Onderwijs centraal tijdens eerste krimpcaf� in het Diekhuus
“Een kleine school kan, maar is zwaarder en duurder en de vraag is of kinderen het onderwijs krijgen dat ze verdienen.” Wethouder Bruintjes van de Drentse gemeente Borger-Odoorn doet stevige uitspraken tijdens zijn betoog over de toekomst van het onderwijs in een regio waar het aantal kinderen daalt. Hij hield zijn lezing tijdens het eerste krimpcafé van Zuid-Holland dat plaatsvond in het Diekhuus in Middelharnis.
Tekst en foto: Martijn de BonteKrimpend platteland Het extreemste voorbeeld van krimp is het Groningse Ganzedijk, een dorp waar het leven langzaam maar zeker verdween. Uiteindelijk ontstond het plan om alle huizen te slopen en het gehucht op te heffen. De sloop is niet doorgegaan, maar het illustreert wel de problematiek van leeglopende dorpen en streken. Gelukkig is er op het eiland nog lang geen sprake van dit soort spookscenario’s. Goeree- Overflakkee is een anticipeerregio; dat wil zeggen dat er nog geen krimpend inwoneraantal is, maar dat de samenstelling van de bevolking wel verandert. Er is namelijk een groeiend aantal ouderen en een afnemend aantal kinderen. Er zijn minder jonge gezinnen en in de gezinnen zijn minder kinderen dan voorheen. En zoals Bruintjes het kernachtig samenvat: “Mensen die niet geboren worden krijgen zelf ook geen kinderen, een zichzelf versterkende cirkel.” Het inwonertal van de Nederlandse bevolking daalt als eerste op het platteland.
In de steden is voorlopig nog geen sprake van een daling, omdat immigranten zich daar vestigen. Onderzoekers verwachten dat in 2038 ook in de steden het aantal inwoners gaat dalen.
Onderwijsproblematiek Het feit dat het aantal kinderen op Goeree-Overflakkee langzaam daalt, brengt moeilijkheden met zich mee voor basisscholen. Het belangrijkste probleem is de financiering; een school met weinig leerlingen heeft moeite zelf de broek op te houden. Het tweede probleem is dat er te veel personeel is als de school kleiner wordt. Doorgaans worden dan de jongste leerkrachten als eerste ontslagen volgens de regel ‘last in first out’. Dit heeft als gevolg dat de oudere leerkrachten overblijven en er een ervaren team ontstaat, maar dat heeft wel een hoger kostenplaatje dan een jong team. Het derde probleem is dat gebouwen te groot worden voor het aantal leerlingen, waardoor de huisvestingskosten per leerling stijgen. Lastig is ook het feit dat de daling van de kosten altijd achterloopt op de daling van de inkomsten; hierdoor krijgt een krimpende school vrijwel altijd te kampen met financiële problemen.
De wethouder legt terloops uit dat elke basisschool eenvoudig het leerlingaantal voor de komende vier jaar kan vaststellen, door het aantal kinderen van nul tot vier jaar op te tellen bij het aantal kinderen in de groepen 1 tot 4.
>> Lees verder op pagina 4
Het krimpcafé in Middelharnis met als thema onderwijs vormde de aftrap van een serie bijeenkomsten rondom het thema ‘krimp’. Bureau Krimp en Ruimte organiseert de bijeenkomsten, de provincie Zuid- Holland en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ondersteunen het initiatief. Het volgende krimpcafé is gepland op 25 april in Numansdorp, het thema is dan arbeidsmarkt en regionale economie. Meer informatie is per e-mail verkrijgbaar: krimpcafes.zuidholland@gmail.com.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 2013
Eilanden-Nieuws | 22 Pagina's