Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nogmaals de doop

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nogmaals de doop

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie schrijft over de doop kan reacties verwachten. Wie kan het midden houden tussen doopoverschatting en dooponderschatting? Gezien enkele reacties op mijn Pleiten op je doop ben ik uitgegleden naar rechts. Het is goed om wanneer het nodig is gecorrigeerd te worden. Ik ben daarom blij met de reacties.

Ik heb in Terdege van 21 januari geschreven dat de doop een indrukwekkende prediking van Gods goedwilligheid en genade is. De doop zegt niets positiefs over mij, maar zegt alle positiefs over God. God belooft aan kinderen des toorns vergeving van zonden en het eeuwige leven.
De doop wordt vergeleken met een kwitantie of waardebon. In Rijssen is onlangs een supermarkt geopend. Vooraf werden er huis aan huis waardebonnen verspreid die je kon inleveren bij de kassa. Je kreeg korting op de boodschappen. Nu kun je met de waardebon op verschillende manieren omgaan. Je kunt die verscheuren als een waardeloos briefje. Je kunt de waardebon zorgvuldig bewaren en wegleggen in de kast. Rijk ben je wanneer je de bon inwisselt op het hemelse kantoor. Je bent werkzaam met wat God je bij het doopvont heeft beloofd. Je ontvangt van God vergeving van zonde en een recht van toegang tot het eeuwige leven.

Nu schreef ik dat je alleen met schroom die waardebon kunt inleveren. Daarover kreeg ik een reactie. Ik had niet moeten schrijven dat we slechts met schroom kunnen komen maar met vrijmoedigheid en in het volle vertrouwen. God belooft dat Hij ons de zonde heeft vergeven en ons tot Zijn kind en erfgenaam heeft aangenomen. Zo staat het in het formulier. God heeft met ons een eeuwig verbond der genade opgericht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aangenomen. Inderdaad heeft God Zijn verbond opgericht met alle gedoopten. Alle leden van de kerk zijn in het verbond. Maar in de kerk zitten helaas veel gedoopten die niet daadwerkelijk vergeving van zonden hebben. Dat ligt niet aan God maar aan hen. Ze kennen niet de waarde van hun doop. Ze laten hun waardebon slingeren.

Wie gaat de waarde van de doop ontdekken? Dat zijn zij die gevoel hebben van hun zonden. Er loopt niemand naar de kraan om zijn handen te wassen of hij moet ervan overtuigd zijn dat zijn handen vuil zijn. Zo is het ook met de heilige Doop. Ik ga de waardebon inleveren wanneer ik verlang naar vergeving van zonde. Verlang jij daarnaar?
In Hebreeën 4 vers 16 worden we aangespoord met vrijmoedigheid toe te gaan tot de troon der genade(!) om barmhartigheid te verkrijgen en genade te vinden.
Waarom is hier een aansporing nodig? Blijkbaar is er schroom en verlegenheid. Dus toch schroom. Hoewel het niet hoeft. God wil en zal mij met open armen ontvangen. Hij heeft het beloofd. Maar ik durf het zo moeilijk te geloven. De tollenaar mocht van God vooraan staan. Maar hij stond achteraan (Lucas 18:13).
Ik heb ooit het voorbeeld gelezen van een man die zijn vrienden bij de geboorte van hun zoon een waardebon gaf van € 1000. Door een verhuizing waren ze elkaar uit het oog verloren. Als opgeschoten puber had de zoon een ruit ingegooid en expres een grote kras gemaakt op de nieuwe auto van de vroegere vriend van zijn ouders. Kort daarop snuffelt die jongen thuis in de kast en hij vindt een briefje met daarop de belofte van die € 1000. Hij vraagt wie die meneer is en waar hij woont. Als hij bij het huis komt, houdt hij de pas in en zijn hart begint sneller te kloppen. Hij beseft dat hij hier de ruit heeft ingegooid en de auto heeft beschadigd. Wat nu?
Geldt de belofte nu niet? Jawel. Toch is er schroom om aan te bellen en te zeggen: Meneer, ik ben die jongen die uw auto heeft beschadigd en uw ruit heeft ingegooid maar hier heb ik een bon waarop staat dat u mij € 1000 zult geven.
Zo staat de gelovige voor God. De verloren zoon komt in het besef dat hij geen zoon meer kan zijn. Maar wat is de genade van de Vader onnoemlijk groot. Het geloof loopt twee stappen vooruit en één achteruit. De gelovige heeft grote gedachten gekregen van God en is een beschuldiger geworden van zichzelf.
Hoe vervult God de doopbelofte? In de weg van het gericht en de vrijspraak. „Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. (Jesaja 1:18)

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 2009

Terdege | 84 Pagina's

Nogmaals de doop

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 2009

Terdege | 84 Pagina's