Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

18 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Vriezenveen (toez.): J. W. Goossen te Mastenbroek; Eindhoven: J. L. van der Eyk te Assen; Doetinchem (toez.), naar art. 277e) L. A. C. van Ginkel, wonende te Bunnik.

's Gravenhage-Loosduinen: H. Onderstal te Overschie: die bedankte voor Utrecht en geen verdere beroepen in overweging kan nemen; Kralingen: J. F. Zeemeyer, kand. te Capelle aan de IJssel; Burum: J. C. Koolschijn te Koekange (part-time); door gen. syn. totpred. buitengew. werkz. (theol. adviseur te Jeruzalem): G. H. Cohen-Stuart te Poortugaal; Oud Loosdrecht: D. Jansen, kand. te Lünteren; Melissant: J. H. C. Olie te Linschoten; Oegstgeest: J. J. Kooman te Leusden; Zuilichem-Nieuwaal: P. Molenaar te Groot Ammers; Gorinchem: J. Noordmans te Tjamsweer; De Bilt: J. H. Gijsbertsen te Gouda.

AANGENOMEN NAAR:

Holtenisse en Hulst: mevr. R. M. Hartog, kand te Amersfoort; ben. vic. te Hoogeveen: K. A. Bakker, kand. te Groningen; ben. bijst. past, te Huizum-Leeuwarden: D. J. Bouwstra, a.s. em. pred. teHollanscheveld; ben. kerk. medew. teSchoonebeek: J. Alma te Soest; Gendt-Lent (toez.): J. A. Seeleman te Brouwershaven-Zonnemaire.

Huizen: G. S. A. de Knegt te Barnéveld; Westerhaar: R. T. Huizinga te Nieuwe Pekela; Amsterdam (W. de Zwijgerkerk): J. Hoekert te Amstelveen-Buitenveldert; Slochteren en Kolman: H. J. de Vos te 's Heerhendrikskinderen; Sommelsdijk (geest. verz. st. Herv. Diakonale gez. zorg): H. J. Lam, aldaar; Schildwolde ca.: E. van Stuyvenberg te Berkhout c.a.; Purmerend (toez.): S. L. S. de Vries te Peize; Amersfoort (past. verz. Lichtenberg): D. van Boven, aldaar; Amersfoort: W. E. Steenbeek te 's Gravenzande.

BEDANKT VOOR:

Barneveld (toez.): A. de Reuver te Capelle aan de IJssel; Woerden: W. Verbeem te Waddinxveen; Stolwijk: K. Schipper te Dordrecht; Rijnsburg: G. Th. Vollebregt te Zwolle.

Eindhoven: J. L. van Eyk te Assen; Klazienaveen-Zwartemeer: E. G. Boesenkool te 's Gravendeel; Kootwijk: A. P. Voets te Waarder: Vriezenveen (toez.): J. W. Goosseii te Mastenbroek.

BENOEMD:

Tot catecheet te Schoonebeek: J. Alma te Soest.

BEROEPBAARSTELLING:

M.i.v. 19 jan. 1981: H. van den Berg, legerpredikant, Schubertlaan 90, 5653 EN Eindhoven.

OVERLEDEN:

Ds. J. W. de Bruyn (62), em. pred. van Harderwijk.

BRUCHEM EN KERKWIJK-DELWIJNEN

Bevestiging en intrede ds. L. W. C. Ruijgrok. Voor de gemeenten van Bruchem en Kerkwijk-Delwijnen was het vrijdag 26 december (2e Kerstdag) een blijde dag, toen na een vacature van twee jaar kandidaat L. W. C. Ruijgrok uit Nieuwersluis bevestigd mocht worden tot dienaar des Woords. Deze dienst, waarin voorging ds. J. Maasland van Waddinxveen, de mentor van kand. Ruijgrok, werd gehouden in de karakteristieke dorpskerk van Bruchem. Hij bediende het Woord uit 1 Timotheüs 1 : 15. Het Woord van God is getrouw, d.w.z. geloofwaardig, betrouwbaar. Het houdt stand door en tot alles heen. Wat ook wankelt of bezwijkt, betrouwbaar is het Woord, omdat Het het Woord van de Getrouwe is. Van dat Woord mag de predikant een heraut zijn. In een door en door vleselijke wereld is het Woord vlees geworden om de zondaren zalig te maken. Zondaren, hiermede wordt de schuld blootgelegd van ons bestaan. Verder brengen wij het niet. Promotie maken is er niet bij. Het appèl van Paulus weerklinkt: 'en alle aanneming waardig'. Niet de mens, maar God steekt Zijn genadige handen uit als Hij zondaren in Christus de reddingboei toewerpt. Een echte dominee zal er vaak om worstelen of het Woord mag worden aangenomen. De eis van bekering moet hij laten weerklinken, waarbij geen cm. ontsnappingsruimte mag worden gegund. Als Paulus zegt: 'van welke ik de voornaamste ben', is dit geen nederige hoogmoed, doch zelfkennis, gewerkt in de weg der ontdekking door Gods Geest. Dit houdt de dienaar des Woords op de rechte plaats. Een grote Zaligmaker, die is gekomen voor grote zondaren, zie hier Gods Kerstroep. Van dat Woord mag de dominee een dienaar zijn. Na de prediking volgde de bevestiging. Met het 'ja ik, van ganser harte' aanvaardde kand. Ruijgrok het rijke ambt, waartoe de Koning der kerk hem rjep. Aan de handoplegging namen naast de bevestiger deel: ds. A. C. Rijken, ds. G. Mulder, ds. T. C. Guijt, ds. W. den Dekker en de ouderlingen L. J. Ruijgrok (de vader van ds. Ruijgrok) en J. C. de Bijl.

's Middags deed dominee Ruijgrok intrede in de overvolle kerk van Kerkwijk met I Timotheüs 3 : 16. In de preek met als thema: 'Jezus Christus als het Heilgeheim, waaruit de kerk leeft' werden 3 gedachten ontvouwd: 'de centrale inhoud van de geheimenis', 'de bekendmaking van de verborgenheid' en 'de triomf van de verborgenheid'. De gemeente van Christus heeft een geheim, dat verborgen is voor het oog der wereld, maar ook voor het meelevende kerklid, dat zich weigert te bekeren. Deze verborgenheid is voor degenen, die de Heere vrezen. Daaruit mogen zij leven, in voorspoed en tegenspoed, zelfs tot in het dal der schaduw des doods. Wij zondige mensen kunnen de kloof tussen de Heere niet overbruggen. Dat behoeft ook niet. God is afgedaald tot zondige mensen, zoals u en ik, in gelijkheid des vleses. Een rijke troost voor degenen, die moeten belijden dat ze zo vleselijk zijn, als ook voor ontdekten. Dit, het hart van het Evangelie, moet geleerd en beleden worden. Het moet centraal staan in de prediking: 'God, die in de volheid van Zijn genade afdaalt tot mensen, die zondaar zijn en blijven'. Van rechtswege wordt Gods Zoon in het gelijk gesteld. Het 'Amen' van de Vader weerklinkt. 'Aan Mijn recht is voldaan'. Pasen predikt ons Gods goedkeuring over Christus' nederdaling. Het offer van het Lam is genoeg, tot bij het naad'ren van de dood. Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Dit heilgeheim nu, moet worden ontvouwd in de prediking. Het allesomvattende werk van Christus wordt bekend gemaakt. De engelen zien het en mensen kunnen er van horen. God zendt Zijn herauten uit om de overwinning van Christus te proclameren. Ook onder u op last van de Koning der kerk. Waarvan moet worden gesproken? Van Christus, de Gekruisigde, de Opgestane. De adressering is universeel, aan iedereen. God heeft de prediking als middel verkozen. Het behaagt Hem door de dwaasheid der prediking zalig te maken degenen, die geloven. Daar moet u onder zijn, niet thuis. God zendt Zijn knechten uit met een belofte: 'Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn. Het zal niet ledig tot Mij wederkeren; maar het zal doen, hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen; waartoe Ik het zende.' De Heere gaat rond om zondaren te brengen tot Christus. In een Gode vijandige wereld komen Gode vijandige mensen tot het geloof. Vijanden worden overwonnen door Gods liefde. God zendt Zijn Geest uit om zondaren te trekken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Dit biedt rijke perspectieven voor het werk onder u. Deze arbeid gaat door de hand van Christus gelukkiglijk voort. Altoos zijn Zijn zegenende handen uitgebreid. Dat wij Christus in alles zullen mogen nodig hebben, want: 'Hoe groot is 't goed, dat Gij zult geven; Hoe groot is 't heil, dat G' in dit leven. Ver boven, beed'en wensen, Reeds wrocht voor 't oog der mensen!'

Na een kort persoonlijk woord werd ds. Ruijgrok door diverse mensen toegesproken. Op verzoek oud. J. C. de Bijl zong de gemeente haar nieuwe herder en leraar en diens echtgenote Ps. 121 : 1 toe. Na de slotzang, Ps. 89 : 1 en 8, legde ds. Ruijgrok voor het eerst de zegen des Heeren op de gemeente.

VINKEVEEN

De bevestiging van cand. N. P. J. Kleiberg tot dienaar van het Goddelijk Woord in de Ned. Herv. Gemeente te Vinkeveen.

Op 2e kerstdag 26 december werd in de dienst des Woords bevestigd als dominee de eerwaarde heer cand. N. P. J. Kleiberg. In deze dienst waarin voorging de weleerwaarde heer ds. R. van Kooten uit Zeist, die het woord bediende vanuit 1 Timotheüs 1:15 kreeg de gemeente, die in grote getalen aanwezig was, in een zeer boeiende prediking te horen hoe ds. N. P. J. Kleiberg als een vertegenwoordiger van God gezonden, Zijn Koopwaren aan te bieden heeft. Aan de handoplegging deden mee naast ds. Van Kooten, de consulent ds. G. van Leijen en verder: ds. De Pater, ds. Roelofsen, ds. Teekens, ds. Nap en ds. Zonneberg. Waarna de gemeente onze dominee N. P. J. Kleiberg toegezongen heeft ps. 134 : 3 en 1.

's Middags om 2 uur heeft ds. N. P. J. Kleiberg zijn intrede gedaan in z'n gemeente met de tekst uit 1 Timotheüs 3 : 16 waarin hij de gemeente heeft gewezen op de grootheid van de verborgenheid der Godzaligheid. Na wat korte toespraken van burg. overheid, ring, classis en de Ger. kerk en ouderling van Kreuningen die de nieuwe dominee toe liet zingen ps. 50 : 5 heeft ds. N. P. J. Kleiberg voor het eerst zijn gemeente de zegen opgelegd. Het was een veel bewogen dag.

SOMMELSDIJK

Zondag 21 december jl. werd kandidaat H. J. Lam bevestigd tot predikant voor bijzondere werkzaamheden binnen de Stichting Hervormd Diakonale Gezondheidszorg te Sommelsdijk. De bevestigingsdienst vond 's morgens plaats in de Hervormde Kerk te Sommelsdijk, waarin voorging ds. C. J. P. Lam. De tekst voor de prediking was genomen uit één der pastorale brieven 2 Timotheüs 1 vers 6 en 7 'Om welke oorzaak ik u indachtig maak, dat gij opwekt de gave Gods, die in u is, door de oplegging mijner handen. Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar de kracht, en der liefde en der gematigheid'. Bij vier gedachten werd stilgestaan: de ouderlijke opvoeding; de geestelijke vriendschap; de bijzondere genadegave en de zelftucht. Timotheüs, geestelijk kind van Saulus mag in de moeite en de blijdschap van zijn werk steeds herinnerd worden aan de gave Gods, waarin hij door het geloof mag delen. Daarmee gewapend kan hij zijn dienstwerk volbrengen. Na de prediking en de lezing van het bevestigingsformulier werd aan de handoplegging deelgenomen door tien predikanten, waaronder vijf uit de familiekring van ds. Lam. De indrukwekkende dienst werd besloten met een persoonlijk woord van vader aan zoon. Gesteld in het ambt werd gewezen op de ellips met twee brandpunten: dienst des Woords (de prediking kent hoogte-en dieptepunten) en het pastoraat (heb de mensen hartstochtelijk lief).

De intrededienst, evenals de morgendienst goed bezet, werd 's middags gehouden in het verpleeghuis De Samaritaan. Na het zingen van Psalm 35 vers 9 en 13 en de geloofsbelijdenis werd de tekst gekozen uit 1 Johannes 4 'en wij hebben het aanschouwd en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld. Zo wie beleden zal hebben dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in Hem en Hij in God' (vers 14 en 15). Johannes spreekt hier over de 'laatste ure', Christus staat te komen, maar de gemeente is niet gereed Hem te ontvangen. Daarom schrijft Johannes de brieven om het geloof te versterken. De grond van dat geloof is, dat de Vader Zijn Zoon heeft gezonden. Deze Zoon wordt ons voorgehouden als de Zaligmaker der wereld. De wereld, het domein van de antichrist, dat zijn wij. Dat is geen kompliment, aldus ds. Lam, maar wel een duidelijk herkenningspunt. God wil niet dat wij in de wereld blijven, daarom heeft God Zijn liefde in het brandpunt van de kribbe neergelegd. Om Hem te zien is het nodig te aanschouwen en dat is méér dan toeschouwer zijn. Johannes roept daarmee op tot het geloof in de Zoon om zo te komen tot het getuigen en belijden. In dat belijden ligt het getuigenis van de Heilige Geest en in het getuigen het alom bekend maken van het grote heil dat God in Zijn Zoon gegeven heeft. Laat u dan niet bij Christus vandaan halen en houden. Met woorden van dank aan God en Christus, die naar de aarde kwam om van zonden te bevrijden, beëindigde ds. Lam zijn prediking. Na het zingen van enkele verzen uit Psalm 98 volgden de gebruikelijke toespraken. Nadat ds. Lam was toegezongen psalm 134 vers 3, legde de bevestigde predikant ds. H. J. Lam voor het eerst de zegen op de gemeente en werd deze onvergetelijke dag in dank aan God besloten.

BRIELLE

Het bestuur van de afd. Ger. Bond 'Brielle en omstreken' maakt het volgende bekend. Op D.V. zondag 11 januari 1981 zal er weer een Ger. Bonds-dienst worden gehouden in de Catharijnekerk te Brielle. Aanvang 5 uur n.m. Voorganger: de heer P. Buitelaar uit Rotterdam. Tevens wordt medegedeeld dat er op D.V. donderdag 15 januari 1981 weer eèn bijeenkomst wordt gehouden in gebouw Langestraat 76, Brielle en wel om 20.00 uur. Daar zal voor ons spreken: ds. C. Oorschot uit Stellendam. Beide diensten in uw aller belangstelling aanbevolen.

HERVORMDE KERK VAN WOUTERSWOUDE WEER IN GEBRUIK GENOMEN

Op de Eerste Kerstdag 1980 is de geheel gerestaureerde Hervormde Kerk te Wouterswoude weer in gebruik genomen. 'De restauratie werd verricht door de fa. Reitsema te Zwaagwesteinde en betrof de vernieuwing van het dak en herstel van de buitenmuren. Ook het interieur van de kerk is grondig aangepakt en geheel vernieuwd in oude stijl. De vloeren, banken, stoelen, doophek en lambrizering zijn geheel vernieuwd, terwijl aan het gewelf, de balken, muren en gaanderij herstelwerkzaamheden en schilderwerk zijn verricht. De oude verlichting zal nog worden vervangen door een aantal kroonluchters.

Hoewel de 13e eeuwse kerk en toren geheel op de Monumentenlijst staan vermeld, wordt de restauratie van de kerk door de Hervormde Gemeente zelf bekostigd. De toren is reeds enige jaren geleden onder leiding van de Rijksdienst voor Monumentenzorg gerestaureerd.

Tijdens een speciale rondgang in december door de kleine Hervormde Gemeente is een zó geweldig bedrag ingezameld, dat, daarmee het financiële tekort al voor het grootste deel kon worden gedekt. De kerk, die zich kenmerkt door eenvoud, vertoont nu weer een waardig aanzien. Grote dankbaarheid overheerste dan ook bij de her-ingebruikneming. De plaatselijke predikant, ds. L. H. Oosten, hield zijn Kerstpreek uit Psalm 132:6 en 7. Deze Psalm heeft betrekking op de inwijding van Salomo's tempel en spreekt van de aankomst van de Ark des Verbonds. De tekst zegt hiervan: 'Ziet, wij hebben van haar gehoord in Efratha; wij hebben haar gevenden in de velden van Jaar. Wij zullen in Zijn woningen ingaan, wij zullen ons nederbuigen voor de voetbank Zijner voeten.'

Christus is de Meerdere Verbondsark en is in de volheid des tijds tot Zijn geestelijke tempel gekomen, dat is Zijn Gemeente. Van Zijn komst werd toen gehoord in Efratha's velden, en de herders en de wijzen zijn gekomen om zich voor Hem neer te buigen. Zo wil Hij nog wonen in het midden van Zijn Gemeente; en van Zijn komst mogen wij horen in het Kerstevangelie, dat voor het eerst door de engelen in Efratha's velden werd verkondigd. Dat wij op dat gerucht uit Efratha ook maar veel in Zijn woning mogen ingaan, ook in dit aardse kerkgebouw, om ons neder te buigen aan de voetbank Zijner voeten, en eenmaal door de genade van het Vleesgeworden Woord mogen ingaan in de eeuwige tempel hierboven, zo besloot ds. Oosten zijn preek. Gedurende 8 weken heeft de gemeente van Wouterswoude gekerkt in het kerkgebouw van de naburige gemeente Driesum. De beide kerkgebouwen liggen slechts op een afstand van 1, 5 kilometer van elkaar verwijderd.

DS. C. SNOEI NAM AFSCHEID VAN DE IZB

In de St. Joriskerk te Amersfoort nam ds. C. Snoei op 12 december 1980 afscheid als predikant voor buitengewone werkzaamheden. Begin januari beëindigt hij zijn werk als predikant-directeur van de IZB in verband met het aannemen van een beroep naar de Hervormde Gemeente Noordhorn, Saaksum en Niezijl. In de afscheidspreek zei ds. Snoei o.m. het volgende;

Wie afscheid neemt, doet er goed aan zowel achterom als vooruit te zien. Ruim zeven jaar geleden mocht ik aan het werk bij de IZB beginnen. In de intrededienst heb ik destijds gezegd dat de Heere in het evangelisatiewerk verrassingen bereidt. Dat is waar gebleken. Wanneer ik achterom zie, constateer ik ook een verschuiving, zowel in mijn denken als in het beleid van de IZB. Meer dan voorheen is er thans oog voor de missionaire gemeente, de evangeliserende gemeente en de vraag hoe deze zo kan worden geleid dat zij enigszins aan haar roeping, die samenhangt met haar wezen, kan beantwoorden.

De tekst voor deze afscheidsdienst is gekozen uit Handelingen 11, waar we in vers 22a lezen: 'En het gerucht van hen kwam tot de oren der gemeente...' De christenen uit Jeruzalem zijn verstrooid tot in Antiochië toe. Zij hebben veel van hun bezittingen verloren, de familiebanden zijn verbroken, de geloofsgemeenschap is uiteen gevallen. Maar het wonderlijke is, dat deze mensen die zoveel moeten missen, aan anderen gaan uitdelen wat ze nog over hebben. Hier vinden we een signaal dat we ook in moeilijke situaties moeten volhouden. Ik denk dan aan de situatie in de grote steden in ons land, waar de problemen in kerk en samenleving ongekende vormen aannemen, maar ook aan tal van gemeenten waar de geestelijke nood groot is. Aanvankelijk spraken de verstrooiden het Evangelie slechts tot de Joden. Zij bleven bij het oude vertrouwde steken en zagen onvoldoende in dat de Heilige Geest hen vooruit was in het offensief om mensen te winnen voor Christus en Zijn Koninkrijk. Daarmee zullen wij ook meer moeten rekenen dan we doorgaans doen. Niet zelden houden we ons op aan de rand van het oude vertrouwde en missen we het geloof om in Gods Naam door te gaan naar de velen, die in onze samenleving nog niet of niet meer bereikt worden met het Evangelie. Zou er voldoende gebed zijn? En bewogenheid? En vindingrijkheid?

Op zekere dag echter stapten enige Cyprische en Cyreneische mannen op de Grieken in Antiochië af (niet-Joden dus) en spraken over het Woord van God. Zij stapten over de tot dan toe gehanteerde grens heen. Zij evangeliseren van mens tot mens. Zij tonen een aanstekelijk geloof, omdat hun hele doen en laten gestempeld is door wat ze zeggen. Zij nodigen anderen uit deel te nemen aan de dienst van hun God. Deze mannen prijzen het christelijk geloof niet aan, maar Christus.

Het gerucht van deze mensen en hun werk, en van de zegen die de Heere daarop gaf, kwam tot de oren van de gemeente in Jeruzalem, de moedergemeente, waarop alles zich oriënteerde. Barnabas moet gaan kijken wat er aan de hand is. Hieruit kunnen we opmaken dat er goed en kwaad gerucht over evangelisatie bestond. De één zag er een uitbreiding van het Koninkrijk Gods in, de ander een ongeoorloofde grensoverschrijding. Het is goed dat men zich zorgen maakt over het bewaren van de belijdenis, want daarom gaat het. Wat zou het goed zijn als de gemeente nu zich ook eens meer inspan­ de om te vernemen wat er in zending en evangelisatie geschiedt. Barnabas verwondert zich als hij ziet wat er in Antiochië gebeurt. Dit soort kijkers hebben we ook nu nodig.

Wij hebben ook vandaag Cyprioten en Egyptenaars nodig, gewone mensen, gewone evangelisten, gewone commissieleden in het werk van de evangelisatie. We worden nog steeds geroepen om met elkaar over de grenzen te gaan: van andere landen, maar ook van culturen en gewoonten in ons eigen land.

Wij hebben ook mensen als Barnabas nodig. Mensen die kunnen onderscheiden waar het op aankomt, die leiding kunnen geven aan vorming en toerusting. Langs die weg zullen we weer en meer Christus-mensen worden, zoals de navolgers van Jezus Christus in Antiochië voor het eerst werden genoemd.

Bij alle afbrokkeling en teruggang, bij zorg en nood, houden we vol. Door goed en kwaad gerucht heen komt Zijn Koninkrijk, want Hij leeft en regeert. Na de dienst werd nog het woord gevoerd door ds. J. van den Heuvel namens het bestuur van de IZB, ir. J. van der Graaf namens alle hervormdgereformeerde bonden en de heer N. van Walsum namens staf en medewerkers van de IZB. Zij dankten ds. Snoei voor het vele werk dat hij verricht heeft en voor de wijze waarop hij met mensen omging.

NOORDHORN (GR.)

Donderdag 15 januari hopen wij onze eerste openbare vergadering van de regionale afdeling 'Noord' van de Gereformeerde Bond in het nieuwe jaar d.v. te houden in Noordhorn gebouw de 'Wegwijzer' Oosterweg bij de Ned. Herv. Kerk, aanvang 20.00 uur. Ds. T. Lekkerkerker uit Damwoude hoopt dan te spreken over 'Gemeente en Gemeenschap'.

MIDDELBURG

Op D.V. donderdag 15 januari a.s. wordt door het bestuur van de afdeling Middelburg e.o. van de Gereformeerde Bond een avond georganiseerd rond het thema: 'Waar gaat het met onze jeugd naartoe? ' Spreker is ds. J. J. Poort, .Ned. Herv. predikant, wonende te Oisterwijk. Deze avond wordt gehouden in de hal van de Óntmoetingskerk aan de Oosterscheldestraat en begint om 20.00 uur. Na de pauze is er gelegenheid om vragen te stellen. Ook zal er een boekentafel aanwezig zijn. ledere belangstellende is hartelijk welkom.

INSTRUKTIEAVOND REGIO GOEREE- OVERFLAKKEE

Op woensdag 14 januari zal er in de 'Hoeksteen' in Middelharnis een instruktieavond voor zending en evangelisatie worden gehouden over het onderwerp 'Gemeenteopbouw en Evangelisatie'. Het onderwerp zal worden ingeleid door ds. W. J. Bouw uit Doorn. Deze avond is bedoeld voor ambtsdragers, leden van zendings-en evangelisatiecommissies en belangstellende gemeenteleden zijn ook van harte welkom. Aanvang 8.00 uur. Een boekentafel zal aanwezig zijn.

ONTMOETINGSDAG 'KONINKRIJK GODS EN SOCIALE GERECHTIGHEID'

De Evangelische Alliantie zal op zaterdag 17 januari in Amersfoort een belangrijke ontmoetingsdag, houden over het onderwerp 'Koninkrijk Gods en sociale gerechtigheid'. Ds. W. Dekker, Hervormd Predikant uit Loenen a/d Vecht en dr. Th. Kunst, docent van het Bijbel Instituut in Heverlee, België zullen dit onderwerp inleiden, waarop dr. Bruce Nicholls, sekrétaris van de theologische commissie van de World Evangelical Fellowship een kritische beschouwing zal geven.

Dit onderwerp is van groot belang in verband met de vraag naar de verhouding van Evangelisatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er zal dan ook ruim gelegenheid zijn om over dit onderwerp van gedachten te wisselen in gespreksgroepen en een plenaire bespreking. Opgaven voor deze dag zijn nog mogelijk via het sekretariaat van de E.A., postbus 1080, 3800 AN Amersfoort of tel. 03430-4451. De dag wordt gehouden in het kerkelijk centrum 'de Brug', Schuylenburgerweg 2, in Amersfoort-Oost.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's