Bekijk het origineel

Is de commercie nog te stoppen?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Is de commercie nog te stoppen?

3 minuten leestijd

Snoepfabrikant Mars zorgde vorige week voor de nodige commotie. De snoepfabrikant kondigde aan een campagne in het voortgezet onderwijs te starten. Aan alle conciërges zou een brief worden gestuurd. De tien scholen die erin zouden slagen de meeste wikkels van Mars-producten naar het bedrijf te sturen, zouden -vlak voor Kerst- een concert krijgen van hun popidool. Een storm aan kritiek barstte los. De actie druist in tegen alle pogingen van deskundigen en organisaties om het eten van dikmakende snacks onder jongeren te ontmoedigen. Een op de zeven Nederlandse kinderen is te dik en in een Mars zitten 270 kilocalorieën, net zo veel als in een gemiddeld ontbijt. Juist waar scholen worden gestimuleerd tot het aanbieden van een verantwoord assortiment in hun kantine en automaten, stimuleert deze actie zo veel mogelijk leerlingen Marsen te gaan eten. Bovendien werden de directies van de scholen niet om toestemming gevraagd, maar richtte Mars zich direct tot de conciërge.

Reclame

Helaas is dit voorval geen uitzondering, maar tekenend voor onze samenleving. Zij raakt steeds meer doordrenkt van commercie. Ongevraagd en vaak ook ongewenst dringen bedrijven zich in toenemende mate aan ons op. Energiebedrijven komen tegenwoordig aan huis om nieuwe klanten te werven. Loterijen blijven maar brieven op naam sturen met de boodschap dat je nu echt een ton of een miljoen rijker bent geworden (zonder dat je ooit aan een loterij hebt deelgenomen). Eenmaal een product via internet gekocht, en je loopt vervolgens het risico wekelijks e-mails te ontvangen met de laatste aanbiedingen.

Daarnaast is de afgelopen jaren het aantal reclame-uitingen in onze leefomgeving aanzienlijk toegenomen. Reclamezuilen, abri's en reclameborden bepalen steeds meer het straatbeeld. De ene nog schreeuwender, feller en groter dan de andere. Evenementen worden steeds vaker opgesierd met grote reclameboorden en -vlaggen van sponsors. Een gemiddelde nieuwsuitzending op de radio duurt korter dan de reclameblokken eromheen.

Hoe je het ook wendt of keert, reclames zijn erop gericht ons tot aankopen aan te zetten. En ook al denken we dat we er niet voor openstaan, in ons onderbewustzijn, zo leert wetenschappelijk onderzoek, beïnvloeden ze toch ons koopgedrag. Waarom zouden bedrijven anders zo veel geld aan reclame besteden? Ook al zouden we tv, radio, telefoon, computer en ongeadresseerde post het eigen huis niet inlaten, dan nog kunnen we reclames niet ontlopen.

Alertheid

Het zou daarom wenselijk zijn als er binnen onze maatschappij meer aandacht zou zijn voor deze keerzijde van de commercie. Gelukkig is deze krant een bezinning gestart rondom verantwoord mediagebruik. Daarbij zou het mijns inziens ook om de vraag kunnen gaan in hoeverre wij (jong en oud) ons laten meeslepen en opjutten door commerciële reclames.

De reclamewereld houdt ons voor dat de mens is wat hij consumeert. De Bijbel leert ons -gelukkig- anders. De mens is wie hij eert: God of de wereld. Ons wapenen tegen de ongewenste invloeden van de commercie vergt daarom, behalve geloof en gebed, een grote alertheid op (verborgen) verleidingen, moed om nee te durven te zeggen en, met name ten opzichte van de jeugd, onderwijzing en bescherming.

Muel Kaptein is hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 oktober 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Is de commercie nog te stoppen?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 21 oktober 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken