Bevrijding
Gij hebt ons uitgeleid…Psalm 66: 12
DDe nood was hoog.
D De geschiedenis van het volk Israël is rijk aan noodsituaties.
Een vijandelijke macht heeft het volk geteisterd.
Mensen hebben mensen ontstellende wreedheden aangedaan.
Heel herkenbaar waren de woorden over het doorstane leed voor
ons volk toen na vijf jaren vol verschrikking de bevrijding gekomen was.
Toen de driekleur weer wapperen mocht, het ‘Wilhelmus’ weer gezongen
kon worden.
Niet alleen ons volk, maar zo veel volkeren meer waren onder de dicta
tuur van het nationaalsocialisme gekomen.
Het volk van Luther, Paul Gerhardt, Bach, Goethe, Kant was in grote
meerderheid in de ban van een demonische ideologie geraakt.
Mensen voerden in hun verwilderde haat de grootste gruwelijkheden
jegens mensen uit.
Dat was gebeurd toen deze Psalm werd geboren, het gebeurde alle eeu
wen door, het gebeurde in de Tweede Wereldoorlog en het gebeurt nog.
Toch ziet de dichter hogerop.
Hij ziet in die nood dat God bezig was.
“Gij hebt …”
Door die nood stelde Hij zijn volk op de proef.
Hij onderwierp het aan een louteringsproces.
De Vulgata vertaalt ‘examinasti’, letterlijk: Gij hebt een onderzoek inge
steld, ons een examen afgenomen.
Bij een examen gaat het om slagen of zakken.
Was in WO II dit ook niet de vraag: wie heult met de ideologie, wie ziet
lijdelijk toe, wie wijst haar radicaal af, wie blijft trouw aan het geloof in
de God van Israël en aan Hem gehoorzaam?
De ideologie beloofde een gouden toekomst.
Zij bleek echter een leugen, zoals iedere ideologie een leugen is.
Toen zij in 1945 ten koste van vele offers van soldatenlevens was uitge
woed, waren miljoenen onschuldigen vermoord, miljoenen mensen
omgekomen, lagen ontelbaar veel steden en dorpen in puin.
Er kwam een eind aan de tirannie en in de Psalm klinkt opnieuw “Gij hebt…”
Gods hand is in de geschiedenis en Hij wendde ons lot.
“Gij hebt ons uitgeleid in …”
Het zeldzame woord dat in de taal van de Bijbel nu volgt is in de moderne talen op allerlei manieren weergegeven: overvloeiende verversing, overvloed, verkwikking, ruimte, vrijheid. Zij zijn alle een aspect van Gods verlossende goedheid. Na 75 jaren komt wel de vraag op ons af wat wij met die overvloed, die hergeven vrijheid hebben gedaan.
Zijn wij door het lijden gelouterd?
Neemt God ons ook nu niet een examen af?
Grijpen niet weer andere ideologieën om zich heen? Is de oprukkende ontkerstening niet het tegendeel van slagen?
En wat betekent de pandemie die nu heerst? Heeft zij niet alles te maken met het loslaten van de belijdenis dat God de Schepper is en dat Hij ons grenzen heeft gesteld?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 mei 2020
Ecclesia | 8 Pagina's