Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Blinden worden ziende

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Blinden worden ziende

5 minuten leestijd

Het hoofdstuk voorafgaand aan dit teksthoofdstuk tekent de heftige tegenstand die de Zaligmaker ondervindt tijdens Zijn omwandeling op aarde. Op het tempelplein is Jezus verwikkeld in een twistgesprek met de Joden.

Vele wonderen doet deze Mens, dat is niet te ontkennen. Dit is het echter niet wat verzet oproept, maar de Persoon van de Zaligmaker. Wie is Hij, en op wiens gezag werkt Hij? Hij zegt Gods Zoon te zijn, Die gekomen is om vrij te maken. Maar wij zijn uit Abraham! ‘Wij hebben nooit iemand gediend’. Deze daarentegen is niet uit God, maar uit hoererij!

De stenen worden al opgepakt. ‘Weg met Deze!’ Terwijl Jezus de tempel verlaat, bewijst Hij te zijn Wie Hij zegt te zijn: de Zoon des levenden Gods.

Een arme stakkerd

Er zit een mens bij de ingang van de tempel. Het is een arme stakkerd. Blind vanaf zijn geboorte heeft hij de zon nog nooit gezien. Gebonden door de duisternis gaat hij zijn weg. Uitzichtloos is zijn bestaan. In deze man gaat Jezus Zichzelf verheerlijken. Hoe? Door het voltrekken van een oordeel. Is Jezus dan gekomen om te oordelen? Is Hij niet gekomen om te behouden? Iemand die oordeelt brengt een scheiding aan. In deze in zonden gevallen wereld brengt de van God Gezondene een scheiding aan. Dit gebeurt door de prediking van wet en Evangelie. Deze prediking veroorzaakt verbreking óf verharding. In Johannes 9:39 verwoordt Jezus het zo: Blinden worden ziende en zienden worden blind. Simeon had het al gezegd: Deze wordt gezet tot een val en opstanding van velen in Israël.

Geen aardse arts kan de blindgeborene helpen. Geen zondig mens kan een zondaar verlossen. Door onze val in Adam hebben wij het licht in onze geestelijke ogen niet meer. Wij zijn beklagenswaardige mensen van geboorte. Blind zijnde zien we het Licht niet meer. We missen Gods zalige gemeenschap.

Deze arme man zit aan de poort van de bediening der verzoening. Even verderop wordt er geofferd, wordt in de ceremoniële dienst de Zoon van God ten toon gespreid. Hij ziet er echter niets van. De waardij van het Evangelie, onder ons gepredikt, wordt niet gezien. Totdat!

Zonder dat de blindgeborene erom vraagt, spuwt Jezus op de grond. Hij maakt slijk en strijkt dat in zijn ogen. Het middel lijkt erger dan de kwaal. Zand in de ogen, dat is niet uit te houden. Bent u, zoals de blindgeborene, aan uw kwaal ontdekt? Als de wet haar werk gaat doen, dan houdt u het voor God niet uit. Dan moet er wat gebeuren. U gaat op het woord van Jezus naar Siloam, dat betekent: ‘Uitgezonden’. Het zijn de evangeliewateren van Siloam die een ontdekte zondaar wijzen op Hem Die uitgezonden is. Jezus, Die Zich gaat openbaren door de wateren van Siloam, zorgt er Zelf voor dat de Zijnen bij deze wateren komen.

De blindgeborene wast zich en wordt ziende! Wat ziet hij? Ziet hij Jezus? Nee, Die bevindt Zich elders. De blindgeborene wordt in zijn zien tot de rechte en zaligmakende kennis Gods gebracht (zie kanttekening 45).

Geestelijke blindheid

Het wonder werkt echter ook iets anders uit, namelijk blindheid bij de omstanders. Geestelijke blindheid. Er ontstaat een woordenstrijd waarbij de omstanders steeds blinder worden door een doorgaande verharding. Tegelijkertijd gaat in deze strijd de blindgeborene steeds meer zien. Het werk van God wordt verdacht gemaakt: hij was niet blindgeboren! Met andere woorden: het wonder heeft niet plaatsgevonden, het is bedrog. Maar de ouders kunnen getuigen.

Als deze list niet lukt, wordt de kracht van het werk ontkend. Deze mens is van God niet, want Hij houdt de sabbat niet. Ja, dat is het nu. Dit is het ‘vrome’ gezelschap van hen die door hun werken zalig willen worden. Zij hebben de Zaligmaker niet nodig. Zij zien immers! Zij zijn discipelen van Mozes. De spiegel van de wet die hun onvermogen en zondige aard aan de dag brengt, wordt hun voorgehouden. Ze willen er niet in kijken. Het nabijkomend werk wil niet ontdekt worden. Maar in deze weg wordt het ware werk juist geoefend.

De blindgeborene weet Wie hem de ogen heeft geopend, het is Jezus. Maar wie is Hij? Hij belijdt dat Hij een profeet is, dat Hij God is. Maar kennen doet hij Hem nog niet, totdat Jezus Zich openbaart.

Hem vindende

Lezer, u bent ziende of blind! Het onderscheid wordt gemaakt door de wet en het Evangelie. In het heetst van de strijd wordt de blindgeborene opgepakt en buiten de tempel gezet. De deur gaat dicht. Binnen staan zij die het met Mozes willen houden, buiten staat hij wiens ogen zijn geopend. Hij wordt letterlijk afgesneden van de werken der wet. Gelukkig mens, want daar vindt hij Jezus. ‘En Hem vindende’, staat er.

Jezus laat het geloof doorbreken en Hij krijgt in het leven van de blindgeborene de plaats die Hem toekomt. De blinde aanbidt Hem. Alleen God mag worden aangebeden. Door Zich te vertonen wordt Jezus gezien, geloofd, aanvaard in Zijn Persoon. Hij is de Zoon des levenden Gods. Het vervolg van het Johannesevangelie leert ons dat Hij ook deze gebondene in vrijheid stelde door de weg te gaan van lijden, sterven en opstaan.

Dan komen die aangrijpende woorden van vers 39. De farizeeën denken te zien, maar ze zijn blind. Lezer, hoe staat het met u? Aan welke kant staat u? Bent u nog een blinde wetsdienaar? Dan is uw toestand ernstig. Dan staat u buiten de zaligheid. Zet u neer aan de tempelpoort. Stel u onder de prediking. Hij gaat nog voorbij.


 

En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden.

Johannes 9:39

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 2023

De Saambinder | 20 Pagina's

Blinden worden ziende

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 2023

De Saambinder | 20 Pagina's