Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zaligheid in lijdenstijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zaligheid in lijdenstijd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij." Openbaring 1 vers 3

De Openbaring van Johannes is geschreven in een tijd waarin de vroegchristelijke kerk geweldig heeft te lijden, met name van de vervolging van het Romeinse Rijk. De zaligheid waarvan in dit vers gesproken wordt, lijkt voor haar ogenschijnlijk ver te zoeken. De tijd van lijden is dan wel voor de Heere Jezus voorbij - immers mocht Hij uitroepen: „Het is volbracht - maar Zijn Bruid op aarde staat nog midden in de strijd en moet volharden tot het einde toe.
Die vervolging is niet aan de leiders van de kerk voorbij gegaan. Johannes schrijft niet ergens vanuit een veilige en ivoren toren over de dingen die God hem laat zien. Maar hij staat zelf midden in de strijd. Nu moet hij vanwege de vervolging zijn dagen in ballingschap doorbrengen op Patmos. Johannes is dus een medegenoot in de verdrukking (vers 9). Hij is al een oude man, op hoge leeftijd gekomen. Het is al lange tijd geleden, vele decennia, dat hij met de Heere Jezus op aarde als discipel verkeerde en zijn tijd om weer met Christus verenigd te worden is nog niet gekomen. In de tussentijd is er veel tegenstand tegen het Evangelie.

Al met al is het er dus voor de Kerk niet gemakkelijker op geworden. Maar Christus is Zijn Kerk niet vergeten. Hij is het Die nog steeds Zijn kerk vergadert, beschermt en onderhoudt (Heidelbergse Catechismus, antwoord 54), juist ook als zij door de moeite heen gaat. Zo heeft Hij het ook beloofd bij de hemelvaart („En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen, tot de voleinding der wereld. Amen, Mat. 28:20) en daar wil de Heere Jezus Zijn Kerk door middel van dit Bijbelboek aan herinneren. Laten zij dat vooral niet vergeten! Want Christus is de Alpha en de Omega, de Eerste en de Laatste. Hij verandert niet van eeuwigheid tót eeuwigheid.
Dat laatste is de strekking van de Openbaring van Johannes. Voor velen is het een moeilijk en ondoorgrondelijk Bijbelboek. Treffend beschrijft iemand een voorval van een aantal theologiestudenten. Zij zien een beheerder van een van de gebouwen in de Bijbel lezen. Hem wordt gevraagd welk Bijbelgedeelte hij leest, waarop hij antwoordt: „Het boek Openbaring. Hij zal wel niet begrijpen wat hij leest, zo is de mening van deze studenten. Want de profetieën die erin staan, tarten de verbeelding en er is wel grote geleerdheid nodig voor de uitleg ervan. Wie zal de betekenis ervan zomaar doorgronden?! Maar feilloos weet deze eenvoudige man de boodschap van dit Bijbelboek weer te geven, als hij antwoordt: „Jazeker begrijp ik het; Jezus zal winnen. Dát leest hij erin.
De Kerk lijdt, de duivel gaat rond als een briesende leeuw, maar de Kerk mag weten dat de overwinningen van Christus (en dus van Zijn bruid) „haast moeten geschieden (vers 1)! De tijd van Christus is nabij. God heeft Zichzelf een dag gemaakt (Mal. 3:17), waarop Hij Christus overwinning zichtbaar en definitief zal maken. En tot die tijd is Christus tussen de kandelaren, dat is in het midden van Zijn gemeenten in de wereld (vers 13).

Alleen in dat besef kan de Kerk volharden tot het einde toe. Daarom is het lezen en het horen met het hart zo belangrijk. Zij die niet lezen en horen hebben geen hoop. Hoe anders is het hier. Dan zie je niet meer op wat voor ogen is, waardoor je in verwarring raakt. Dan zie je op datgene wat voor de wereld verborgen is, maar wat voor de Kerk open behoort te liggen: dat de Heere Jezus werkelijk alle macht heeft in hemel en op aarde en dat Zijn tijd nabij is. En dat geeft moed en rust voor het gelovige hart. Bewaar dat, want: „Onze God is toch in den hemel, Hij doet wat Hém behaagt. (Ps. 115:3)

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 2009

Terdege | 108 Pagina's

Zaligheid in lijdenstijd

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 2009

Terdege | 108 Pagina's