Een jongere met echt geluk
Het zal je maar gebeuren om als vaders lieveling verkocht te worden door je broers! Jozef is misschien 17 jaar en zijn hele leven gaat op z’n kop.
Op de slavenmarkt in Egypte wordt hij gekocht door Pótifar, een hoge militair. Daar mag Jozef iets wonderlijks meemaken. De HEERE is met Jozef. Hij mag Gods nabijheid en goedertierenheid ervaren. De God van zijn vader Jakob is zijn Schuilplaats. Dan is het niet erg om alleen in het buitenland als slaaf te verkeren. De HEERE geeft dat Jozef voorspoedig wordt in zijn beroep. Zijn trouw en geloof vallen op bij de heidense Egyptenaren. Pótifar bevordert hem zelfs tot eerste bediende.
Jozef is een knappe jongeman, zo lezen we in vers 6. Dat is een gave van God, maar het kan ook gevaren met zich meebrengen. Gemerkt of ongemerkt kun je daardoor de aandacht trekken.
Deze geschiedenis leert ons dat de vreze des Heeren bewaart voor het kwaad. In Jozef mogen we een type van Christus zien. Vaders Lieveling verliet vrijwillig het hemelse huis. Hij werd een slaaf om een zondaarsvolk van de duivelse dienstbaarheid te verlossen. Hij heeft Zijn rechtvaardige ziel gekweld in deze goddeloze wereld. Als Herder is Hij geslagen. De Heere Jezus heeft in Zijn trouwe arbeid de schoonste vruchten mogen vertonen van gehoorzaamheid, dienen, zelfopoffering en afkeer van de zonde. Hij is werkelijk schoner dan de mensenkinderen zoals Jozef. Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk! Ten diepste zijn we allemaal slaven van de zonde, de wereld en de satan. Zoek toch de genade van Jozef. Dan kunt u vreemdeling zijn en uw kruis gewillig dragen. Dan kan het zelfs zijn: ‘Want mijn vader en mijn moeder hebben mij verlaten, maar de HEERE zal mij aannemen’. Dat is toch het grootst als u ook uit louter genade mag weten, omwille van Immanuël: ‘En de HEERE is met mij’.
Geluk in verleiding
Het gaat niet goed in het huwelijk tussen Pótifar en zijn charmante vrouw. Zij laat haar ogen op de knappe Jozef vallen. Op een dag zegt ze opeens: ‘Lig bij mij.’ Dat moet een verleiding voor Jozef geweest zijn. Het verzoek komt onverwacht, hij is jong en niet getrouwd, hij heeft ook zijn verlangens en hij is ook nog eens ver van huis. Zou hij het toch maar niet doen? Niemand van zijn familie zou het te weten komen.
Hoe reageert Jozef? Hij weigert resoluut en zegt: ‘Hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God?’. Jozef ziet dit verzoek in het licht van de heiligheid van God. Hij heeft de Heere zo lief. Er klinkt in door: ‘Ik kan het niet, ik zou God hiermee verdriet doen en de Heilige Geest bedroeven’. Wat een gelukkige Jozef! En dán…
Jozef is alleen aan het werk in het prachtige huis, en weer komt de vrouw met hetzelfde hartstochtelijk verzoek en zij pakt zijn kleed: ‘Lig bij mij’. Jozef vlucht! Dit is een geloofsdaad, misschien nog groter dan toen Simson een leeuw verscheurde.
Weer mogen we de lijn trekken naar Christus. Wat is Hij verzocht door de duivel in de woestijn: ‘Lig bij mij en ik zal U geven alle koninkrijken der aarde’. Jezus bleef staande, en daarom Jozef ook.
De vrouw van Pótifar is dood, haar meester niet. Hij is drukker dan ooit. Voortdurend prikkelt de duivel de ogen tot zonden. Achter de laptop, via onze mobiel klinkt het voortdurend: ‘Lig bij mij’. Met een paar klikken vállen we. Veel van onze jongeren ontdekken ongetrouwd elkaars privé (=intieme) zone. Velen zijn hierdoor beschadigd voor het leven. Anderen zijn ongewild beschadigd door incest of seksuele intimidatie. Als u het bent, geve de Heere u kracht. Ons lichaam hoort een tempel van de Heilige Geest te zijn. Bedenk dat het oog van de Heere ons ziet. Voor Jozef was de lieve gunst van de Heere meer waard dan de lusten van het vlees.
Mag u of jij zo’n Jozef zijn?
Geluk in tegenspoed
Wat een afgang voor die rijke dame. Zij zwaait met het kleed van Jozef, ze liegt en veracht ook haar eigen man die ze aanspreekt met ‘híj’. Wees eens eerlijk. Zit de vrouw van Pótifar ook niet in ons hart? En wij zondigen zelfs dagelijks tegen alle geboden. Wat doet Pótifar? Zonder onderzoek werpt hij Jozef in de gevangenis. Dat moet wat voor Jozef geweest zijn. Hierin moest hij de voetstappen van Christus drukken. Jozef spreekt niet tegen. In de gevangenis ontvangt hij genadeloon. De HEERE is met Jozef. Weer zien we dat Jozef een type van Christus was. Jezus werd beschuldigd een vriend van hoeren te zijn. Hij werd onschuldig veroordeeld. Hij is met de overtreders geteld geweest. ‘Doch Jezus zweeg stil’. Daarom mocht Jozef het in de gevangenis zo goed hebben en werd hij zelfs na acht jaar vrijgelaten.
Bent u wél gevallen in de zonde en spreekt uw geweten: schuldig! Belijd en smeek: Ik heb tegen alle geboden zwaarlijk gezondigd. O God, wees mij de zondaar genadig. Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Bij de Heere is geen zonde te groot. Het bloed van Jezus reinigt van alle zonden. Er is vergeving bij de meerdere van Jozef opdat Hij gevreesd wordt. Wees bang voor de ogen. Zonde begint met zien. Ontucht verwoest lichaam en ziel en voert naar de eeuwige gevangenis. ‘Vliedt de hoererij’ (1 Kor. 6:18a). Wat wordt Jozef ondanks alle tegen
Wat wordt Jozef ondanks alle tegenspoed als een gelukkige jongere getekend. De HEERE is met hem. Daarom mocht hij in de verzoeking staande blijven in het geloof en de kracht van Christus. Jozef was niet wereldvreemd, maar wel een vreemdeling. Zoek het leven bij de Heere Jezus. Zoek biddend Zijn onderwijs, bloed, voorbede, regering en bewaring. Christus tot uw deel te hebben, dát is het hoogste geluk!
Hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God?
Genesis 39:9b
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 juli 2023
De Saambinder | 20 Pagina's