De Kerk bidt voor ons kind
Van de gebeden van de levende Kerk der eeuwen kunnen we veel leren. Dat geldt ook voor de gebeden bij de Heilige Doop.
Voordat bij de Heilige Doop het doopwater gesprenkeld wordt, bidt de Kerk. En terwijl het voorhoofd van het kind nog nat is van het doopwater, bidt de Kerk opnieuw. Al meer dan 450 jaar wordt er gebeden voor dit kind en de jonge generatie. Het gaat dus om het gebed vóór en na de bediening van de doop.
Laten we ons verdiepen in de inhoud van de gebeden bij de Heilige Doop, en ons niet druk maken over allerlei uiterlijkheden die met het wezen van de kinderdoop niets te maken hebben. We leven in een tijd dat er steeds minder kinderen gedoopt worden. Enerzijds zien we de verachting van de doop, anderzijds blijkt het ‘verdoemen’ (NGB, art. 34) van de kinderdoop steeds fanatieker. Des te meer is het zaak dat we blijven bij het dooponderwijs dat zelfs in de gebeden van onze vaderen helder heeft geklonken. Opdat we de woorden zouden verstaan en met ons hart zouden beleven. Dat geldt de predikant die dit gebed uitspreekt, de doopouders en de gemeente. Eerbied is merkbaar! Zeker ook tijdens de twee gebeden voor ons kind. Laat de Kerk zo blijven bidden voor de jonge generatie. Wat een voorrecht dat ze begrepen is in de blijvende gebeden van de Kerk.
Voorgebed
Het voorgebed bestaat uit drie gedeelten: de aanspraak, het eigenlijke gebed en de vruchten van de verhoring van dit gebed.
a. De aanspraak: ‘O almachtige en eeuwige God; Gij Die…’. Er wordt herinnerd aan twee gebeurtenissen uit het Oude Testament (OT) die heenwijzen naar de betekenis van de Heilige Doop in het Nieuwe Testament (NT). Zorgvuldig wordt Schrift (OT) met Schrift (NT) vergeleken.
De Heere wordt naar de gelegenheid van de doopbediening aangeroepen als de God van Noach en de God van Mozes. We roepen Hém aan Die Zich openbaart in recht en genade. Op grond van nauwkeurige exegese van 1 Korinthe 10:2 en 1 Petrus 3:21 weet men dat deze Schriftplaatsen ons onderwijs geven over de betekenis van de Heilige Doop. Vandaar dat dit gedeelte wordt afgesloten met ‘… door hetwelk de doop beduid werd’. Het gebeuren bij de zondvloed en bij de Rode Zee geeft ons dus onderwijs over de betekenis van de doop. De zaak is: het water maakt scheiding. Terwijl echt niet iedereen in de ark bekeerd was.
Denk aan Cham. Zoals dat ook niet het geval was bij het volk dat door de Rode Zee werd geleid. Zo is dat ook niet het geval onder ons, onder de bediening van het genadeverbond. Maar de Heere zet wel duidelijk apart.
De vraag klemt: komt deze scheiding tussen kerk en wereld ook werkelijk in het leven van de gedoopte openbaar? In Zijn verbondstrouw wil de HEERE dat het (doop)water scheiding maakt. Laten we bedenken dat er ook een verbondswraak is.
b. De kern van het gebed is: of God dit kind in genade wil aanzien. Waarom? Alleen maar uit ‘Uw grondeloze barmhartigheid’. Dat is barmhartigheid waarvoor geen enkele grond is, noch in de ouders, noch in het kind. Dit is barmhartigheid waarin geen bodem is, zo onpeilbaar diep. Hoe? ‘Door Uw Heilige Geest’. Dat houdt in: afsnijden van de eerste Adam en inlijven in de tweede Adam. Want het ene nodige in leven en sterven is wezenlijk bij Christus horen, door een waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde verbonden.
c. Wat zal het gevolg zijn van de verhoring van dit gebed? Het woord ‘opdat’ drukt dit uit: mag dit kind begraven worden in Christus’ dood, opstaan met Hem tot een nieuw leven, mag het met zijn kruis Hem dagelijks navolgen, getroost dit jammerdal verlaten en ten slotte zonder schrik voor Zijn rechterstoel verschijnen? Dus, mag ons kind de Middelaar zo in zijn leven leren kennen, door het middel van het Woord en het voorbeeld van de ouders, door Uw peilloze genade en Geest.
Slotgebed
Ook het slotgebed na de Doop valt in drieën uiteen: erkenning, opnieuw gebed en de Geestesvruchten
a. De levende Kerk dankt met geloofszekerheid voor de voortgang van Gods welbehagen in de lijn der geslachten. ‘God zal Zijn waarheid nimmer krenken, maar eeuwig Zijn verbond gedenken…’. Dat blijven we daarom zo gepast zingen.
b. Vervolgens wordt weer gebeden voor ons kind, om de blijvende, zaligmakende werking van Gods Geest. Alleen maar om ‘Uw lieve Zoon’.
c. Dat deze genadewerking in hart en leven zou mogen blijken uit zes vruchten van de levendmakende Geest. Die blijken in: christelijk en godzalig opgevoed worden, wezenlijk in de Wijnstok Christus ingelijfd zijn (daar is in het voorgebed ook al om gevraagd), het mogen beleven en belijden van Gods barmhartigheid, het mogen leven uit de drievoudige ambtsbediening van de Zaligmaker, het mogen strijden tegen de driehoofdige vijand, en het eenmaal overwinnen met ‘Uw Zoon Jezus Christus’. Zo wordt dus gebeden dat heel het leven van dit kind mag getuigen van de levensband aan de Zaligmaker en gericht mag zijn op de eer van God Drie-enig. De naam van Vader, Zoon en Geest staat daarom op het voorhoofd.
Lessen
Wanneer we de beide gebeden overzien, vallen een aantal zaken op. Daarvan kunnen we ook voor onze gebeden veel leren:
• Hoe er onderscheiden trinitarisch wordt gebeden. De Vader wordt steeds aangeroepen, dóór de Zoon, óm de werking van de Heilige Geest. Dit wordt het hele gebed door gedaan. De vaderen leefden bevindelijk trinitarisch, en zo baden ze ook. Hoe is dat bij ons?
• Hoe zakelijk en gepast men bidt. Er wordt niet algemeen, maar specifiek voor déze gelegenheid gebeden. Het is indrukwekkend dat men kernachtig zo veel zegt. Blijkbaar zit de diepgang niet in de uitvoerigheid van het bidden.
• Hoe dicht er bij het Woord geformuleerd wordt: in de aanspraak blijkt dat onze vaderen de eenheid van de verbondsopenbaring van zowel het Oude als het Nieuwe Testament beleven, belijden en in het gebed aan de Heere voorleggen. Dat is om jaloers op te zijn! Zijn eigen Woord wordt de Heere voorgelegd. Luther durft dan te zeggen: Hem over Zijn eigen woorden laten struikelen.
‘Trouwe Verbondsgod, leer ons door diezelfde Geest van Christus ook zó bidden’. Zeker voor onze jonge generatie, in deze bange tijd. Opdat ze hun hoop op God stellen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 2024
De Saambinder | 20 Pagina's