Meditatie
En toen zij zeer bevreesd werden en het gezicht naar de grond bogen, zeiden die tegen hen: Waarom zoekt u de Levende bij de doden? Lukas 24:5
Pasen wordt omringd door grote woorden. Jubelende liederen, uitgelaten Bijbelse getuigenissen. En toch is de werkelijkheid van Pasen weerbarstig. Ik zie die vrouwen gaan, om hun laatste werk voor hun Here te doen. Maar het graf is leeg. En dan zijn daar die twee engelen. Het maakt de vrouwen bang. De engel in Mattheüs en Markus zegt allereerst: Wees niet bang. Maar Lukas hoort iets anders. Die ene, prangende vraag: Waarom zoeken jullie de Levende bij de doden? Een voorzichtige vermaning. ‘Waarom zijn jullie hier…?!’. Ze hadden dus toch een vol graf verwacht? Jezus heeft het meerdere malen aangekondigd: zijn sterven, zijn opstanding op de derde dag. Maar ze hebben dat niet opgepakt. Voor de grote werkelijkheid van Jezus zijn hun gedachten te klein.
Waarom zoeken jullie de Levende bij de doden… Die vraag bleef haken. Je kunt natuurlijk zeggen: wat dom van die vrouwen. Hadden ze nou maar beter geluisterd. Het lege graf was toch voorzegd! Maar dat is mij te snel. Wij weten zoveel meer dan die vrouwen. Het hele Nieuwe Testament gaat over wat Pasen betekent voor deze wereld: in verhalen van een explosief groeiend wereldwijd Koninkrijk; in uitleg over wat het voor het leven betekent. Zóveel is zichtbaar geworden van de levende Jezus. En toch… toch zie ik het mezelf zo vaak doen. De levende Jezus zoeken bij de doden. De Here Jezus behandelen alsof Hij nog dood is. Ik bedoel niet dat ik niet in Pasen geloof. Ik geloof van harte dat Jezus lichamelijk opstond, als een historische gebeurtenis die álles heeft veranderd. Goede Vrijdag en Pasen, ze zijn het fundament van Gods Koninkrijk. Dat is er nu al, in allerlei talen en culturen. En dat zal vervuld worden in Gods nieuwe wereld. Ik geloof heel erg in wie Jezus wás. Ik geloof heel erg in wie Hij zál zijn. Maar als ik eerlijk ben… wie Jezus vandaag ís…
Jezus is de levende. Maar zo vaak zie ik mezelf hetzelfde doen als deze vrouwen. Jezus behandelen als een dode. Als Iemand met wie je nú niet kunt praten. Mijn bidden is vaak zoals je op een kerkhof tegen grafstenen praat. Het geeft je rust. Maar eerlijk gezegd verwacht je geen antwoord terug. Pasen is: Jezus is de levende Heer! Maar ik behandel Hem vaker als een dode held. Als een idee, een begrip, een woord. Als ‘iets’ waar je over kunt praten. Maar amper als ‘Iemand’ mét wie je spreekt. Het ontbreekt me aan ontmoeting. Jezus lééft – maar wat betekent dat eigenlijk écht?
Het is verleidelijk die ervaring dicht te smeren met grote woorden. Met een gevoelig lied. Haar te overstemmen. Maar ik neem die vraag gewoon een tijdje met me mee. Om op te kauwen. Om mezelf in tegen te komen. Maar vooral: om van daaruit de Levende te ontmoeten. Want de engelen vragen niet alleen. Ze spreken ook. Het is niet enkel ‘waarom zoeken jullie de Levende bij de doden?’. Ze verkondigen me ook het Evangelie. Dwars door mijn eigen weerstand en vragen heen. ‘Hij is hier niet. Hij is opgewekt.’ Hij leeft. Ik vind Hem zoals de vrouwen dat deden: vóór me, als ik telkens op weg ga om het laatste wat ik kan doen voor Hem (vers 1) te doen. Maar ik word verrast door zijn Opstanding. Achter me, als zijn Woord voor mij en anderen waar is gebleken (vers 8). Ik ontdek Hem ín me, door de kracht van zijn Geest, die de levende Jezus dichtbij brengt. Zó wil ik leven. Hem niet zoeken waar Hij niet is. Maar dáár waar ik Hem kan vinden. Tot Hij in levende lijve opnieuw voor ons zal staan!
Ik zeg het allen, dat Hij leeft,
Dat Hij is opgestaan,
Dat met Zijn Geest Hij ons omgeeft Waar wij ook staan of gaan.
Ten onder ging de sterke dood, Ten onder in de vloed;
Nu straalt ons in het morgenrood
Zijn toekomst tegemoet.
’t Is feest, omdat Hij bij ons is,
De Heer die eeuwig leeft
En die in Zijn herrijzenis
Alles herschapen heeft.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2021
Ecclesia | 8 Pagina's