Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ds. P. Melis (67)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ds. P. Melis (67)

In memoriam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De week was al vol van schokkende zaken in ons kerkverband. Maar wat een grote verslagenheid bracht afgelopen zaterdagmiddag het ontstellende bericht dat onze zeer geliefde vriend en broeder ds. Melis door een hartstilstand was overleden.

Zo geheel onverwachts werd hij van zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen weggenomen. Zij blijven achter in diepe rouw en met een groot gemis.
Ook voor de gemeente van Oud-Beijerland, die onze broeder nog maar enkele maanden mocht dienen, is dit sterven een onbegrepen weg.
De Heere had broeder Melis een plaats gegeven in het geheel van onze gemeenten. Hij diende vijf gemeenten: Nieuw-Beijerland, Genemuiden, Veen, Ermelo en Oud-Beijerland.
Op zijn geheel eigen wijze mocht hij Schriftuurlijk- bevindelijk de Boodschap brengen van zonde en genade. Het was de vreugde van zijn hart om de heerlijkheid van Christus te verkondigen aan een ellendig en arm zondaarsvolk. Hij had een herderlijk hart en een priesterlijke bewogenheid. We kennen hem in de gemeenten als de rustige, evenwichtige en stabiele Zeeuw. Zijn woorden waren overdacht, maar hadden ook gezag. In Genemuiden is hij ernstig ziek geweest, maar de Heere heeft gespaard. Hij mocht ervaren: De HEERE zal hem ondersteunen op het ziekbed; in zijn krankheid verandert Gij zijn ganse leger. Tijdens zijn verblijf in Veen moest hij een ernstige operatie ondergaan aan de halsslagader.
Pieter Melis groeide op te Krabbendijke in een godvrezend voorgeslacht. Hij zag wat de vreze des Heeren was in zijn familie. Maar genade is geen erfgoed. Het uur van het welbehagen sloeg op een dankdag in 1973. De God aller genade heeft hem stilgezet met een preek over: ‘En scheurt uw hart en niet uw klederen en bekeert u tot de Heere, uw God’ (Joël 2:13). De Heere heeft hem verder willen onderwijzen in de weg der zaligheid. Na een periode in de kerkenraad van Amersfoort te hebben gediend, riep de Koning van de Kerk hem tot het predikambt. De geschiedenis van de roeping van de profeet Elisa werd daarvoor gebruikt. In 1985 werd hij toegelaten tot het volgen van de lessen op de Theologische School te Rotterdam, waarna in 1989 de weg werd gewezen naar de gemeente van Nieuw-Beijerland. Hier werd hij in het ambt bevestigd door zijn oom ds. A. Hofman.
Ds. Melis had tijdens zijn leven zitting in verschillende deputaatschappen zoals: Evangelisatie, Emerituskas en Bijzondere Noden. Tot heden was hij nog deputaat voor De Saambinder en vanaf 2001 was hij lid van het Curatorium van onze Theologische School.

Broeder Melis is niet meer onder ons. Dat is smartelijk en nog niet goed in te denken! Hij laat een grote lege plaats achter. De Heere, de Bron van troost en licht, sterke in het bijzonder mevrouw Melis met haar kinderen en kleinkinderen. Hij zij hen allen nabij! Hij mocht Zijn vertroosting en ondersteuning rijk doen ervaren als de scheiding ingeleefd moet worden. ‘Mijn ziel is immers stil tot God, van Hem wacht ik een heilrijk lot; Hij immers zal mijn Rotssteen wezen, mijn heil, mijn hulp in mijn gebrek; mijn toevlucht en mijn hoog vertrek; ik zal geen grote wank’ling vrezen’ (Ps. 62:1). De God, Die droeg het voorgeslacht mocht Zijn genade verheerlijken in het late nageslacht.

Als gemeenten en broeders rouwen we over het zo plotseling heengaan van een geliefde ambtsbroeder. We staren hem met droefheid na, want wij hebben veel in hem verloren, maar wij misgunnen hem de zaligheid niet. Hij mocht ingaan in de rust, die overblijft voor het volk van God. Hij is zonder de dood te zien overgegaan van de strijdende in de triomferende Kerk. Om eeuwig zijn God en Zaligmaker te loven en te eren voor de onverdiende zaligheid.
Onze broeder schreef daarover in een preek: Nee, het ambtsgewaad blijft hier achter. Er gaan alleen arme zondaren naar de hemel, die gewassen zijn in het dierbare bloed van Christus!

ds. M. Karens, Werkendam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 2017

De Saambinder | 24 Pagina's

ds. P. Melis (67)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 2017

De Saambinder | 24 Pagina's