigens de nummer 2 van de Eerste Kamerlijst, Peter Schalk). Kamerlid Elbert Dijkgraaf kan spreken over de financiële kant van transities (zoals hij destijds in Molenwaard heeft gedaan) en Roelof Bisschop is expert op het gebied van onderwijs. Dat is zeker een onderwerp dat speelt in de plaatselijke politiek. Als andere partijen hun landelijke figuren naar voren laten treden in de plaatselijke campagnes, kunt u daar niet bij achterblijven. Voorkom onbekendheid van de SGP in de lokale campagne. Nodig dus landelijke kopstukken uit om de lokale SGP extra in de schijnwerper te zetten.

Gebed

Bij dit alles moeten we het meest wezenlijke niet vergeten. Een goede campagne gaat niet zonder gebed. We roepen campaigners, kandi - daten, leden en kiezers op om de SGP en haar activiteiten met gebed te ondersteunen. Het organiseren van een bidstond kan een vertolking zijn van gevoelens van afhankelijkheid. Bidden en werken horen samen op te gaan.

Zoals gezegd is het doel van dit artikel een aantal handreikingen te doen rondom het thema campagne voeren met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. We hopen dat u een geslaagde campagne mag voeren waarbij u inspeelt op het karakter van uw gemeente, de inwoners, de partijleden en niet te vergeten de jongeren. Een krachtige campagne is het halve werk!

F. Hazeleger en L. den Hartog, commissie Binnenland SGP-jongeren


Noten

1 https://www.noties.nl/peil.nl/

2 http://www.it-executive.nl/content/redactioneel/neder land-loopt-voorop-met-social-media

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2013

Zicht | 100 Pagina's

Een goede campagne, het halve werk

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2013

Zicht | 100 Pagina's