Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kruisdragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kruisdragen

6 minuten leestijd

En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op en volge Mij. Lukas 9:23

Geliefde lezer,

De tijd is alweer aangebroken dat we het ontzagwekkende lijden en sterven van de Heere Jezus herdenken. Heeft dit voor uw ziel al waarde mogen krijgen? Steeds heeft Jezus Zijn discipelen op dit grote werk van Zijn lijden en sterven gewezen. Dit noodzakelijke en aanstaande grote Borgwerk was voor hen toch zo verborgen. Ook in dit Schriftgedeelte waarin de tekstwoorden staan die we in deze meditatie overdenken wijst Hij hen er met klem op: …De Zoon des mensen moet veel lijden, en verworpen worden van de ouderlingen en overpriesters en schriftgeleerden, en gedood, en ten derden dage opgewekt worden (Luk. 9:22). Het is een grote verborgenheid voor al Zijn ware volgelingen die gedurig Zijn nabijheid en Zijn onderwijs en Zijn liefde hebben mogen ervaren. Maar nu gaat hun Meester een totaal andere weg aanwijzen die ze moeten gaan voor hun ziel. Dan zullen zij Hem niet kunnen volgen. Ja, zij zullen zelfs allen aan Hem geërgerd worden. Dan wordt vervuld: Gij zult allen aan Mij geërgerd worden in dezen nacht; want er is geschreven: Ik zal den Herder slaan, en de schapen der kudde zullen verstrooid worden (Matth. 26:31).

Hij wijst Zijn Kerk in onze tekstwoorden erop dat het zo noodza kelijk is voor de ziel dat die pijnlijke en smartelijke tijd nadert in ons leven: Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, dat gij zult schreien en klaaglijk wenen, maar de wereld zal zich verblijden; en gij zult bedroefd zijn, maar uw droefheid zal tot blijdschap worden (Joh. 16:20). Het zal nu juist zo heilzaam zijn voor hun ziel. Het zal leiden tot een meer en meer ingeënt zijn in Jezus, hun dierbare Borg en Middelaar, de ware Wijnstok. Daartoe is zo nodig waar Christus hier op wijst: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op ..

De Heere Jezus gebruikt hier de executiemethode van die tijd. De discipelen waren bekend met de typische Romeinse manier van executeren. De tot de kruisdood veroordeelde misdadiger moest zelf zijn eigen kruis waar hij aan gehangen zou worden, naar de plaats van de executie dragen. Aan de ene zijde bereidt Jezus Zijn discipelen voor dat Hij dit kruisdragen spoedig Zelf zal doen. Maar tegelijkertijd wil Hij hen door dit ontzettende voorbeeld nader onderwijs geven voor hun zielenleven. Dan bedoelt de Heere Jezus niet de dagelijkse en talrijke persoonlijke kruizen die wij allen vanwege onze zonden in dit moeitevolle leven zijn onderworpen zoals: een ernstige ziekte, armoede, verdrukkingen, een zwak lichaam of de vele dreigingen en beperkingen zoals in onze tijd door het coronavirus. Wonderlijk is het vaak hoe de Heere dan onverdiend in die bange en moeilijke omstandigheden uitkomst geeft en het ’opgelegde kruis’ draagbaar maakt voor ons.

Maar hier wordt het hart van het ware evangelie van vrije genade om niet aangewezen. Hier roept de Heere op om waarlijk achter Hem aan te komen, Hem alleen te volgen. Hier klinkt de oproep en de ernstige aandrang tot ons allen maar inzonderheid tot Zijn discipelen om onszelf in waarheid te verloochenen en ons leven te verliezen. Een totale onmogelijkheid aan onze kant en toch de praktijk van het ware volk door alle tijden heen. De apostel Paulus wijst daar zo indringend heen in de brief aan de Hebreeën: Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last en de zonde die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons voorgesteld is; ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand van den troon Gods (Hebr. 12:1-2). Zeker, de discipelen mochten door genade ’een verloren mens’ voor God worden. Hoe mochten ze gedurig tot Hem de toevlucht nemen en alles in Hem vinden tot hun zaligheid. Van harte beleden ze met de Kerk van alle tijden: Zie, wij hebben alles verlaten en zijn U gevolgd (Luk. 18:28). Maar hier doelt hun Meester op het dieper kennen van ’hun persoonlijke kruis,’ hun totaal verdorven hoogmoedige zondenbestaan voor God. Zo hartgrondig moet het gekend worden dat het een ’ondragelijk kruis’ wordt dat achter Hem aangedragen moet worden, dat ze niet anders verdiend hebben dan de eeuwige executie van de toorn Gods. Om als een ware goddeloze misdadiger gerechtvaardigd te worden om niet, om de Heere Jezus

wil. Om niet: dat is de allerduurste prijs, Jezus hartenbloed. Dan wordt de belijdenis van de moordenaar aan het kruis en zijn gebed de onze: En wij toch rechtvaardiglijk, want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn (Luk. 23:41-42). Het is een buigen onder het rechtvaardig eisend recht Gods. Dat is het leven verliezen om Christus’ wil. Dat is het ware wenen over zichzelf dat men nooit God in waarheid kan dienen en aanbidden in Geest en waarheid maar dat de goddeloze gerechtvaardigd wordt omdat Hij het gedaan heeft.

In dat enige Zoenoffer, Jezus, klinkt juist nu de liefelijke nodiging aan zulke verloren kruisdragers in schuld: Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol (Jes. 1:12). En de Geest en de bruid zeggen: Kom. En die het hoort, zegge: Kom. En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. En voor lezers die met Paulus in hun eenzaamheid worstelen voor de Heere: zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen. Moge het dan met kracht klinken in uw ziel: En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Dat geve de Heere u en mij.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Kruisdragen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2021

De Wachter Sions | 12 Pagina's