Gekleed en wel … (1)
Discussie
Het is een regelmatig terugkerend gesprekspunt tijdens schoolbestuursvergaderingen: Wat staan we op onze scholen toe als het over kleding gaat?
Er worden geen eenduidige regels gehanteerd in gezin en school, ook niet als het gaat over scholen onderling. Onbegrip vlamt regelmatig op bij pubers en ook bij ouderen die bepaalde regels overdreven vinden of juist strakkere regels willen.
Op zich is het geen verkeerd onderwerp om met elkaar over te praten. Het gaat om wezenlijke zaken: Waarom is het nodig om kleding te dragen? Wat willen we uitdragen met onze kleding? Wat laten we van onszelf zien in de kledingkeuze? Maak ik mijn eigen keuzes of laat ik me leiden door trends? Wat zegt de Bijbel over kleding?
Het is met enige schroom dat we (mede op verzoek van de redactie) iets schrijven over dit onderwerp. Er is immers het gevaar dat we vervallen in allerlei wetjes en regeltjes. Daar hopen we voor bewaard te blijven.
Het is een belangrijke opmerking van wijlen de heer L.M.P. Scholten 1 dat we niet eerst een standpunt moeten bepalen en dat dan gaan onderbouwen met Bijbelteksten. Het is beter eerst te onderzoeken wat de Bijbel ergens over zegt, om dan op dat fundament onze mening te baseren. Dat heeft hij dan ook grondig gedaan in genoemde artikelen. We gaan niet herhalen wat Scholten heeft geschreven maar zullen hier en daar alleen volstaan met een verwijzing.
Gekleed en wel …
Als titel voor deze artikelenserie is gekozen voor de woorden ’Gekleed en wel …’. Ze zijn te vinden in Luk. 8:35: En zij gingen uit om te zien hetgeen geschied was, en kwamen tot Jezus, en vonden den mens van welken de duivelen uitgevaren waren, zittende aan de voeten van Jezus, gekleed en wel bij zijn verstand. Er had kunnen volstaan worden met het feit dat de bezetene na zijn verlossing aan de voeten van Jezus zat. Daar gaat het immers om. Maar het heeft de Heilige Geest goed gedacht Lukas (en ook Markus, die eveneens deze geschiedenis heeft beschreven) te laten noemen welke belangrijke verandering ook uiterlijk bij Legio heeft plaatsgevonden. In vers 27 staat dat hij met geen klederen bekleed was. Als bezetene liep hij (bijna) naakt rond, als verloste was hij gekleed. Dat heeft een diepe, geestelijke en daarmee veelzeggende betekenis. Als het gaat over kleding, mogen we dat niet vergeten. Vóór de zondeval was kleding niet nodig. De zonde is er de oorzaak van dat we kleding moeten dragen. Anderzijds is het dragen van kleding ook een voorrecht! In ons nadenken over het dragen van kleding is het voorgaande fundamenteel. Als we naar onze kleding kijken, in de kast of aan ons lichaam, laten we dan bedenken: die kleding wijst mij op mijn schande.
Met ’Gekleed en wel …’ bedoelen we: goed gekleed gaan. De puntjes wijzen erop dat er nog iets volgt: … bij zijn verstand. Ongekleed zijn, en ook het niet goed gekleed gaan, is een gevolg van het niet goed gebruiken van het verstand, van de kennis die we hebben vanuit Gods Woord. Ook dat is een belangrijk punt bij het nadenken over kleding. We moeten ons verstand gebruiken. We moeten nadenken over ons kledinggebruik. Dat zijn we verplicht aan onze Schepper, dat zijn we verplicht aan onszelf, dat zijn we verplicht aan onze naaste.
(Wordt vervolgd)
Noot
1. Zie onder andere L.M.P. Scholten, artikelen over Deuteronomium 22:5 (De Wachter Sions, 2 aug. t/m 27 sept. 2001), te vinden op Digibron.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 2022
De Wachter Sions | 12 Pagina's