De tabernakeldienst (295)
We willen het overdenken van het gescheurde voorhangsel dat tussen het heilige en het heilige der heiligen hing, afsluiten met het beantwoorden van een vraag van een van onze lezers. De betekenis is hem wel duidelijk dat de Heere bij het sterven van Christus het voorhangsel in de tempel scheurde van boven naar beneden. Hij is echter in verwarring gebracht omdat hij in een preek beluisterde dat een oud hangend kleed altijd van onder naar boven scheurt. Volgens de vragensteller is het wel mogelijk dat er ook in het midden van een versleten kleed gaten en scheuren komen, maar hij kan niet geloven dat dit ook van toepassing was op het voorhangsel dat tussen het heilige en het heilige der heiligen hing. Als we het goed begrijpen heeft de vragensteller een preek beluisterd over het gescheurde voorhangsel. Het is mogelijk dat de predikant het onderscheid wilde uitleggen tussen een oud hangend kleed dat volgens hem van beneden naar boven scheurt, en tussen het oude voorhangsel in de tempel dat van boven naar beneden scheurde. We nemen aan dat de vragensteller bedoelt dat het dan lijkt alsof het geen Godswonder zou zijn, maar het gevolg van het natuurlijk proces van een oud, versleten kleed, zoals we lezen in de berijmde psalm 102: 15: ‘Als een kleed zal ’t al verouden; niets kan hier zijn stand behouden; wat uit stof is, neemt een end Door den tijd, die alles schendt.’
Het scheuren van het voorhangsel was een Godswonder!
We laten twee Bijbelgetrouwe leraars aan het woord, ds. G.H. Kersten en de puriteinse predikant, Ralph Erskine. In zijn Korte lessen over Kort Begrip legt ds. Kersten in het antwoord van vraag drie uit dat de ceremoniële wetten voor onze tijd niet meer gelden omdat deze in Christus vervuld zijn. Vervolgens merkt hij op: ‘De Heere Zelf maakte aan die wetgeving een einde toen Hij het voorhangsel scheurde van boven naar beneden. Dat voorhangsel scheurde dus niet van ouderdom; een hangend kleed dat van ouderdom scheurt, scheurt dwars af. Maar het voorhangsel scheurde van boven af. God heeft het gescheurd. De Heere verklaarde daarmee dat de dienst van de schaduwen beëindigd is (…). Maar toen Christus stierf op Golgotha en het enige offer bracht, dat Gods toorn stilde en in Zijn gemeenschap herstelde, toen
Het geloof ziet in Christus de Levensvorst Die dood geweest is en leeft tot in alle eeuwigheid, en verwekt een zoete vrede met God die alle verstand te boven gaat (Rom. 5:1; Filipp. 4:7). We hopen van harte dat de vragensteller iets anders opmerkt wat niet tot verwarring maar tot verwondering is zoals Matthéüs het ons meedeelt: En zie, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën van boven tot beneden. Dan ontdekt u iets van de heilgeheimen die in het gescheurde voorhangsel verborgen liggen. We kennen u niet persoonlijk, dus we weten ook niet uw hartsgesteldheid. Maar als u behoort tot Gods volk die de zekerheid van het geloof missen dat Christus voor hen gestorven en opgestaan is, dan lijkt het voor u alsof het voorhangsel nog gesloten is. Satan weet er wel gebruik van te maken en spant samen met uw boos bestaan en het vervloekte ongeloof. Maar weet dat toen Christus stierf en opstond, Hij de dood heeft verslonden tot overwinning en daarom zal die dierbare Levensvorst Zich op Zijn tijd aan u openbaren.
De puriteinse predikant, Ralph Erskine geeft enkele bijzondere en voor de ziel nuttige lessen over het voorhangsel dat van boven tot beneden scheurde. ‘Het gescheurde voorhangsel: Ziet! Het was gescheurd; niet aan één zijde geschoven, maar aan stukken gescheurd (…). Gods hart was gezet op een verzoening tussen Hem en ons, en daarom scheurt Zijn eigen hand het voorhangsel, dat tussen Hem en ons was opgehangen. Ja, Hij scheurde het zodanig, dat het nooit meer hersteld kan worden. Al de duivels in de hel kunnen die scheur niet weer dichtnaaien, zodat ze het doel van God zouden verijdelen om Zijn volk bij Hem te brengen in vereniging en gemeenschap met Hem (…). Het werd niet half maar geheel, ja in tweeën gescheurd, een volkomen scheur; hetwelk ons aanwijst dat Christus door Zijn dood geen halve maar een volkomen Zaligmaker van een volle en volmaakte zaligheid zou zijn. (…).’
‘Van boven tot beneden: Het hoogste dat tussen God en ons een scheiding maakte werd in tweeën gescheurd. Wij konden niet tot in eeuwigheid gereikt hebben tot aan het bovenste van het voorhangsel. Ja, de handen en armen van alle mensen op de aarde en van alle engelen in de hemel waren te kort om het bovenste van de oneindige rechtvaardigheid en heiligheid van God te bereiken (…). Maar Christus stak als het ware Zijn hand uit aan het bovenste daarvan en scheurde het. Het benedenste van dit voorhangsel hetwelk tussen God en ons een scheiding maakte, reikte zo diep tot aan het benedenste van de hel. Wie kon nu voor ons ter helle nederdalen om het voorhangsel te scheuren tot beneden toe? Maar, o gelukkige gelovigen! Christus is het Die u is voorgegaan naar de hel, opdat Hij al de vlammen zou uitblussen met Zijn bloed. Alsook opdat Hij al de machten daarvan die tussen u en de hemel in de weg waren overwinnen zou. Hij is nedergedaald ter helle om als het ware het benedenste van het voorhangsel te scheuren. (…). Wij zijn door de zonde zo laag gevallen als de hel, maar Christus heeft een weg geopend door Zijn dood, van de hel tot de hemel.’
We roepen onze vragensteller en alle lezers op om niet langer stil te staan bij een oud versleten kleed dat scheurt vanwege het natuurlijk proces. Het komt er zo op aan of we zielsbevindelijk iets van het voorhangsel kennen dat Christus door Zijn macht heeft gescheurd toen Hij stierf. We willen het overdenken van het gescheurde en gekleurde voorhangsel beëindigen. Het staat geheel open om arme zondaars een vrije toegang te geven tot Gods genadetroon en hen bij hun sterven in de hemelse heerlijkheid op te nemen. Nu we voor de laatste maal over het geopende en kleurrijke voorhangsel schrijven, willen we de Heere erkennen dat Hij ons heeft bijgestaan in het overdenken van dit heilig onderwerp. Onze dankbaarheid zal des te groter zijn als het gezaaide zaad wortelen heeft geschoten. Uw hart brengt dan vruchten van bekering en geloof voort hetwelk u toont in uw levenswandel. We hebben Gods volk opgewekt te staan naar geloofsverzekering om een Drie-enig God tot zaligheid te leren kennen. Ootmoed is één van de zuivere bewijzen dat u deze weldaad bezit: Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de Naam des HEEREN betrouwen (Zef. 3:12).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2023
De Wachter Sions | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 2023
De Wachter Sions | 12 Pagina's