Het gezicht van het vuur
Na het gezicht van de sprinkhanen die het nagras dreigden te verteren, krijgt Amos het tweede gezicht te zien, het gezicht van het vuur. Alarmerend is dat!
Daar komt bij dat Amos niet alleen een gezicht ziet, maar nu ook de Heere HEERE hoort roepen. De Heere wil twisten met vuur. Het vuur is al gaande over de afgrond. Het is het- zelfde woord als in Genesis 1 en ziet op een diepe watervloed. Dit blust het vuur niet, integendeel. De grote afgrond wordt erdoor verteerd! Vervolgens is ook een stuk land aan de beurt. Nog even, en dan is alles weg. Juist dat stuk land is voor Israël van zo grote betekenis. Het is het erfdeel. Het land wijst op een gegeven plaats bij de Heere. En dát wordt nu verbrand. Niet alleen in de inkomsten van het land, zoals bij het vorige gezicht. Nu het land zélf. Niet alleen de plaats om van te leven dreigt weggenomen te worden, ook de plaats zelf. Amos ziet het en bidt opnieuw: ‘Heere HEERE, houd toch op; wie zou er van Jakob blijven staan? Want hij is klein’ (Am. 7:5). Het is nog dringender dan de vorige keer. En hoor! Opnieuw berouwde het de HEE- RE. ‘Ook dit zal niet geschieden’.
De muur
Wat is de geschiedenis van Israël gete- kend in deze gezichten. De HEERE heeft niet zomaar opeens het oordeel uitgevoerd. Daar zijn vele waarschuwingen aan voorafgegaan. De HEERE heeft vele malen Zijn lankmoedigheid getoond. Het oordeel is echter niet weggenomen. Dat laat dit derde gezicht op aangrijpende wijze zien.
Op het eerste gezicht valt dit niet zo op. Sprinkhanen bij het gras en vuur op het land lijkt veel beangstigender te zijn dan een stille muur. Toch is dit gezicht het meest dringende van de drie. Amos ziet namelijk de Heere op de muur. Hij heeft een paslood in de hand. Het is een instrument dat bouwers gebruikten. Aan een stuk touw hing men een zwaar voorwerp, later werd daarvoor lood gebruikt. Hierdoor hing het touw kaarsrecht naar beneden. Langs zo’n touw bouwde men de muur. Zo kreeg je een muur die naar het paslood was gemaakt, kaarsrecht.
Als de HEERE aan Amos vraagt wat hij ziet, antwoordt hij niet: een muur, of de Heere op de muur. Amos heeft slechts aandacht voor één voorwerp: het paslood!
De muur was naar het paslood gemaakt. En nu? Nu laat dat paslood zien: het is niet meer recht! De muur is scheef. Dat wordt vastgesteld door de Heere, de Eigenaar. In vers negen komt de uitleg: de Heere gaat dit paslood hangen in het midden van Zijn volk Israël. Wat heeft Hij het volk recht gemaakt. Nu laat het paslood zien: wat is het volk afgeweken van dat rechte snoer, je zou kunnen zeggen: van die rechte wet!
Ontdekkend
Wat heeft de Heere recht gemaakt. Het geldt niet alleen het volk Israël. Het geldt ons allen. Wat is het krom geworden. We zijn van de Heere afgeweken. We hebben gezondigd. We zijn echter zo dood door de misdaden en de zonden dat we niet eens door hebben, of niet door willen hebben, dat onze muur scheef is. Daar is ontdekkend licht voor nodig. Wat zullen we dan de uitroep van Amos gaan verstaan: een paslood! Het toont: het is scheef. De zonde wordt gezien zoals de Heere deze meet en ziet.
Hebt u het paslood weleens zien hangen naast uw muur? Dan valt er niets meer te verbergen! Waar de Heere dat paslood midden in het leven hangt, doet Hij een genadig werk. Ontdekking aan onze zonde en schuld is grondeloze barmhartigheid. Anders gaan we door! Wat geeft de Heere zicht op Zijn rechtvaardigheid. Amos hoort: ‘Ik zal het voortaan niet meer voorbijgaan’ (Am. 7:8b). Het oordeel is onafwendbaar. Dan gaat het niet meer alleen over tijdelijke oordelen. We staan zelf in het gericht met God! Wie kan dan bestaan?
Opmerkelijk is dat de HEERE spreekt. Er zal toch een overblijfsel zijn naar de verkiezing der genade dat behouden zal worden! Dat is een verborgenheid die alleen in Christus wordt geopenbaard. Naast Hem hing het paslood recht!
(wordt vervolgd)
ds. D. de Wit, Borssele
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 2021
De Saambinder | 24 Pagina's