Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In memoriam Ds. C. Wisse

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In memoriam Ds. C. Wisse

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de morgen van 15 juni 1989 heeft het de Heere behaagd Zijn dienstknecht Cornells Wisse op de leeftijd van 74 jaar af te lossen van zijn post in Gods kerk op aarde.

Bijna dertig jaar heeft hij de gemeenten mogen dienen. Eerst de gemeente van Hendrik Ido Ambacht, daarna de gemeente van Elspeet en de derde gemeente die hij dienen mocht Kootwijkerbroek.

Reeds van zijn kinderjaren was hij werkzaam met de dood en de eeuwigheid. In die tijd was hij door ziekte veel aan huis gebonden en bracht geruime tijd van zijn jonge leven op het ziekbed door. Reeds jong werkte de Heere het wonder van Zijn genade in zijn hart en bond de nood van Gods kerk op zijn ziel. Jaren van strijd en worsteling zijn daarop gevolgd. Door de wet aan de wet sterven mocht hij leren om de weg der zaligheid geopenbaard en verklaard in de Middelaar te leren. Wat kon hij ruim spreken van de aan zijn ziel geopenbaarde Borg en was daardoor een middel in Gods hand om velen van Gods ware bekommerde volk te wijzen op de eeuwigheids gedachten Gods. Er is hulp besteld bij een Held, die verlossen kan!

In juni 1955 werd hij toegelaten tot de Theologische School en in oktober 1959 bevestigd als dienaar des Woords te H. I. Ambacht.

In het natuurlijke leven is hij met veel ziekte en zwakheid van het lichaam bezet geweest. Maar wanneer hij het Woord mocht bedienen nam de Heere dat vaak zeer kennelijk weg. Zijn plaats in de gemeente op aarde is leeg, maar hij had een plaats in het harte Gods, op grond van het plaatsbekledende werk van de Middelaar, waar de Heilige Geest getui genis van gaf. Hij had daardoor een bijzondere plaats in het hart van Gods ware volk.

Wij hadden het voorrecht om vier jaar met hem op de Theologische School te zijn. Daardoor waren wij ook zeer sterk aan elkander gebonden. Wij hadden geen geheimen voor elkander en kenden elkanders legering en strijd. Onze geliefde broeder is in de hand des Heeren velen tot zegen geweest. Zijn arbeid was niet ijdel in de Heere.

Zaterdag 10 juni zaten wij bij zijn sterfbed, daar mochten wij in God verenigd zijn getuigenis beluisteren van de hoop, die in hem was.

"Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen. En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning."

Woensdag 14 juni namen wij afscheid van hem, zijn laatste woorden waren nauwelijks verstaanbaar, ze bevatten het verlangen naar de stad, die fundamenten heeft. "En hiertoe. door U bereid opnemen in Uw heerlijkheid."

Van degenen, met wie wij het ambtelijke leven mochten aanvangen zijn weinigen over. De rechtvaardigen worden weggeraapt, Sion is dun geworden. Het getal van Gods ware knechten is gering.

De Koning der kerk ontferme Zich over het overblijfsel van Zijn gemeente.

De Heere gedenke bijzonder aan het gezin van onze ontvallen broeder. Hij sterke zijn vrouw en kinderen en kleinkinderen en werke rijkelijk in de geslachten. Dat ze gedenken aan hetgeen de Heere man en vader deed getuigen op zijn sterfbed.

Als ik door angst en tegenspoed Ben in kleinmoed. Gij mij verkwikket; Ook tegen mijn wreedsten vijand Uw rechterhand Mij hulp beschikket, Gij zult mijn kruis eindigen hier. Want goedertier Zijt Gij gestadig; Het werk Uwer handen zult Gij Volvoeren vrij, O Heere genadig.

Kootwijkerbroek,

ds. P. Blok.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1989

De Saambinder | 12 Pagina's

In memoriam Ds. C. Wisse

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1989

De Saambinder | 12 Pagina's