De christelijke leraar
Jaarlijks wordt eind januari een ‘Week van het reformatorisch onderwijs’ georganiseerd. In deze week wordt een symposium over christelijk leraarschap gehouden.
Dit jaar sprak oud-EO-directeur en mediaman Andries Knevel over ‘Echt en oprecht. Christelijk leraarschap tegen de stroom in’. Wat is een christelijke leraar anno 2025? Allereerst sprak hij over de reformatorische zuil. In deze zuil is de achterliggende jaren veel veranderd. Het is een geperforeerde zuil geworden. De invloed van de media in de leef- en belevingswereld van de jongeren is daarbij merkbaar.
Knevel veranderde deze middag de driehoek gezin-kerk-school in kerk-gezin-media. De docent staat in zijn beeld in het midden van de driehoek. Hij moet een bemiddelende rol vervullen. ‘Alleen door met toewijding die positie in te nemen, kan tegenwicht worden geboden aan de perforatie van de refozuil, die steeds minder vanzelfsprekende bescherming biedt’, aldus een citaat van Knevel (te lezen op de website van Driestar-educatief).
Vreze des Heeren
Christelijk leraarschap roeit tegen de stroom in en geeft antwoorden op kritische vragen, maar wel vanuit een Bijbelse visie. Dat kunnen vragen zijn die jongeren hebben over geloofsopvattingen, over kerkelijke verschillen, over de relatie met de wereld, enzovoorts. Voorbeelden van zulke vragen kent u wel: Bestaat God? Hoe kan God het lijden toestaan? Hoe exclusief is het christendom? Wat is bidden? Is God er ook voor mij?
Welk soort docent is nodig om deze vragen te beantwoorden? Ook daarvan gaf Knevel enkele voorbeelden.
Naast bemiddelaar tussen gezin, school en media moet hij ‘de reformatorische nadruk op de ernst van het leven, de toe-eigening van het heil en de tere vreze des Heeren niet veronachtzamen. Tegelijk staat hij voor de taak deze geestelijke traditie vruchtbaar te maken voor de identiteitsvorming van de leerlingen’.
Moderne media
In de forumdiscussie na het referaat werden verschillende opvallende zaken besproken. Het ging onder andere over de invloed van de moderne media in de driehoek gezin-kerkschool. ‘Niet vader en moeder, niet de dominee, de ambtsdrager, de kerkelijk werker, niet de docent, maar de media beïnvloeden in hoge mate het denken en handelen van onze jongeren’, aldus een van de forumleden. Deze constatering wijst ons op een werkelijkheid. Op allerlei manieren proberen we onze jongeren tegen de invloeden van de media te beschermen, maar de dijken lijken doorgebroken te zijn. Vanuit die werkelijkheid moet de docent luisteren naar de kritische vragen van jongeren. ‘Sluit in alles wat je doet dicht aan bij hun belevingswereld. Op de gestelde vragen heeft de docent antwoord te geven, maar… heeft hij wellicht dezelfde vragen en dezelfde twijfels als de jongeren?’
Ook deze verzuchting was te horen tijdens de forumbespreking. Zijn onze docenten wel voldoende ingeworteld in de gereformeerde traditie? Inworteling in de lange gereformeerde traditie waarin we mogen staan, kan een dam opwerken tegen de huidige zorgvolle ontwikkelingen. In dit verband werd een vurig pleidooi gevoerd voor de inworteling van docenten in de leer, de levensstijl en de traditie van de gereformeerde gezindte.
Praktische oproep
Hierin ligt niet alleen een opdracht voor individuele docenten en leerkrachten, maar ook voor de scholen als geheel. Er zijn verschillende mogelijkheden om aan de verworteling aandacht te besteden. In de afgelopen jaren zijn er bijvoorbeeld drie programma’s op de markt gebracht: het boek ”Gidsen” (met een aanbevelingswaardig praktisch werkboek) van Driestar educatief; het project ‘Onderwijs van Waarde’ (dat onder andere een ‘moreel kompas’ heeft ontwikkeld) van de VGS, en ‘Bijbels Onderwijzen’ (een handreiking waarin de uitgangspunten voor christelijk onderwijs worden beschreven) door KOC.
Mogen wij aan de hierboven beschreven lezing en inzichten een praktische oproep verbinden? Scholen: maak werk van de inworteling van docenten en leerkrachten in de gereformeerde traditie en doe iets met de aangeboden programma’s! Geef ze een plaats in de school- en jaarplannen en vergeet daarbij ook niet om samen terug te kijken naar de geschiedenis van de eigen school. Vanuit welk ideaal is de school eigenlijk opgericht? En wat betekent dat voor het onderwijs in 2025? In het verleden heeft de Heere het onderwijs, gegeven op grond van Schrift, belijdenis en uit de gereformeerde traditie, willen zegenen. Is het uw uitzien dat de Heere dat ook in 2025 wil doen?
reacties naar p.kieviet@hoeksteenscholen.nl
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2025
De Saambinder | 28 Pagina's