Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christelijke vrijheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke vrijheid

6 minuten leestijd

"Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij"(Galaten 2:20)

VRU

In de brief aan de Galaten gaat het over de christelijke vrij heid. Dat is een hele tere zaak. Hoe vrij zijn wij eigenlijk in de kerk? Is er wel vrijheid in de gemeente? Christelijke vrijheid is iets anders dan de oppervlakkige levenshouding van kerkmensen die alleen maar naamchristenen zijn, en die denken in hun half heid dat ze vrij zijn. De brief aan de Galaten is gericht aan heel serieuze christenen, die ernstig bezig zijn met de dingen van de Heere. Zo komt de vraag ook tot ons die ernstig bezig zijn in de dingen van de Heere: Leeft u in de vrijheid van Christus?

HET WETTISCHE

De christelijke vrijheid blijkt een teer plantje te zijn. Het wordt zo makkelijk door een wettisch leven onder de voet gelopen. Dat wettische lijkt wel besmettelijk. In Galaten 2 lezen we, dat zelfs Petrus er gevoelig voor is. Petrus was een Jood. Dus hij was streng en wettisch opgevoed. Maar Hij had de Heere Jezus Christus mogen leren kennen als zijn Zaligmaker. Petrus is een van de leidinggevende apostelen geworden.

Hij kreeg een visioen waarin de Heere hem leerde dat hij ook naar de heidenen moest gaan. Dus als iemand geleerd had om niet meer wettisch te zijn, dan was het Petrus wel. Maar toen Petrus in Antiochië was, viel hij terug in het wettische. Eerst at hij gerust met de gemeenteleden die uit de heidenen afkomstig waren en hij vierde het Avondmaal met hen. Maar na de aankomst van wettische christenen uit Jeruzalem, werd Petrus opeens anders. Hij durfde niet meer te doen wat hij eerst wel durfde. En hij deed opeens koel tegen de andere gemeenteleden. Zo besmettelijk blijkt dat wettische te zijn in de gemeente van de Heere Jezus Christus. En zo teer is de christelijke vrijheid. Paulus wees Petrus terecht en zei dat dat verkeerd van hem was.

MET CHRISTUS GEKRUISIGD

De Christelijke vrijheid ontvangen we, als we vrij van de wet worden. Vrij van de wet worden we, als we voor de wet dood zijn geworden. Dan vervallen alle eisen van de wet. Paulus legt uit dat hij door de wet voor de wet gestorven is (vers 19). Dus hij is ongrijpbaar voor de wet. Maar Paulus leeft toch? Hij schrijft toch brieven? Het geheim van zijn persoonlijk leven is dit: "Ik ben met Christus gekruisigd, en ik leef' (vers 20). Maar Paulus was toch niet bij die twee moordenaars die links en rechts van Jezus gekruisigd werden? Nee, maar de apostel bedoelt, dat hij met zijn hele hart gelooft in de Heere Jezus Christus. Daardoor is er een diepe band tussen Paulus en Christus gelegd; een band van liefde en vertrouwen; een band van volkomen overgave aan de Heere. Die band heeft de Heilige Geest gelegd. Paulus was zo verbonden met Christus, dat alles van Christus ook voor hem gold. Toen Christus door de wet ter dood veroordeeld werd en leed en stierf, stierf Hij door de wet en daarna had de wet geen enkele zeggenschap meer over Christus. Dat gold dus voor Paulus ook. Want hij was door het geloof met Christus vebonden.

LOS

Lezer, bent u door een echt geloof met uw Heiland gestorven? Bent u zo door Zijn dood vrijgelaten uit de slavernij van het wetti sehe leven? Als dat niet zo is, bent u verplicht om de hele wet te volbrengen. Dan bent u een armzalige gevangene, een mens die in krampachtigheid voortkrabbelt. En ondanks al uw moeite zal God u daarmee meten en het oordeel over uitspreken. Maar zalig bent u, als het waar is dat u door het geloof één met uw Heere bent geworden. Dat is dan onherroepelijk. Daar kunt u niet meer achter terug. Dan zou Christus tevergeefs voor u gekruisigd zijn. Verschrikkelijke gedachte! Dus dan ook radicaal! Vrij is vrij. Laat dan ook elk spoor van wetticisme los. Neem niet in stilte nog een reserve mee. Een wettisch noodpakket. Laat het los.

LEVEN DOOR CHRISTUS

Maar waar blijven dan de normen en de regels? Paulus zegt niet alleen dat hij met Christus gekruisigd is, maar ook dat hij met Christus leeft (vers 20). Hij is door de wet der wet gestorven, opdat hij Gode leven zou (vers 19). Hij is wel vrij, maar niet vrij voor zichzelf. Hij is vrij voor de Heere. De "ik" van Paulus leeft niet meer, maar Christus leeft in hem. Dat is niet alleen een geloofsuitspraak. Dit is ook werkelijkheid. Het leven van Paulus is veranderd. De "ik" die aan het roer van zijn leven stond, is terzijde geschoven. Christus heeft het roer overgenomen door Zijn Heilige Geest. Dat is ook wat Paulus ervaart. Van Paulus weten we dat dat een korte hevige worsteling in hem is geweest, toen hij op weg naar Damaskus was. Dat is wat het ons kost om vrij in Christus te zijn. Het kost ons ons eigen "ik". Die zullen we los moeten laten, omdat hij een vijand van God is; omdat hij de oude opstandeling is. En in plaats daarvan komt de Heilige Geest, Die in ons wil leven. Wie kan zo iets begrijpen? Dat Christus door Zijn Geest wil wonen in een mens. Maar het is de Heere Die het ons zegt.- En het is wat duizenden ook mogen ervaren. De Heere wil ons geven, dat de Heilige Geest woont in ons leven en ons leiding geeft.

LEVEN VOOR GOD

De christelijke vrijheid is niet lui. We drijven niet uit op de kalme stroom van de genade, omdat alles al volbracht is. Het geloof werkt door de liefde. Het geloof is actief. Het geloof wil zo graag voor de Heere leven. Maar dat "voor God leven", is een heel ander leven dan het wettische leven. Het is niet minder, niet slapper, niet lauwer, niet goedkoper, niet minder heilig en niet minder nauwgezet. Zeker niet. Maar het is totaal anders dan het wettische leven. Het is niet krampachtig meer. Elke kramp is er uit. Er is vreugde in. Het leven voor God is een leven met vreugde en liefde. Het kent het verschil tussen hoofd- en bijzaken, omdat alles als het ware geijkt wordt aan de liefde tot Christus. Zo roept de Heere ons om ons te laten opnemen met de vleugels van het geloof op de wind van Gods genade, hoger, hoger, hoger.

Juist door de genade van Christus, die ons liefgehad heeft, en zichzelf voor ons overgegeven heeft, leven we voor God door de kracht van Zijn Geest. Dat is christelijke vrijheid.

Dirksland Ds. J. het Lam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1996

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Christelijke vrijheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1996

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's