Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderhandelingen en afhandelingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderhandelingen en afhandelingen

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd

Wat wil men eigenlijk zeggen met de uitdruk kingen rond ‘onderhandeling­ en’ en ‘afhande­ lingen’ in het genadeleven? Mogen we spreken over de ‘Meerdere van Jozef’?

Handelingen

Van verschillende kanten zijn er vragen gekomen over de uitdrukkingen ‘onder handelingen’ en ‘afhandelingen’ in het genadeleven. Wat wil men met die termen toch aanduiden? Voorop stellen we dat beide termen niet in de Heilige Schrift, onze Belijdenisgeschriften of Kantte­ keningen te vinden zijn. Mensen hebben vanouds deze uitdrukkingen gebezigd en het zijn enigszins gangbare termen gewor­ den. Belangrijk is wel dat ze op Bijbelse wijze worden ingevuld.

In ‘De Saambinder’ die op 28 november 1957 verscheen, schreef ds. W.C. Lamain (1904-1984) onderwijzend over beide termen: ‘En nu kan een ziel wel eens opgewekt, wel eens verlevendigd, wel eens bemoedigd worden, worstelingen hebben met de Heere, schreeu­ wen om uit de banden verlost te worden. Soms denken en hopen, dat de verlossing nabij is, en toch… dat zij in het eind moet beken­ nen: er is niets gebeurd; ik ben wel verhuisd, maar toch in dezelfde straat blijven wonen. Er was wel meer roering dan weken tevoren, het was meer aangebonden, maar mijn schuld is niet verzoend, mijn ongerechtigheid niet weggenomen. Het was wel anders dan tevoren, maar toch ben ik niet eens Anderen geworden. Ik sta nog aan mijn eigen kant, ik sta nog voor eigen rekening; ik heb nog geen grond onder mijn voeten. Het was wel onderhandeling, maar geen afhandeling. Hypocrieten helpen zichzelf, maar Gods volk moet wachten tot zij geholpen en gered wordt. Het is een weldaad wanneer ons huis maar ineenstort en wij ontbloot worden tot de fun­ damenten; van alles maar afgebracht en afgeslagen, om gebouwd te mogen worden op dat vaste fundament der apostelen en profe­ ten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen’.

Eenvoudig gezegd: als de Heere werkt door de Geest van Pinksteren in een zondaarshart, gebeurt er wat. De Geest schenkt Gods­ kennis, zelfkennis en Christuskennis. Er komt een wonderlijke betrekking op God en Zijn Woord. Onbevattelijk rijk als de Heilige Schrift gaat spreken en de geheimen van de zaligheid gaan schitteren aan een door de wet verbroken en verbrijzelde zondaar. Wat moet het vreugde hebben gegeven toen Ruth, op de grens van Kanaän, mocht uitspreken waar haar hart lag. Er zal verwachting geweest zijn toen ze als een arme weduwe op de akker van Boaz mocht rapen. Groot is de verwondering geweest toen ze genodigd werd aan de tafel van de maaiers. Maar er is een moment gekomen dat ze wachtte op de komst van losser Boaz die al het hare tot het zijne maakte, en al het zijne tot het hare. Dat laatste is dan de ‘afhandeling’ na alle voorgaande ‘onderhandeling’. De dichter P.L. van de Kasteele (1748-1810), de man die betrokken was bij de Psalmberijming van 1773, dichtte over dat laatste:

Roem, wereld, uw schatten!

Gij kunt niet bevatten,

Hoe rijk ik wel ben.

‘k Heb alles verloren,

Maar Jezus verkoren,

Wiens rijkdom ik ken.

Nu ben ik de Zijne.

Zijn goed is het mijne,

Dat maakt mij zo rijk...

Meerdere

Mogen we spreken over de ‘Meerdere van Jozef’? Natuurlijk is het waar dat de Zaligmaker van zondaren, de Meerdere is van Jozef en andere zogenaamde typen. Jezus Christus is de Meerdere van ieder mens. Maar terecht wees een lezer erop dat deze uitdrukking door onze ‘ouden’ zo niet is bedoeld. We moeten het woordje ‘van’ weglaten en spreken over de meerdere Jozef!

Hij is de Jozef bij uitnemendheid of de Jozef in volmaaktheid. De inzender stuurde een mooi citaat mee van ds. G.H. Kersten (1882-1948) uit het boek ‘Meer dan overwinnaars’. Bij de medi­ tatie over Simson lezen we: ‘Dat de overwinnende Immanuël, Die meerdere Simson, ons gedurig Zijn kracht doe ervaren tot vrijmaking uit alle band des doods, opdat wij Zijn Naam mogen eren, en meer en meer in het wonder van vrije genade ons verheugen. Hij kwam om vijanden met God te verzoenen. Als vijanden zullen wij gezaligd worden, maar dan ook om Hem de eer te geven, Die de strijd alleen gestreden heeft. Meer dan Simson is hier’.


Vraag?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.

Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.

Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2022

De Saambinder | 20 Pagina's

Onderhandelingen en afhandelingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2022

De Saambinder | 20 Pagina's