Lijfsbehoud of zielsbehoud
Ds. Labee over:
Hoe komt het toch dat we in het Nieuwe Testament keer op keer lezen dat vrijwel alle mensen alléén met lichamelijke (en/of psychi- sche) noden tot de Zaligmaker kwamen?
Lijfsbehoud
Er zijn meerdere dingen waarop we in dit verband graag willen wijzen. Allereerst moeten we tot onze schaamte zeggen dat het inderdaad alle eeuwen door zo duidelijk blijkt, dat we niet bekommerd zijn over onze ziel, maar wel bezig zijn met ons lichaam. Van nature werken we om de ‘spijze die vergaat’, bekommeren we ons over ‘vele dingen’, ja, zijn we gericht op het leven ‘hier en nu’. Alsof we geen ziel te verliezen hebben… We luisteren eerder naar de man met een ‘witte jas’ dan naar de man met een ‘zwarte jas’ en zijn veelal drukker met het coronavirus dan met het zondenvirus.
Vervolgens moeten we ‘ziel’ en ‘lichaam’ niet te sterk scheiden! Het is opmerkelijk dat ons troostboek in Zondag 1 spreekt over ‘lichaam en ziel’! Wij zouden het wellicht omgedraaid hebben, maar de ‘enige troost’ in leven en sterven omvat beide. Soms heeft de Heere nood over lijfsbehoud willen gebruiken tot lijfs- en zielsbehoud. Ook in de geschiedenissen van het Nieuwe Testa- ment ‘proeven’ we regelmatig dat wonder…
Ten slotte wijzen we erop dat de genezing van vele zieken tijdens de omwandeling van de Zaligmaker op aarde heen wijst naar Zijn Middelaarsarbeid. Zoals Hij machtig is om genezing naar het lichaam te schenken, zo is Hij machtig (en gewillig!) om de ziel te genezen die schreiend tot Hem vlucht. Hij wil de gevolgen van de zonde wegnemen en Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Om de oorzaak van alle leed en verdriet, de zonden zelf, genadig te verzoenen door Zijn verdiensten. Het gaat allereerst en allermeest om de openbaring van Zijn Middelaarsheerlijkheid.
Zielsbehoud
Heel treffend vinden we dat laatste door onze vade- ren in de kanttekening omschreven. We lezen in Jesaja 53 vers 4: ‘Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten, die heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was’. Kanttekening 20 schrijft: ‘Of: Nochtans, alsof hij zeide: Maar om de waarheid te zeggen, wij hebben Hem ongelijk gedaan, en wij steken in groot misverstand; want aldus is de Messias onzenthalve gesteld, Hij heeft al onze geestelijke ziekten, dat is, zonden, op Zich genomen om voor dezelve te betalen, waarvan de lichamelijke gezond- making een afbeelding was, Matth. 8:17’. Juist in Mattheüs 8 vers 14 – 17 lezen we dat velen naar de grote Geneesmees- ter gaan met hun lichamelijke ongemakken. Als een lopend vuurtje is door Kapernaüm gegaan dat de schoonmoeder van Petrus is genezen door Jezus. Vele bezetenen en allerlei zieken worden tot Hem gebracht en niemand gaat onge- holpen naar huis. Markus schrijft: ‘En de gehele stad was bijeenvergaderd omtrent de deur’ (1:33). De evangelist Mat- theüs (door Gods Geest geleid) schrijft zo heerlijk: ‘Opdat vervuld zou worden wat gesproken was door Jesaja, den profeet, zeggende: Hij heeft onze krankheden op Zich geno- men en onze ziekten gedragen’. Onze kanttekening (16) legt uit: ‘Dit wordt Jes. 53:4 voornamelijk van onze geestelijke krankheden en ziekten verstaan, dat is, van onze zonden, die Christus van ons op Zich geladen heeft, om daarvoor genoeg te doen en daarmede ons van dezelve te verlossen; hetwelk Hij met de genezing van lichamelijke ziekten ook heeft te verstaan gegeven’.
Uit Mattheüs 11 (vers 23) weten we dat er vele inwoners van Kapernaüm zijn geweest die alleen genezen zijn van hun lichamelijke ongemakken, maar ze hebben zich niet bekeerd. Wat zal dat hun oordeel verzwaren. Tegelijk weten we dat er zijn geweest die met hun lichamelijke zorgen kwamen en Jezus nodig hadden voor ziel én lichaam. Wie zou niet denken aan de Kananese vrouw (Matth. 15) of de bloedvloeiende vrouw (Luk. 8)? Van hen weten we dat er waar geloof was in de Zielendokter, Die ook ’Ontfermer’ genoemd wordt. Hebt u/ heb jij, lezer(es), deze Jezus nodig gekregen voor lichaam én ziel?
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 september 2021
De Saambinder | 20 Pagina's