De tabernakeldienst (284)
Als wij u eerst de vraag stellen of u iets van Christus wilt zien, dan wijzen we u op het gescheurde voorhangsel. Weet toch dat Christus u allen oproept om tot Hem te komen en op Hem te zien om behouden te worden! (Jes. 45:22). Verschillende artikelen hebben we geschreven om u iets mee te delen over de inhoudsvolle betekenis van het gesloten voorhangsel in de tempel vóór Christus’ sterven én het gescheurde voorhangsel ná Christus’ sterven. Zie het als enkele potloodschetsen waarmee we getracht hebben iets van Christus’ stervende liefde aan te duiden. Inmiddels weten onze lezers dat dit Christus’ gebroken lichaam aan het kruis afbeeldde, waardoor de weg voor verloren zondaars tot God de Vader naar het hemelse heiligdom is gebaand (Hebr. 10:19,20). Zien we niet duidelijk dat Christus alléén de open Weg is naar de Vader; de open Deur is naar de hemelse schaapskooi; de open Poort is naar het hemels Paradijs; de open Ingang is naar de fontein van levend water, klaar als kristal; de open Schatkamer is van alle weldaden op aarde en in de hemel?
Als wij u nu de vraag stellen hoe u iets van Christus kunt zien, dan antwoorden wij u: alleen door het levende geloof. Alleen het geloof ziet op Christus en ontdekt u Zijn dierbaarheid, beminnelijkheid en noodzakelijkheid. Alleen het geloof verlangt ongestoord op Christus te blikken en in Zijn gemeenschap te blijven. Alleen het geloof is tevreden met het door Christus opgelegde kruis. Alleen het geloof volgt Christus in de weg die Hij met u wil gaan. Alleen het geloof begeert meer kennis van Christus en begeert vergeving van zonde en schuld om voor God te kunnen bestaan en heilig te kunnen leven. Maar we willen het nogmaals herhalen: Zoek dan geen kenmerken in uzelf om vrijspraak van uw zonden te ontvangen, omdat het alleen buiten u bij God in Christus is te vinden door het levende geloof.
De leer van onze vaderen naar Gods Woord
In ons vorige artikel hebben we de leraar Robert Murray McCheyne geciteerd, die met klem sprak dat de verzekering van de vergeving van zonde niet bestaat uit kenmerken die wij in ons bespeuren, maar buiten ons, als Christus Zichzelf en Zijn heerlijkheid aan ons openbaart en wij dit door het levende geloof aannemen (Joh. 14:9).
Thans willen we de jonge, door God geleerde puritein Andrew Gray citeren wat hij schrijft in zijn predicatie over Matthéüs 9:2: En Jezus hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, zijt welgemoed, uw zonden zijn u vergeven. In zijn heldere verklaring merkt hij op dat Christus het bij sommige bijzondere gelegenheden goeddunkt om aan zondaren de vergiffenis van hun zonden bekend te maken. Andrew Gray noemt onder andere acht verschillende tijden. Let wel, hij omschrijft niet slechts één model of systeemvoorbeeld waarvan men weet hoe het alles verloopt, maar hij noemt verschillende Bijbelse voorbeelden met verscheidene omstandigheden en zielsgesteldheden. We willen volstaan met het noemen van de achtste tijd:
Wanneer een christen veel geloofsoefeningen heeft, als in onze tekst: En Jezus hun geloof ziende, zeide tot den geraakte: Zoon, zijt welgemoed, uw zonden zijn u vergeven. Het is een grote dwaling van velen, dat zij meer staan naar de verzekering van een bewust aandeel in de vergeving van zonden, dan naar een levende oefening des geloofs. Maar geloof is het middel, waardoor wij verzekering van de vergiffenis krijgen. Nu, bij deze en dergelijke gelegenheden, maakt God een ziel bekend, dat haar zonden vergeven zijn.
Valt het u niet op dat, al zegt Andrew Gray het in andere bewoordingen dan Robert Murray McCheyne, hij hetzelfde bedoelt, namelijk niet wat wij in ons bespeuren, maar wel wat wij buiten ons door de ontdekking van Christus middels het levende geloof ontvangen?
Wellicht kunnen onze lezers zich nog herinneren dat we eerder het voorbeeld van Andrew Gray citeerden (Tabernakeldienst nr. 254 1 ). We voegden daar het volgende aan toe: ‘We hebben verschillenden onder Gods volk gekend die ons vertelden hoe Christus waarde voor hun ziel had gekregen, en er direct op lieten volgen: ‘maar ik kan er niet mee sterven, want ik moet met God verzoend worden’. We geloven niet dat dit de heilige bedoeling van Gods Geest is. Het geloof twijfelt niet en duldt ook niet dat de vlam van liefde door ongeloofstaal wordt uitgedoofd. Het gevolg was dat zij zichzelf in diepe duisternis en op de zeef van satan brachten! We raden u aan de Heere te smeken om het levende geloof in Christus te ontvangen. Dit geloof richt zich op Christus en Zijn Middelaarswerk.’
Heeft de Heere onze zwakke pogingen willen zegenen?
We waren verwonderd toen we tientallen positieve reacties ontvingen van degenen voor wie dit tot lering voor hun ziel was. Strijd, duisternis en aanvechtingen waren uitdrukkingen die we lazen als het over dit onderwerp ging. Sommigen onder Gods volk herkenden tot hun schaamte dat zij kenmerken in zichzelf zochten, en erkenden dat hun worstelingen vaak vanuit hun werkheilig bestaan afkomstig waren en dat dit een grote dwaling was. Verschillenden onder hen vroegen ons of we hierop nader wilden ingaan. Dit was ook de reden waarom wij uitvoerig hebben stilgestaan bij het onderwerp: het levende geloof. We kunnen niet anders zeggen dan dat de Heere ons heeft bijgestaan en Hij ons onderwees hoe en wat we hadden te schrijven. We hopen dat Gods Geest het voor u heeft willen gebruiken tot nader onderwijs voor uw ziel. Maar we zien er ook niet minder naar uit dat de Heere het heeft willen gebruiken om de blinde zielsogen van jong en oud te openen. We raden onze lezers aan deze predicatie van Andrew Gray zelf te lezen, dan hoeven we dit nu niet verder te citeren.
Omdat het onze begeerte is om met Gods hulp u tot een hand en een voet te zijn, willen we het volgende nog schrijven: Gods volk is het eigendom van Christus, maar toch weten niet allen dit met geloofszekerheid. Voor allen is de erfenis door Christus in de hemel bereid, maar toch missen de meesten onder hen de vastigheid ervan in hun ziel. Allen zijn veilig en worden bewaard in Christus, Die voor hen de Schuilplaats is, maar toch kunnen velen zich zo voelen alsof zij buiten Hem als Schuilplaats leven. Al Gods kinderen zijn kinderen van God de Vader, maar zoals een geboren kind niet direct kan zeggen: ‘Vader, vader’, zo kunnen de wedergeboren kinderen niet direct zeggen: ‘Abba, Vader, de hemel is mijn erfenis’. Een kleine in het geloof heeft echter wél de sterke Christus als het Voorwerp van zijn geloof!
U begrijpt nu wellicht te meer waarom we in de vorige afleveringen de nadruk hebben gelegd op het lévende geloof om méér geloofslicht af te smeken. Andrew Gray schrijft in het genoemde citaat twee maal de noodzakelijkheid van het ware geloof: ‘Wanneer een christen veel gelóófsoefeningen heeft’ en: ‘Maar gelóóf is het middel, waardoor wij verzekering van de vergiffenis krijgen.’ Onze welgemeende raad is daarom: Vraag om licht, om méér geloofslicht, en u zult niet in het donker blijven dwalen. Hoe dichter u bent bij Jezus, Die het Licht is, hoe meer u in Zijn licht wandelt. Hoe meer u uitziet naar de gemeenschap met God in Christus, hoe onmogelijker het is om stil te staan of zelfs te verachteren in het geloof en hoe meer u begeert naar vermeerdering van uw geloof. Het betekent wel dat u moet sterven aan uzelf, aan uw godsdienst en aan uw vrienden, om alléén op Christus te leunen. We weten dat dit sterven een zeer pijnlijk proces is, maar alleen dan zult u het leven in Christus vinden. Acht het kruis van uw liefste Jezus meer waard dan mensengunst, een goede positie en een sterke gezondheid. Rust toch niet voordat u mag weten dat God uw Vader is, Die u als kind heeft aangenomen en voor u zorgt totdat Hij u in het Vaderhuis heeft gebracht. Vadershand leidt u door dit tranendal, vergadert uw tranen in Zijn fles en telt al uw voetstappen (Ps. 56:9). Vader zal met Zijn ene hand de lijdensbeker aan uw lippen brengen en met Zijn andere hand u ondersteunen. Vader geeft u liefdeskastijdingen om u los te maken van alle aardse zaken en banden, om u pasklaar te maken voor de hemel.
Ons voornemen is om eerst nog een boodschap te schrijven voor u die nog buiten Christus leeft, en we hopen van harte dat de Heere het aan uw ziel wil heiligen.
Noot
1. De Wachter Sions van 18 maart 2021
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's