Plannen voor verbeteren van N215 bij Nieuwe-Tonge
NIEUWE-TONGE - Veel forenzen, scholieren en werklui maken vrijwel dagelijks gebruik van de doorgaande weg tussen Oude-Tonge en Sommelsdijk: de N215. Ter hoogte van Nieuwe-Tonge zal deze weg flink onder handen worden genomen. De reden is dat de veiligheid en de doorstroming van het doorgaande verkeer moet worden verbeterd. Op woensdagavond 10 juli was er een inloopavond in het Dorpshuis waar de voorlopige tekening klaar lag voor belangstellenden.
Er komen drie belangrijke aanpassingen. De eerste is dat verkeer vanaf de Molendijk geen toegang meer heeft tot de N215. Voor fietsers en voetgangers komt er een tunneltje onder de weg door, hierdoor gaat de gevaarlijke oversteekplaats tot de verleden tijd behoren. De tweede aanpassing is de aansluiting van de Oudelandsedijk op de N215. Er komen op- en afritten vanaf de N215 naar de Oudelandsedijk. Het doorgaand verkeer over de N215 gaat onder de Oudelandsedijk door, hier komt een viaduct. Er komt dus een ongelijkvloerse kruising waarbij doorgaand verkeer op de N215 en de Oudelandsedijk niets meer met elkaar te maken hebben. De derde aanpassing is dat er voor het tankstation (vanaf Oude-Tonge bezien) een grote rotonde komt met twee rijbanen. Hier kunnen automobilisten afslaan die naar het tankstation moeten, restaurant ‘De Tram’ willen bezoeken of bij de bedrijven moeten zijn zoals Transportbedrijf Visbeen of hoveniersbedrijf De Waal.
Bezwaren
De inloopavond werd druk bezocht, op negen tafels lag het ontwerp en bij iedere tafel werd er gediscussieerd. Er kwamen twee bezwaren met regelmaat naar voren. Het eerste bezwaar is dat het verkeer dat nu via de Molendijk het dorp in- of uitgaat allemaal over de Oudelandsedijk en het Korteweegje moet rijden. Zeker ook vanwege de basisschool aan het Korteweegje waren aanwezigen bezorgd over de verwachte drukte in deze doorgaande straat. Een ander punt dat bezoekers noemden is de smalle parallelweg ter hoogte van restaurant ‘De Tram’. Als hier fietsers, het landbouwverkeer en het vrachtverkeer van en naar de bedrijven moeten rijden, leidt dat tot onveilige situaties. De beleidsmedewerker van het waterschap geeft aan dat onder andere deze punten worden meegenomen bij het vaststellen van het definitieve ontwerp.
Procedure Er zijn drie partijen betrokken bij het project. De provincie Zuid-Holland voor de N215, het waterschap Hollandse Delta voor met name de Oudelandsedijk en de gemeente, die is verantwoordelijk voor de verkeersstromen binnen de bebouwde kom. Deze drie partijen werken nauw samen en hebben alle drie financiële toezeggingen gedaan om het plan te realiseren Het plan is nog niet definitief en opmerkingen van de dorpsbewoners worden meegenomen in het vaststellen van het definitieve plan. Naar verwachting wordt het definitieve plan eind dit jaar vastgesteld en bekend gemaakt. Belanghebbenden kunnen vanaf dat moment schriftelijk eventuele bezwaren indienen. Na de vaststelling van het definitieve plan moet de benodigde grond worden verworven en moeten er verschillende onderzoeken worden uitgevoerd. De verwachting is daarom dat het nog wel een paar jaar duurt voor uiteindelijk de eerste schop de grond in gaat.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juli 2013
Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's