Wat zegt de BIJBEL over...
...homoseksualiteit
Afgelopen februari reisden enkele Nederlanders naar Egypte. In Egypte is homoseksualiteit verboden en een aantal mannen was ervoor gestraft. En daarover waren deze Nederlanders (beiden zelf homoseksueel) verontwaardigd. Ze gingen de Egyptische overheid vertellen dat dat toch echt niet kon. Zij zijn er trots op dat onze paarse overheid kort geleden heeft geregeld dat homoparen in Nederland 'gewoon' kunnen trouwen! Het Nederlandse volk heeft het al aardig geaccepteerd. Het onderwerp is dus heel actueel. Wat zegt de Bijbel?
Man en vrouw: samen één
Toen Adam in het Paradijs bij alle dieren zag dat er twee geslachten waren, merkte hij dat hij zelf alleen was. Hij had geen hulpe die als tegen hem over ware (Genesis 2: 18-20). Nadat God de tweede mens geschapen had, bracht Hij haar bij Adam. Zo maakte God de mens compleet'. En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld Gods schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen (Genesis 1: 27). Je mag ook lezen: 'mannelijk' en 'vrouwelijk' schiep Hij ze.
Dat de mens als man en vrouw een eenheid vormt, blijkt ook bij de instelling van het huwelijk: Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aankleven, en zij zullen tot één vlees zijn (Genesis 2: 24).
Deze orde heeft God in de schepping gelegd. Het bevel tot voortplanting onderstreept dit (Genesis 3: 16 en 9: 1). En in de tien geboden eist de Heere, dat wij onze eigen man of vrouw trouw blijven (Exodus 20: 14, zie ook HC zondag 41).
Wat zegt de Bijbel over homoseksualiteit?
In de Bijbel wordt ook geschreven over seksualiteit tussen mensen van hetzelfde geslacht: Exodus 19 en Richteren 19. In Leviticus 18: 22 en Leviticus 20: 13 wordt homoseksualiteit verboden, ook in het Nieuwe Testament: Romeinen 1: 26-27, 1 Korinthe 6: 10 en 1 Timotheüs 1: 10.
In de tweede helft van de vorige eeuw waren er voor het eerst theologen die zeiden dat deze teksten gebonden zijn aan de tijd of cultuur van toen. Hier zou veel op te zeggen zijn. Samenvattend: natuurlijk hebben deze Bijbelwoorden direct betrekking op situaties die toen voorkwamen. Maar ze sluiten aan bij de scheppingsorde (Romeinen 1: 26-27: tegen nature). Uit genoemde Bijbelboeken blijkt, dat de scheppingsorde net zo goed geldt voor het Nieuwe Testament. En daarmee hebben deze Bijbelwoorden algemeen gezag.
Twee belangrijke verschillen
Tot nu toe hadden we het over homoseksualiteit. Maar er zijn ook mensen die wel deze gevoelens hebben, maar nog nooit tot de daad kwamen. Het hebben van zulke gevoelens op zich noemen we homofilie.
Het is waar: elke zondige gedachte is uiteindelijk even zondig als elke zondige daad; zie Mattheüs 5: 17-48 en Johannes 8: 1-11. Als het goed is, brengt dit voor ons allen een innerlijke strijd met zich mee. Het is duidelijk dat we nooit trots mogen zijn als wij voor dadelijke zonden worden bewaard. Wie iets kent van de strijd tegen de verdorvenheid van het eigen hart (ook van verkeerde gevoelens zowel van homofiele als van heterofiele aard) weet dat maar al te goed. Maar bij uitbrekende zonden staat direct Gods eer en het welzijn van mensen openlijk op het spel. Daarom is het een genadig voorrecht als we voor zulke zonden worden bewaard.
De Bijbel veroordeelt de zonde. De Bijbel zegt dat wij de zondaar nooit mogen veroordelen. Zie Mattheüs 7: 1-5 en Romeinen 2. Laten we hiermee rekening houden in onze uitspraken, ook op dit gebied. Homoseksuele of homofiele jongeren en ouderen kunnen in een bijzondere strijd verwikkeld zijn. Laat hen niet schromen aan te kloppen bij een ambtsdrager (ambtsgeheim!). Zullen we voor hen bidden om Gods herscheppende, weerhoudende en vergevende genade? (Zacharia 13: 1). En die heb jij toch óók nodig?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 2002
Daniel | 30 Pagina's