Gods beloften en een onbekeerd mens
Staan er in de Bijbel beloften voor onbekeerden?
Onderscheid
Soms zou ondergetekende graag wedervragen willen stellen. Zo ook bij de vraag ‘of er in de Bijbel beloften staan voor onbekeerden?’ Mijn vraag zou zijn: ‘Waarom stelt u die vraag?’ Is het omdat u leerde werkelijk ‘dood te zijn in zonden en misdaden’? Omdat doorleefd werd dat er geen vrucht (ook geen vruchtje) meer voortkomt uit dat dode Adamsbestaan tot in eeuwigheid? Omdat uw bevend zondaarshart toch die schreeuw naar God meent te kennen ‘of er nog een weg, een middel is om de welverdiende straf voor zoveel onbekeerlijkheid te ontgaan en wederom tot genade te komen’?
Of komt deze vraag uit een opstandig hart dat altijd blijft redeneren over verkiezing en verwerping en op deze wijze God de schuld wil geven voor uw onbekeerlijkheid? Of nog erger: dat u bewust doorleeft in de zonden met de drogreden dat u er toch niets aan kunt doen?
Als de laatste vragen toch met ‘ja’ beantwoord moeten worden, is het antwoord heel kort. Voor zulken staan er geen beloften in de Bijbel. De bekende Wilhelmus à Brakel (1635-1711) schrijft in zijn ‘Redelijke Godsdienst’: ‘Gij hebt geen deel aan enige belofte, maar alle bedreigingen, alle oordelen liggen op u’. In het bekende ‘Schatboek’ van Zacharias Ursinus (1536-1587) lezen we een soortgelijke uitdrukking: ‘God belooft de goddeloze niets in Zijn Woord (…)’. Dogmatisch is dat overigens óók het juiste antwoord voor bevende zondaren: de beloften gelden niet voor de onbekeerden. Al wist ook à Brakel dat een onbekeerde een verkorene of een niet-verkorene kan zijn, stellig schrijft hij in genoemd boek, hoofdstuk 42 ‘Het leven des geloofs op de beloften’, meerdere keren dat er geen beloften zijn voor onbekeerden. Met een aanbeveling om dit eens rustig te overdenken, enkele citaten: ‘Voor onbekeerden is niet een enige belofte, en dies ook geen verzegeling’ (…). ‘Zijt gij onbekeerd, zo zijt gij nog zonder Christus, zonder God, zonder beloften en zonder hope van zalig worden, indien gij zo blijft en zo sterft’. En om niet meer te citeren: ‘Voor onbekeerden zijn geen beloften in de Bijbel’.
Geen onderscheid
Tegelijk mogen we die tobbende zondaren wijzen op die wonderlijke, schijnbare tegenstrijdigheid. Onder de prediking, als de bediening der verzoening, belijden we de werkelijkheid die onze Dordtse vaderen in de Leerregels (hoofdstuk 2, par. 5) zo duidelijk verwoorden: ‘Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof’.
Dan zijn we verlegen om de toepassing van de Pinkster-Geest in ons hart.
Maar dan gaat Gods Woord toch een onbekeerde wel eens aanwijzen. Mogen we bijvoorbeeld wijzen op dat bekende woord uit Ezechiël 36 vers 26? ‘En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven’.
Lezer(es), bent u door het werk van Gods Geest ontdekt aan uw ‘doodsbestaan’ en bent u het hoofd gaan buigen als buitenstaander, zonder enige belofte? Maar bent u ook zo bedelarm geworden dat u toch bij tijden een bevende vinger legt bij al die beloften waar u buitenstaat?
Heb jij/hebt u ook een vraag?
Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie. Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder. Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2025
De Saambinder | 20 Pagina's