Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In memoriam Ds. D. Rietdijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In memoriam Ds. D. Rietdijk

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 februari 1929-4 november 1993

Opnieuw heeft de Koning van de Kerk één van Zijn dienaren thuis gehaald. Op 64-jarige leeftijd ontsliep Ds. Dirk Rietdijk in de Heere. Na enige maanden aan een ernstige ziekte te hebben geleden, is hij nu verlost. God heeft hem welgedaan. Van die verlossing mocht hij tijdens zijn ziekbed een ruime voorsmaak hebben. De Heere heeft hem rijkelijk Zijn gunst en nabijheid doen ervaren. Diep werd doorleefd dat genade alleen genade is, om Christus wil verleend. Maar ook wat genade inhoudt. Dat wekte het heilig verlangen op, bij de Heere te zijn om de Koning in Zijn Schoonheid te mogen aanschouwen.

Ds. Rietdijk werd op 11 februari 1929 in Rotterdam geboren. Op aandringen van het hoofd der school werd besloten dat hij de H.B. S. zou bezoeken. In 1947 werd het H.B.S. B-diploma behaald. Hoewel het verlangen leefde medicijnen te mogen gaan studeren, lieten de omstandigheden dat niet toe. Na de volbrachte diensttijd bij de marine, vond hij werk op het accountantskantoor Moret en Starke (nu: Moret Ernst and Young). Dit werk werd gecombineerd met de studie voor registeraccountant, waarvan hij in 1962 het diploma behaalde.

Maar inmiddels was er meer gebeurd, ja, het allernoodzakelijkste. Ds. Rietdijk werd door genade ontdekt aan zijn zonde schuld. Hij moest God om eigen schuld missen en kon Hem niet missen. Dit dreef hem uit tot de troon der genade, waar hij ontferming vond. In die tijd behaagde het de Heere Zijn Zoon in hem te openbaren. De Heere scheen met Zijn Goddelijk licht ook in zijn hart "om hem te geven verlichting om kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus". Daarvan mocht hij spreken. Het werd een heilige begeerte van die Naam te mogen getuigen. Het vooruitzicht van een aantrekkelijke car­ rière als accountant vermocht niet die liefde doven.

In 1965 werd hij gekozen tot ouderling van de Gemeente Rotterdam-Centrum Met de toenmalige predikant Ds. A. Vergunst had hij een broederlijke omgang. In 1967 werd hij toegelaten tot de Theologische School en in 1971 beroepbaar verklaard als candidaat tot de heilige dienst.

Zijn hart werd overgebogen om het beroep van de gemeente Veenendaal aan te nemen. Na 2 jaar werd deze plaats verwisseld voor Vlaardingen. In 1981 nam Ds. Rietdijk het beroep aan naar de gemeente Middelburg Z. De bevestiging moest enige tijd worden uitgesteld in verband met een hartinfarct, waarvan hij weer herstelde. Na 3 jaren werd het beroep van de gemeente Moerkapelle aangenomen. In deze gemeenten heeft hij met zegen mogen werken.

In tal van deputaatschappen had de overledene zitting. Het Deputaatschap Gezins-en Bejaardenzorg, waarbij mede de zorg voor de gehandicapten zijn aandacht en liefde had, had in hem een bekwame voorzitter. Zeder gold dit ook voor de Sektie Kerkelijke Administratie en de Sektie Grootboek, waar zijn deskundigheid goede diensten bewees. Tevens bewees hij als hoofdredakteur van het blad "Daniël" zijn liefde voor de jeugd.

Ook buiten onze gemeenten ontplooide hij activiteiten, met name als penningmeester van de Willem de Zwijgerstichting en van het Instituut voor Onderzoek van de Reformatie, uitgaande van de Universiteit van Utrecht. Daarnaast was hij een getrouw bezoeker van de z.g.n. Haamstede-Conferenties, waar hij meerdere malen als spreker optrad. Ook daar vond hij erkenning en waardering, die hem aan dit werk verbonden deden zijn.

Broeder Rietdijk deed meerdere boeken het licht zien. Jarenlang was hij medewerker van het dagboekje: Voor hart en huis. Daarnaast verschenen boeken die door hun inhoud en gemakkelijk leesbare stijl goede aftrek vonden. Bijzonder op dit gebied ontplooide hij de gaven die de Heere hem gaf Boeken zoals: Denken over het bidden; De zonde tegen de Heilige Geest; De laatste profeet; Kernwoorden uit Timotheüs enz. getuigen daarvan. Even- als de talrijke lezingen die hij hield o.a. voor de studerenden.

Br. Rietdijk had een helder inzicht in de waarheid van Gods Woord ontvangen. En dat was niet in de eerste plaats vrucht van nauwgezette studie, maar van het bevindelijk verstaan ervan. Daar getuigen zijn preken, meditaties, boeken en lezingen van. Hij was door de Heere Zelf geleerd en daardoor ook nauw aan Zijn Woord verbonden. Voor alles was hij Verbi Domini Minister, dienaar van het Goddelijk Woord.

Zijn loopbaan is ten einde, maar zijn werk is door Gods genade niet ongezegend gebleven. Daardoor draagt het eeuwigheidsvruchten. De Heere gedenke allereerst zijn vrouw, met wie hij 40 jaar in het huwelijk was verbonden. Hij doe ervaren: Uw Maker is Uw Man, Heere der heirscharen is Zijn Naam en de Heilige Israels is uw verlosser. Zo zij Hij ook de kinderen met de kleinkinderen nabij. Het zij een zaad dat de Heere gezegend heeft.

Ook de gemeente Moerkapelle, die nu herderloos is, doe de Heere ondervinden, dat de Grote Herder gebleven is.

Hij gedenke ook het geheel der Gemeenten, bijzonder ook in de nood van het grote tekort aan predikanten. Het zij tot troost dat de Koning van de Kerk leeft.

Ds. H. Paul.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 november 1993

De Saambinder | 12 Pagina's

In memoriam Ds. D. Rietdijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 november 1993

De Saambinder | 12 Pagina's