Reformatieherdenkinge
Wat beweegt ons?
Met opzet gebruik ik het meervoud Ei worden rond 31 oktober tal van bijeenkomsten belegd ter hei denking van de Reformatie Wat beweegt mensen en wat beogen /ij daai mee' Juist als ei in heel wat plaatsen zulke, soms regionale, samenkomsten worden georganiseerd, mag die vraag gesteld worden en vraagt zij ook om een antwoord
Het zou kunnen zijn dat dergelijke bijeenkomsten voor velen iets weg hebben van de diensten die in maart en november op bid- en dankdagen belegd worden, al zijn het dan geen officiële kerkdiensten Ze horen dan min of meer thuis op de kerkelijke kalender
Dat IS een te waarderen motief Men wil ei mee tot uitdi ukking brengen dankbaarheid voor wat God door Luther, en later dooi Calvijn, m Zijn Kerk m Europa heeft gedaan
Het gaat dan vooral om een blik op het verleden Men wil dat vasthouden.
Is een blik op het verleden genoeg?
Als dat mensen beweegt tot het organiseren van een Reformatieherdenking IS dat prijzenswaardig Maar is het ook genoeg' Moet er met meer aan de orde komen' In veel bijeenkomsten zal het heden afgezet worden tegen het verleden De spits van de herdenking zal er dan op neerkomen Dat verleden moeten we vasthouden Dan komt zo'n herdenking neei op een actualisering van de boodschap van de Refoimatie in het heden Wat doen we nu met de Reformatie van toen'
In het bovenstaande zullen velen zich herkennen
Heeft geschiedenis geen gezag?
Onlangs las ik in het Reformatoiisch Dagblad een artikel (2 augustus 2008) waai van de kop luidde "Geschiedenis heeft geen gezag Identiteit van de Kerk ligt niet in het vei leden, maar in haar toekomst
De eeiste zin van het artikel luidt "Respect vooi het verleden is belangrijk vooi christenen, maar mag er niet toe leiden dat ze zich door de geschiedenis laten gijzelen "
De schrijver van het artikel toont wel respect voor het verleden, maar ontleent - om het in mijn woorden te zeggen - zijn koers aan de toekomst Dat maak ik op uit de ondei titel, dat de identiteit van de Kerk in haar toekomst ligt Ik ga er vanuit dat deze weergave in de krant conform de bedoeling is van de spreker/schrijver
Dit artikel en de daarin veiwoorde positiekeus heeft niij beziggehouden bij de voorbereiding van een toespraak voor een Reformatieherdenking
Is zo'n bijeenkomst eigen lijk een vlucht in het verleden, waarbij je met je rug naar de toekomst staat' Heb je geen oog voor de veranderingen in de tijd, en sluit je je eigenlijk af VOOI het heden en vooral voor de toekomst'
Op zichzelf IS dat mogelijk Een beroep op het verleden mag er nooit toe leiden om uit het heden weg te vluchten in het verleden Wie dat doet heeft geen oog voor wat om hem heen gebeurt, en wel allerminst een oog voor de toekomst Wij, mensen, worden geroepen om de toekomst tegemoet te gaan, om m de toekomst het pand van het verleden te bewaren Met opzet gebruik ik deze woorden
Hoe bewaren we het verleden?
De vraag is dan wel hoe bewaren we het verleden in de wereld van vandaag en morgen'
Naar mijn gedachte vraagt dat om een open houding tegenover vandaag en morgen Dus niet met de rug naar de toekomst staan, maar rondkijken in het heden en een open oog hebben voor wat komt en voor wat dan van ons wordt gevraagd
Dat is echter niet het enige BIJ zo'n opstelling in het heden naai de toekomst, gaat het er ook om het verleden te respecteren en te honoreren
Nu ben ik weer tei ug bij herdenkingen van de Reformatie Wat doen we op zo'n avond' In verschillende bewoordingen halen we de kern van wat in de Reformatie hervonden en beleden werd, naar voren
Dat belijden van de Reformatie - samengevat m de di ie sola's, alleen het Woord, de genade en het geloof- raakt de identiteit van de Kerk Zal de Kerk in de toekomst nog haar reformatorische identiteit hebben - dan alleen door de prediking waarvan deze drie sola's het hart vormen
Daarmee is niet alles gezegd Er moet iets aan toegevoegd woi den Die harde kern van de Reformatie - het is de kern van enkel genade en alleen geloof - moet wel m de situatie van vandaag vertolkt worden
Actualiseren
Daarom dient een Reformatieherdenking de boodschap van de Reformatie te actualiseren Hiermee bedoel ik Wat toen hervonden en beleden werd, een plaats te geven in de situatie van vandaag Dat IS m confrontatie met de geest van deze tijd, en met moderne dwalingen in kerk en theologie Ze zijn er - helaas - net als in de zestiende en voorgaande eeuwen Welnu, de boodschap van de Reformatie - u kunt ook zeggen haar schat en haai hart - is niet verouderd of achterhaald Ik hoop dat ze als levend en als levenwekkend . wordt ervaren en gepredikt
Dat moet echter wel gebeu- rtn voor mensen die in een andeie tijd leven en met andele pioblemen, dwalingen en vei zoekingen te maken hebben dan vijfhonderd jaar geleden
Het IS de giote opdiacht van Kerk en theologie om die oude boodschap, die leformatoiisthe kern vooi de mens en de wereld van vandaag te actualiseien
Hieimee bedoel ik die boodschap te confi onteren nitt de geest van de tijd, en haai in bewooi dingen en pi o- bleenistellingen van onze tijd dooi te geven
Heeft de geschiedenis geen gtzag' Ja, wat God deed in de (reschiedems heeft beslissende betekenis vooi vandaag
Dat betekent niet alleen maar repeteien, doch vooral actualisei en ingaan op de problemen, dwalingen en verwarring van vandaag
De identiteit van de Kei k ligt nitt pi iinair m haar toekomst Het /al erom gaan of zij m de toekomst de haar door God geschonken identiteit weet te bewaren en vruchtbaar weet te maken
Daar hoort bij een Refoi matieherdenkmg ook \ooi uitzien m en naai de toekomst bij Dat zou wezenlijk moeten zijn bij een Reformatieherdenking De Refoimatie eindigt pas
De Refoimatie eindigt pas met de wedei komst van onze Heere Jezus Christus'
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 2008
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 2008
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's