De nieuwe theologie
J t wordt hoe langer hoe dringender, dat de c istenen waakzamer en bewuster leren onder- ^ leiden tussen humanistische geest en Heilige C est, omdat er in de kei'k en de theologie een s rke en gevaarlijke beweging op gang is gekold o, die het Evangelie benadert met aardse waarc lepalingen, en die het geloof deformeert tot \ .relds christendom, dat wil zeggen tot puur hun aiisme met een vaag christelijk tintje. De Franje atheïstische en humanistische filosoof Merleau- Ponty heeft daarover onlangs een artikel geschre- ^(•n, dat de christenen de ogen voor het gevaar, tiut hier dreigt, wel openen moet! Hij zegt, dat li^t een gelukkig verschijnsel is, dat zich in de i-'iristenheid een evolutie(!) voltrekt, waardoor Il . van een bovenzinnelijk, bovenwerelds christi .idom overgaat in een wereldlijk christendom, ^\ larbij God zich allengs meer en meer als mens < enbaart, en de mens de plaats van God gaat in- 1 'nen. Deze evolutie (!) van het geloof stelt het j;oddelijk aangezicht van het Evangelie terzijde en benadrukt alleen de menselijke zijde ervan. Op ós-ve wijze zullen binnenkort christendom en hui^'anisme met elkaar vervloeien. — Hoeveel he- <^lindaagse christenen zijn al niet in het gevaarlilke web van deze humanistische gedachten verstrikt geraakt!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 december 1966
Kerkblaadje | 8 Pagina's