Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het groene hout [2]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het groene hout [2]

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

LUCAS 23 VERS 27 T/M 31 OPENBARING 22 VERS 1 T/M 5

De Heere Jezus spreekt zijn laatste bewogen woorden tot de dochters van Jeruzalem. Hij waarschuwt hen voor de komende verwoesting van de stad.
Maar zijn Woorden hebben ook een diepere lading. Want de gruwelen over Jeruzalem zijn een voorbeeld van het grote oordeel dat komt, als God zelf alle dorre hout zal kappen, om Zijn aarde te reinigen. In de woorden van Lucas 23 vers 30 Alsdan zullen zij beginnen te zeggen tot de bergen: Valt op ons; en tot de heuvelen: Bedekt ons, verwijst de Heere Jezus naar het grote gericht bij de wederkomst. Hier benadrukt de Heiland nogmaals waarom Hij naar het kruis gaat. Omdat het oordeel komt draagt Hij de toorn van God over onze zonde. Hij zegt hier: als Ik al zo moet lijden onder de toorn van God over jullie zonde, wat moeten jullie wel niet ondergaan als dor hout in het vuur als je niet in Mij geborgen bent. Dat is ook de boodschap voor ons, die leven lang na de verwoesting van Jeruzalem. Hij roept ons om bij Hem te schuilen, voordat dit grote oordeel komt. Maar Zijn laatste woorden tot de dochters van Jeruzalem, gelden ook met het oog op het leven hier op de aarde. Want het leven buiten Hem is nu al ondraaglijk. Het dorre hout lijdt ook nu veel. Velen lijden, onder onderdrukking en misbruik, of door geweld, in het groot en in het klein. Ook in de gemeente wordt heel veel geleden, onder de gevolgen van het kwaad. Maar ook verderweg in oorlogsgebieden, in landen zonder recht en gerechtigheid, wordt onnoemelijk veel geleden, vooral door vrouwen. Als je alleen maar dor hout bent, word je gebroken en kun je blijvend beschadigd worden door dat vuur. Het leven is te zwaar om als dor hout zonder God door te komen. Wanneer de krachten van het kwaad losbreken houd je het niet vol. Maar zegt de Heiland vlak voor dat Hij gekruisigd wordt, als dat nu al zo is, hoe zal het dan straks in het grote oordeel zijn zonder God? Geen mens, geen dorre tak, kan dan in het vuur van Gods toorn bestaan.
Hoe zwaar die toorn van God over de zonde is, blijkt toch wel uit deze kruisgang en uit de uren van Godsverlating die de Heere Jezus nog wachten. En Hij is nog wel het groene hout. Hij kan er alleen maar doorkomen, omdat Hij Gods Zoon is. Waar zullen wij dan blijven, zonder Hem. Wat een indringende woorden vlak voor de dood van onze Heiland!
Maar ook: wat een zekerheid en een vreugde als straks klinkt, Het is volbracht'. Daarin wordt een pad door het vuur geopend en wordt nieuw leven voor het dorre hout gegeven.
Dat Hij het groene hout is, blijkt toch wel heel overtuigend op de paasmorgen. Dan barst het leven uit de grond, zoals een tak uit een wortel van een verbrande boom. Wat een gebeurtenis is dat geweest, een dode komt uit het graf, als een takje uit de dorre aarde. Een voorspel, een belofte van de nieuwe tijd, na het grote oordeel.
In de opstanding van de Heere Jezus ligt de zekerheid dat Hij de boom des Levens is. Hij zal straks op de nieuwe aarde vrucht dragen. Daarin ligt nu de enige troost als we de stormen en het vuur van deze tijd ondergaan. Daarin ligt ook de enige troost als we aan het grote oordeel denken. Als we in Hem geënt zijn, is er eeuwig leven uit Hem het groene hout, wat ons ook in dit leven overkomt. Straks, wanneer de winter van deze tegenwoordige tijd voorbij is en de stormen gaan liggen en het vuur is gedoofd, komt door het gericht heen, het eeuwige voorjaar. Dan is er genezing voor allen die eten van deze Boom des Levens.
De Heere Jezus vraagt daarom niet om medelijden. Hij vraagt ook niet om een grote schare toeschouwers. Hij heeft juist zelf, medelijden met allen die aan de kant blijven staan en Hem alleen maar zien als iemand waar je medelijden mee moet hebben.
Hij roept u daarom op om tot Hem te vluchten voordat u als dor hout in de storm en het vuur van het kwaad van deze tijd vergaat. Maar ook voordat het vuur van het laatste oordeel losbrandt. Hij biedt Zijn leven aan. Zijn leven dat sterk genoeg is gebleken om door het vuur van het oordeel te gaan. Uit de wortel van Zijn bestaan is opnieuw de Boom des Levens gegroeid, die tot in eeuwigheid vrucht geeft.
De Heiland zegt Weent niet over Mij, maar weent over uzelven, en over uw kinderen. Dat is, blijf niet aan de kant staan als Ik met Mijn kruis voorbij kom, maar volg mij en laat je enten in mij, de Boom des Levens. Dan krijg je genoeg kracht om het leven hier door te komen en ben je vrij van het oordeel dat komt.
Wat een Heiland, die gegeseld en bebloed, met nog uren van het verschrikkelijkste lijden voor zich, vanwege de toorn van God, Zich toch omdraait en ons de vrucht van de Boom des Levens biedt. Wij weten dat Hij is opgestaan, dat de dood deze Levende niet kon houden. Het is Pasen geweest. We mogen ook weten dat dit genoeg is voor het leven na het oordeel, waarvan Openbaring 22 zegt In het midden van haar straat en op de ene en de andere zijde der rivier was de boom des levens, voortbrengende twaalf vruchten, van maand tot maand gevende zijne vrucht; en de bladeren des booms waren tot genezing der heidenen.

G. VAN DEN BERG, ASPEREN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2001

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Het groene hout [2]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2001

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's