Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET BEROUW (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET BEROUW (5)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Wat is berouw ten leven? Berouw ten leven is een genade die zaligmaakt; waardoor een zondaar, uit een waar gevoel van zijn zonde en een bevatting van de barmhartigheid van God in Christus, met droefheid over en haat tegen zijn zonde, zich daarvan afwendt tot God, met één oogmerk van en streven naar nieuwe gehoorzaamheid" (vraag en antwoord 87 van de Kleine Catechismus van Westminster).

44. Wat is het nieuwe beginsel waaruit deze gehoorzaamheid voortvloeit? Een beginsel van geloof (Rom. 14 : 23) en een beginsel van liefde (Joh. 14 : 15).

45. Wat zijn de nieuwe motieven waardoor deze nieuwe gehoorzaamheid wordt beïnvloed ? De genade van God (Tit. 2 : 11, 12) en de liefde van Christus (2 Kor. 5 : 14, 15).

46. Wat zijn de motieven waardoor mensen in hun natuurstaat tot plichten worden beïnvloed? De voorschriften van een natuurlijk geweten (Rom. 2 : 15), hun eigen voordeel en reputatie (Matth. 6 : 5), . een „koopmans" hoop op de hemel (Micha 6 : 6, 7), of een slaafse vrees voor de hel (Jes. 33 : 14).

47. Wat is de nieuwe wijze waarop nieuwe gehoorzaamheid wordt volbracht? Zij wordt volbracht in de kracht van Christus (Phil. 4 : 13), of in afhankelijkheid van Zijn voorziening, verzekerd in de belofte (2 Kor. 12 : 9); zij wordt gedaan met vreugde (Jes. 64 : 5), en met het gehele hart (Ps. 119 : 69).

48. Wat is het nieuwe doel waarnaar zij streeft? De eer van God is het einddoel ervan (1 Kor. 10 : 31).

49. Wat is het verschil tussen wettisch en evangelisch berouw? Wettisch berouw vloeit voort uit vrees voor Gods toorn (Matth. 27 : 3-6), maar evangelisch berouw uit geloof in Zijn barmhartigheid (Psalm 130 : 4); bij wettisch berouw wordt de zondaar meestal door de fatale gevolgen van de zonde in beslag genomen (Jes. 49 : 9-12), bij evangelisch berouw wordt hij vooral aangedaan met de boze aard ervan, als tegengesteld aan het heilig wezen en de wet van God (Luk. 15 : 21).

50. Wat zijn de motieven die ons behoren te bewegen tot berouw? Het gebod van God (Hand. 17 : 30), het lijden van Christus (Zach. 12 ': 10) en het stellige gevaar van onboetvaardigheid (Luk. 13 : 5).

51. Wat zijn de bewijzen van oprecht berouw? Die bewijzen die door de apostel genoemd worden: „Want zie, dit, dat gij naar God zijt bedroefd geworden, hoe grote naarstigheid heeft het in u gewerkt, ja verantwoording, ja onlust, ja vrees, ja verlangen, ja ijver, ja wraak" (2 Kor. 7 : 11).

Uit „The Westminster Assembly's Shorter Catechism explained", door E. en R. Erskine en J. Fisher, Glasgow, 1765, p. 343, 344.

Zendingsdag

Nog enige dagen resten ons dat we bij leven en gezondheid onze zendingsdag weer hopen te houden. Het is ieder jaar opnieuw weer verblijdend zo veel duizenden mensen uit alle oorden van ons land bijeen te zien. Van harte hopen wij dat de zendingsdag in een even grote belangstelling zich verheugen mag of nog grotere als de vorige, die zoveel aangename herinneringen bij velen achterliet. We vergeten hierbij niet onze predikanten en studenten hartelijk uit te nodigen, en zullen het bijzonder op prijs stellen als zij van hun belangstelling blijk willen geven. Het deed ons goed verleden jaar meer dan 20 predikanten en verschillende studenten te mogen ontmoeten, en hopen van harte dat er dit jaar nog meerdere aanwezig willen zijn. De Heere moge ons die dag Zijn gunst doen ervaren en ons .verblijden door Zijn Goddelijke daden. Namens de Zendingsdeputaten, Ds. H. RIJKSEN, voorz.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1972

De Saambinder | 4 Pagina's

HET BEROUW (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1972

De Saambinder | 4 Pagina's