Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jona (20)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jona (20)

Lezen: Psalm 32

2 minuten leestijd

Op de vraag waarom hij wegvlucht voor het aangezicht van de HEERE, zwijgt Jona. Ondertussen weet iedereen dat hij de schuldige is. Zijn God toornt op hem. Maar niemand weet waarom, op twee na: Jona en de HEERE.

Hoewel Jona zijn schuld verzwijgt, overleggen de mannen met hem hoe ze de woedende zee kunnen stillen. (11) En dan doet Jona een bizar voorstel. Pak me op, gooi me overboord en de zee wordt stil. Hoe moeten we dit voorstel van Jona waarderen? Sommige verklaarders leggen Jona’s voorstel positief uit. Zij houden Jona voor een type van Christus. Zoals Christus plaatsvervangend Zijn leven voor zondaren gaf, zo stelt Jona zijn leven in de plaats van deze heidenen. Maar deze verklaring gaat mank. Allereerst is Christus’ borgstelling een daad van onvoorwaardelijke en onbegrijpelijke liefde. Jona heeft niet lief. Jona verzwijgt zijn schuld voor God en de mensen. Met een boos hart stelt hij dit voor. Verder gaat deze verklaring voorbij aan Jona’s misdaad. Jona verzwijgt zijn zonde. Trouwens, Jona moet niet overboord, hij moet voor zijn God door de knieën. Hij mag nog steeds terug naar de HEERE. Andere uitleggers zien in Jona’s voorstel een overeenkomst met het laatste moment voor de rechtvaardiging. Jona’s voorstel is uiteindelijk een toevallen van Gods recht. Hij verkiest een welverdiende dood boven het behoud van zijn leven. Jona is hier een voorbeeld voor ieder kind van God. Hij billijkt liever Gods oordeel door in de golven om te komen dan zijn leven te behouden. Net als Jona moet elke zondaar eerst God in Zijn recht toevallen, voordat God hem rechtvaardigt. Maar de rechtvaardiging van de goddeloze heeft maar één voorwaarde: Christus’ gerechtigheid. Om Christus’ wil spreekt God iedere goddeloze vrij. Wie in de schaduw van Jezus’ kruis buigt, God zijn zonde belijdt en zich werpt in Zijn barmhartigheid, is gerechtvaardigd. Nee, deze twee verklaringen nemen de zonde ten diepste te licht op en stellen on- Bijbelse voorwaarden aan Gods onbegrijpelijke en onverdiende zondaarsliefde. Jona demonstreert wie u en ik zijn. We verzwijgen liever onze zonde dan dat we buigen voor God. Zalig worden is een eenzijdig Godswonder!


Ds. C.P. de Boer is christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 mei 2021

Terdege | 112 Pagina's

Jona (20)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 mei 2021

Terdege | 112 Pagina's