Bekijk het origineel

Uw prijs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Uw prijs

4 minuten leestijd

Nu eens geen bericht over Bill Clinton of George W. Bush, maar als introdu ctie in deze rubriek een voorval uit het leven van een andere Amerikaanse president. Voordat Abraham Lincoln tot president van de Verenigde Staten werd gekozen, was hij advocaat met een grote reputatie in de staat Illinois.

Op een dag kwam een crimineel naar hem toe. "Ik zou u willen verzoeken mij te verdedigen" zei de man. Lincoln, die een donkerbruin vermoeden had wat voor vlees hij in de kuip had, antwoordde met de vraag: "Bent u schuldig?" "Natuurlijk ben ik schuldig. Dat is ook de reden waarom ik u wil inhuren om mij vrij te pleiten."

"Als u uw schuld aan mij bekent", legde Lincoln hem uit, "kan ik u niet verdedigen." De man reageerde stomverbaasd. "Maar u begrijpt het niet. Ik bied u 1000 dollar voor uw diensten!" Hoewel 1000 dollar veel geld was in die tijd, weigerde Lincoln resoluut. De crimineel antwoordde daarop met: "Meneer Lincoln, ik bied u 2000 dollar aan als u mij verdedigt!" Opnieuw weigerde Lincoln.

De crimineel was bijna ten einde raad en gooide zijn laatste troef in de strijd. "Meneer Lincoln, u bent de beste advocaat in de omtrek. Niet voor niets ben ik helemaal naar hier afgereisd. Ik zal u 4000 dollar als loon geven." Op dat moment vloog Lincoln uit zijn stoel, greep de man in zijn kraag en sleurde hem het kantoor uit. Toen de man opstond en zijn kleren recht streek, vroeg hij Lincoln: "Maar waarom zette u mij eruit toen ik 4000 dollar bood? Waarom niet bij 1000 of 2000, of überhaupt niet toen ik mijn schuld bekende?" Lincoln antwoordde: "U kwam in de buurt van mijn prijs!"

Principes

Sinds het paradijs weten we dat morele principes te koop zijn. Ieder mens heeft zijn prijs. Hoe groter de verleiding is, des te groter de kans dat mensen zwichten. Het omslagpunt voor Abraham Lincoln als advocaat lag niet ver van de 4000 dollar af. Op het werk is het niet anders. Waarden zoals respect, eerlijkheid en rechtvaardigheid worden opgeofferd ten gunste van geldelijke gewin, een extra klant, een immense opdracht of een versnelde promotie. Niets menselijks is ons vreemd. Toch?

Wat zorgen baart, is dat juist binnen organisaties mensen onder grote druk staan. Grote contracten, hoge prestatiedruk, vele financiële mogelijkheden en ongekende kansen tot etalering van macht en aanzien zijn eerder regel dan uitzondering. Om te scoren is men al snel geneigd water bij de wijn te doen.

Recent onderzoek van de Erasmus Universiteit onder de Nederlandse beroepsbevolking toont aan dat ruim een op de vier werknemers redelijk tot vaak in gewetensnood wordt gebracht. Een op de drie medewerkers heeft de ervaring dat je het niet zo nauw moet nemen met je eigen principes om succes binnen de eigen organisatie te hebben. Ondanks de positieve kant (een deel hoort tenminste nog zijn/haar eigen geweten spreken) bestaat het gevaar dat het geweten van de werknemers (versneld) door de organisatie wordt uitgehold.

Standvastig

Dit vraagt van medewerkers hun geweten te blijven voeden en niet te zwichten voor verleidingen en druk. Dit vraagt ook van leidinggevenden te doordenken op welke wijze hun organisatie de medewerkers in de verkeerde richting opstuurt. Zijn de doelstellingen wel redelijk? Is de beoordeling van medewerkers wel eerlijk? Geeft het management wel het goede voorbeeld? Worden medewerkers niet aan te grote verleidingen blootgesteld?

Wat we in ieder geval van Abraham Lincoln kunnen leren is dat hij op de hoogte was van zijn eigen prijs. En dat hij het er ook niet bij liet zitten.

Voor u als werkende geldt daarbij ook de vraag: Bent u op de hoogte van uw eigen prijs? En: Bent u bereid uw principes hoog te houden? En de vraag aan leidinggevenden: Weet u wat de prijs van uw organisatie is? Immers, door kennis van onze eigen prijs kunnen we ons beter weren tegen de gevaren en verleidingen op het werk. Zijn we beter in staat om ons te wapenen tegen verzoekingen die steeds weer op de loer liggen.

Maar bovenal laat het ons zien dat we ons dienen te verootmoedigen voor de Heere God en onze hulp van Hem alleen te verwachten.

Dr. Muel Kaptein, organisatieadviseur en bedrijfsethicus

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 januari 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Uw prijs

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 januari 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken