Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een dierbare Paasvrucht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een dierbare Paasvrucht

5 minuten leestijd

En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden. Matthéüs 27:51a

Geliefde lezers,

De Paasdagen liggen weer achter ons. De overdenking van dit grote heilsfeit, hoe Christus als Overwinnaar uit het graf verrees, zal als het recht verstaan mag worden, altijd stof van verwondering en aanbidding geven voor het ware Sion Gods.

Het gescheurde voorhangsel, dat heeft ons in de dagen na Pasen ook nog veel te zeggen. Laten we met de hulp des Heeren dat eens nader trachten te onderzoeken.

Christus’ verhoging, na Zijn diepe vernedering, kon alleen geschieden op grond van Zijn volbracht werk. Het was zelfs zo, dat Zijn verhoging hier noodzakelijkerwijze op moest volgen. Ze kon niet uitblijven, omdat door Hem volkomen voldoening was gegeven.

Christus is dan de Vrijgesprokene, de Gerechtvaardigde. Het was gebleken dat er volkomen was voldaan. Bovendien hoorde daarbij: En een recht gegeven tot het eeuwige leven.

Van die zaken spreekt ook het gescheurde voorhangsel. Het was daarvan reeds een onderpand. In één keer liet de Heere de volle zaak zien, waar het over ging. De toegang tot het heiligdom was ontsloten voor een doodschuldig volk. Al die offeranden die er tot dus verre gebracht waren, hadden dit niet kunnen bewerkstelligen.

Maar zie, nu was het ware schuldoffer volbracht en moest het voorhangsel scheuren. De schuld was volkomen betaald en daarom kon ook Christus niet in de dood blijven. Het was een daad des Vaders, optredende namens de drie Goddelijke Personen, als Rechter, hand - havende het geschonden recht Gods. Dit was nu ten volle bevredigd. Het was een daad van Christus. Hij scheurde het voorhangsel van Zijn vlees; daardoor kon Hij ook als Overwinnaar uit de dood herrijzen. En het was een daad van de Heilige Geest, Die als de Geest der heiligmaking Christus als Borg volkomen geheiligd en vrijgemaakt heeft van de zondeschuld die op Hem lag.

Door het scheuren van het voorhangsel is er iets ontsloten, nl. het binnenste heiligdom. Het was de plaats waar de Heere sprak van boven het verzoendeksel. Het heilige der heiligen, het binnenste heiligdom, waar de levende God woonde en dat toonde met een bijzonder teken, de schechina. In psalm 99:1 (ber.) staat: Die bij Israël, tussen cherubs woont.

Het wordt ook wel de genadetroon genoemd. Zie, nu kan door dat gescheurde voorhangsel een doodschuldige zondaar naderen tot de troon der genade. Dat kan alleen door Christus’ werk, daar God buiten Christus een verterend Vuur is, bij Wie niemand wonen kan. Door Zijn werk, dat Hij volbracht heeft en wat bevestigd is in de morgen der opstanding.

Het is de plaats, waar genade gezocht en gevonden kan worden. Het is de plaats waar een tollenaar toegelaten wordt met zijn bede: ’O God, wees mij zondaar genadig’ en deze gerechtvaardigd kan afgaan naar zijn huis. Daar kan de Heere genade bewijzen en zeggen: Mijn zoon, mijn dochter wees welgemoed: uw geloof heeft u behouden. Welk een grote zaak toch! Wat moest ons hart toch heilig aangedaan worden, bij de overdenking van deze dingen. Die ontsluiting te beleven, genade te begeren, het is zo noodzakelijk daar kennis aan te krijgen in dit leven. Dat gaat alleen door een rechte weg. Wanneer zal men nu werkelijk genade nodig krijgen? Het zal alleen zijn als we met alles aan een einde gebracht zijn. Genade staat tegenover schuld. Genade begeren is tevens schuld bekennen. En dat betekent wat hoor, voor een zondaar die in hoogmoed gevallen is. Dat kroontje zal omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd moeten worden. We zullen overal de grond uit moeten verliezen.

Het mocht ons toch eens aangrijpen: Dat gordijn scheurde al die eeuwen daarvoor niet. Die cherubijnen bleven staan. Ja, recht gezien, het gebeurde ook nog niet bij Christus’ komst in het vlees, maar pas toen Hij het hoofd buigende Zijn leven vrijwillig aflegde. Toen Hij stierf. Wat zegt de catechismus: Op geen andere wijze kon betaald worden voor de zonden, dan door de dood Zijns Zoons. Zo zal de ziel ook moeten sterven aan alles wat geen God en Christus is. Tenslotte aan Zijn eigen leven, om zo één plant met Christus gemaakt te worden in de gelijkmaking Zijner opstanding.

Eerder scheurde dus het voorhangsel niet. Maar dan is het zo, dat door deze daad de weg tot het heiligdom ten volle ontsloten is. Dat zal ons het wonder moeten uitmaken. Hoe kan dit toch? Zie hierin het Goddelijk werk geopenbaard. De Heere, Die te rein van ogen is om het kwade te kunnen zien en aanschouwen, dat Hij Zich in gunst kan en wil uitlaten tot zo’n zwarte zondaar, Zich doen kennen als een verzoend God in Christus. Let er toch op. Er staat: Zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden. Dit gebeurde in het eigenlijke heiligdom, waar alleen de priesters mochten komen.

Het gewone volk bleef hiervan onkundig. Het bleef op de eigenlijke voorhof staan.

We zien hierin de noodzaak om tot een geestelijke priester gemaakt te worden. Het volk des Heeren is toch een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk. Voor hen is het voorhangsel des tempels gescheurd.

Zullen ze dat dan niet weten, uit welk een ruisende kuil, uit welk een modderig slijk ze zijn opgehaald? Die hun verloren staat hebben leren kennen, maar die ook hebben leren overnemen. De priester kon alleen langs de weg van het koperen brandofferaltaar en het koperen wasvat in het heiligdom komen. Alleen in en door Christus ontsluit zich het binnenste heiligdom.

Wat groot als er een gezicht op Christus mag komen, en Hem te mogen aanschouwen als de Gezondene des Vaders, maar dat ook in Christus het heiligdom geopend is. Dan vloeit er een volle stroom van zegeningen toe uit het Goddelijke Vaderhart.

Hoe moeilijk ook de tijden zijn, waarin wij leven, door Vaders liefde en trouw vervuld, kunnen we overal doorheen.

Geliefde lezer(s), kent u daar wat van? Dan mag er ook de wetenschap zijn dat God met ons is. Ook nu in deze bange tijd.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Een dierbare Paasvrucht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2020

De Wachter Sions | 12 Pagina's