Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe wijn in oude zakken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe wijn in oude zakken

4 minuten leestijd

In Mattheüs, Markus en Lukas lezen we de woorden van de Heere Jezus over ‘nieuwe wijn in oude lederen zakken’. Wat is toch de betekenis hiervan in het verband van het tekstgedeelte?

Aangeklaagde bruiloftskinderen

Mattheüs vertelt zijn bekeringsgeschiedenis in Mattheüs 9. Een mens in het tolhuis, dat was zijn bestaan. Echter, hij werd krachtdadig door de Zaligmaker geroepen en volgde Jezus. Toen was er die maaltijd in zijn huis. De Heere Jezus zat aan met Zijn discipelen en veel ‘vrienden’ van Levi of Mattheüs: ‘vele tollenaars en zondaars’. Maar laat nu uitgerekend deze dag een ‘vastendag’ zijn. De boosheid van de farizeeën laait hoog op en de vrome wetsmannen gaan naar de discipelen: ‘Waarom eet uw Meester met de tollenaren en zondaren?’ Dat is laag en onwaarachtig: ze hebben wat tegen Jezus en gaan naar Zijn discipelen. Jezus hoort hun gemopper en geeft een onderwijzend antwoord.

En dan komen de discipelen van Johannes, de volgelingen van de Doper, bij Jezus. Zij hebben een bezwaar tegen de discipelen van Jezus en gaan naar Jezus… Zij hebben het moeilijk, want veel discipelen van Johannes volgen inmiddels Jezus. En op dit ogenblik zit Johannes de Doper zelf in de gevangenis. Deze mensen voelen zich bij Jezus niet thuis: Hij gaat naar een bruiloft, gaat om met tollenaren en zondaren en laat Zijn discipelen aren plukken op de sabbat. Het verschil is zo levensgroot met de voorloper Johannes, die een eenvoudig leven aan de rand van de woestijn leidde.

Eigenlijk klagen ze de discipelen rechtstreeks aan en de Zaligmaker meer indirect: ‘Waarom vasten wij en de farizeeën veel en Uw discipelen vasten niet?’ (Matth. 9:14b). En dan stelt Jezus in vers 15a een tegenvraag: ‘Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is?’

Verheugde bruiloftskinderen

Vasten staat vrijwel gelijk aan treuren. Jezus is de Bruidegom. Hij is gekomen om vreugde te brengen aan Zijn bruid, Zijn verkoren gemeente die Hij zal kopen met Zijn bloed. Hij komt de band die door de zonde verbroken is, herstellen. Daarom geeft het geen pas om nu rouw te laten zien. Dan volgen twee beelden die destijds door iedereen te begrijpen waren. Op een oud kledingstuk zul je geen nieuwe lap naaien, om dat kleed te repareren. Dan zal straks de nieuwe lap krimpen en de scheur in het kleed alleen maar groter maken. En - vergelijkbaar - nieuwe wijn doet men niet in oude leren zakken.

Dat oude leer is niet soepel genoeg om het gistingsproces op te vangen. Jonge wijn hoort in nieuwe zakken van jong leer; dat kan mee uitzetten, als de wijn gaat gisten. Zo blijven de wijn en de zakken behouden.

De voorbeelden zijn wel duidelijk, maar wat heeft dat er nu mee te maken? Wel, de discipelen van Johannes zijn als het ware bekleed met zo’n oude jas. Ze zitten nog helemaal vast in de ceremoniële wetten al heeft ook Johannes de Doper gewezen op het Lam van God. Maar ze verstaan er nog zo weinig van.

En omgekeerd: de discipelen van Jezus zijn als ‘jonge wijn’. Als je ze zou persen in een keurslijf gaat het verkeerd. Net als met zo’n oude zak: de zak scheurt en de wijn gaat verloren. De bruiloftskinderen zijn nog teer en zwak en er moet nog veel geleerd worden. De Heere leidt Zijn volk, stap voor stap.

Bedroefde bruiloftskinderen

Dat ‘nadere’ onderwijs zal wel volgen. Als straks de Bruidegom Jezus zal weggenomen zijn, dan zullen ze treuren en vasten. Dan blijkt dat ook Jezus’ leerlingen net als de farizeeën en de discipelen van Johannes de Doper nog zo blind zijn voor de bloedgerechtigheid van Jezus Christus.

Lezer(es), bent u ook nog blind en in de staat van de dood? De Heere lere en onderwijze ons opdat we een ‘waar’ bruiloftskind zouden zijn. Want ten laatste zullen zij, verheugd, ingaan tot de bruiloft des Lams.


Heb jij/hebt u ook een vraag?

Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2025

De Saambinder | 24 Pagina's

Nieuwe wijn in oude zakken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 februari 2025

De Saambinder | 24 Pagina's