“Kunt ú een geheim bewaren?”
De media hadden er lucht van gekregen: er is een ‘geheim’ overleg geweest in het torentje. SGP-voorman Van der Vlies was op bezoek bij de minister-president. Dat is de reden waarom wij nu als toeschouwers staan bij de deur van een vergaderzaal. Aan de ene kant van de dichte deur zitten de ‘mannenbroeders’ van de SGP. Aan andere kant staat een NOS-journalist in de startblokken, gespitst op het moment dat de deur zal opengaan, klaar om zijn vragen af te vuren.
De deur zwaait open. Een man in Brits tweed beent de kamer uit. Voor hem is het op dit late tijdstip mooi geweest. Wat hij niet weet, is dat het op dat moment op het punt staat nóg mooier te worden. De NOS-journalist kijkt namelijk langs hem heen naar een man in kenmerkend, stemmig driedelig zwart. De zware wenkbrauwen accentueren zijn van nature ernstige gezicht.
De NOS-journalist grijpt zijn kans en vraagt: “Mijnheer Van der Vlies, kunt u zeggen wat u met de minister-president hebt besproken? Kunt u een tipje van de sluier oplichten?” De aangesprokene kijkt de journalist indringend aan en aarzelt geen moment, maar stelt een wedervraag: “Kunt u zwijgen?” De journalist knikt verwachtingsvol, maar misschien ook enigszins verward van ‘ja’. Natuurlijk kan hij zwijgen, reken maar! Van der Vlies buigt zich samenzweerderig naar hem toe en de ernstige trekken vermengen zich met een schalkse lach. “Ik ook.” Van der Vlies zet de pas erin. De journalist blijft verbluft achter en vraagt zich vertwijfeld af hoe hem deze streek toch is geleverd.
Voorbeeld
Een paar decennia later kan Menno de Bruyne, de man in het kenmerkende Britse tweed, er nog altijd van genieten. ‘Prachtig!’ Zeker als je bedenkt dat er bij de SGP geen zogenoemde spindoctors aan het werk zijn om alles op een gelikte manier zo te verpakken dat de ontvanger van de boodschap met de schijn van oprechtheid toch mogelijk op het verkeerde been wordt gezet. Dit voorbeeld daarentegen werd nog jaren gebruikt als het perfecte lesmateriaal om persvoorlichters in de politiek te laten zien hoe het moet. Nota bene: een les van de partij die niet bepaald bekend stond om zijn vloeiende en benaderbare houding ten opzichte van de pers.
Weekjournaal
Dat Menno de Bruyne er nu weer over begint, komt omdat hij samen met Daniëlle de Groot en Cornel van Beek, zijn jongere collega’s, de SGP-leden wil vertellen over hoe het nú gaat in de verhouding tussen de SGP en de media. Als u weet wie Daniëlle en Cornel zijn, hebt u daar meteen een hedendaags voorbeeld van te pakken. Zij presenteren namelijk wekelijks, als afwisseling op Studio SGP, het SGP-Weekjournaal. Binnen een kwartier wordt daarin verteld wat er die week in de Tweede en Eerste Kamer door de SGP is gedaan. Ook het Europees Parlement wordt daarbij meegenomen. Vóór 2018 was dat echter een onbekend fenomeen. Ook andere partijen liepen daarin niet op ons voor, sterker nog, de SGP geeft het goede voorbeeld.
Dat de SGP op haar eigen manier met media omgaat, zal voor u en jou geen verrassing zijn. Er wordt steeds een inschatting gemaakt of het bijdraagt aan de boodschap en aan het bereiken van onze achterban, onze volgers. Om een indruk te krijgen van hoe het er achter de schermen aan toegaat, hoort u nu van Cornel, Daniëlle en Menno.
Hoe Verhouden Politiek En Media Zich Tot Elkaar?
Menno: “Kenmerkend voor politiek op het ‘Binnenhof’ is dat journalisten en politici van elkaar afhankelijk zijn. De politici zijn afhankelijk van de media als ze hun standpunten aan de man willen brengen, of een goed beeld van zichzelf willen neerzetten. De journalisten zijn op hun beurt afhankelijk van de politici om aan nieuws en nieuwtjes te komen. Je hebt elkaar nodig. Een groot verschil is echter dat journalisten politici kunnen breken, maar dat het omgekeerde niet geldt. Er is dus een grote onevenwichtigheid in die relatie.”
Waarom Zijn Er Mensen Aangesteld Om Met De Pers Om Te Gaan?
Menno: “Dat vraag ik me ook weleens af na al die ruim 38 jaren. Samengevat: je bent een verbindingsschakel.”
Wanneer Komt De Pers Bij Jullie Terecht?
Cornel: “Journalisten hebben allerhande verzoeken en vragen voor de SGP-Kamerleden. Waarom zegt de SGP A? Of waarom vinden jullie B? Wat gaat Kees van der Staaij inbrengen bij debat C? Kunnen we
Chris Stoffer interviewen voor de krant over onderwerp D? Wil Roelof Bisschop op de radio in debat over kwestie E? Voorlichters fungeren bij al deze vragen als meedenktank en doorgeefluik.”
Menno: “Op Kamervergaderdagen hebben we iedere ochtend als SGP-team overleg over wat wij naar buiten kunnen brengen, maar ook over wat ons aan vragen te wachten staat.” Jullie benaderen de pers dus ook actief? Cornel: “Zeker. We verstuurden recent bijvoorbeeld een persbericht over de ‘kinderwagenbonus’, een steuntje in de rug voor ouders bij hun eerste kind. Ook bij ons pleidooi voor gratis relatietherapie laten we op sociale media van ons horen, bellen we de krant en sturen we persberichten naar onze mediacontacten. Zeker bij onderwerpen die voor ons belangrijk zijn, is dat te doen gebruikelijk.”
Tegenwoordig Zijn Sociale Media Dus Ook Een Vast Onderdeel?
Menno: “Door Daniëlle gaan we nu mee in de gigantische versnelling van het nieuws. Nieuws is er 24/7 en je moet snel reageren. Voor de SGP geldt gelukkig dat het 24/6 is. Een rijke zegen!”
Daniëlle: “De laatste twee jaar zijn we actiever geworden op sociale media. We delen onze eigen boodschap onder onze ‘volgers’, ons eigen publiek. Het verschilt per kanaal wat je verstuurt. En dat hangt weer af van wie je wilt bereiken. Op Instagram, bijvoorbeeld, zijn vooral veel jongere mensen actief, op LinkedIn zakenmensen en op Twitter politieke ‘junkies’. Dat heeft wel invloed op de content die je plaatst. Iets wat op Instagram goed werkt, hoeft op LinkedIn niet per se goed te werken.”
Wat Zien Jullie Als Voor- En Nadelen Van Sociale Media?
Daniëlle: “Het voordeel is dat je zelf bepaalt wat je naar buiten brengt. Je bent niet afhankelijk van een medium. Ook is het zeker van waarde dat het interactief is. Je kunt met je volgers in gesprek gaan en hen bij partijstandpunten en actuele zaken betrekken door bijvoorbeeld een interactieve quiz te plaatsen, een vraag via een poll uit te zetten, of op vragen of opmerkingen te reageren.”
Cornel: “Het lastige is dat er heel eenzijdig berichten van je kunnen worden verspreid door anderen. Soms moet je dan een beeld rechtzetten of vragen beantwoorden. Het mooie aan de sociale media is wel dat je heel direct je eigen verhaal kunt ventileren. Door bijvoorbeeld video’s op YouTube te plaatsen, kunnen mensen direct en ongefilterd zien hoe het er bij een debat aan toe kan gaan.”
Wat Zijn De Grootste Veranderingen In Het Mediagebruik?
Menno: “Daar kan ik een heel artikel, misschien wel een boek over schrijven. De belangrijkste verandering wat betreft de SGP die ik heb meegemaakt, is dat we meer zijn gaan beseffen hoe de media allemaal met elkaar samengahangen en dat de visuele media er echt toe doen, meer dan bijvoorbeeld de traditionele kranten. Hoe asociaal de ‘sociale media’ ook zijn, ze zijn wel enorm belangrijk voor politieke partijen, en dus ook voor ons, om direct en ongefilterd in contact te komen met de kiezers, niet het minst ook de eigen kiezers.”
De Belangrijkste (Campagne)Tips Van Daniëlle En Cornel?
• Zorg dat je zichtbaar bent op thema’s die mensen bezighouden. Laat zien dat je daarvoor opkomt.
• Begin op tijd met het uitbouwen van je online netwerk en dus je bereik. Als de campagne begint, kun je mensen gemakkelijker.
• Deel filmpjes met debatbijdragen uit de raden of provinciehuizen.
• Laat ons Fundament, de christelijke boodschap, doorklinken.
• Blijf ook na de campagnetijd de volgers ‘voeden’ door dingen te blijven delen.
• Volg de afgesproken huisstijl voor herkenbaarheid en zichtbaarheid. Men denkt dan al ‘SGP’, voordat de inhoud is gelezen of bekeken.
• Gebruik gewone, begrijpelijke taal.
• Herhaal, herhaal, herhaal je belangrijkste boodschap.
Woordenlijst
• Media: meervoud van medium; media zijn middelen om informatie over te dragen, zoals krant, radio, tv, internet, enzovoort.
• Sociale media: sociale media zijn websites of toepassingen op communicatieappa- raten waar mensen een netwerk van contactpersonen kunnen opbouwen en vervolgens dingen kunnen delen.
• Content: met het Engelse content bedoelen we alle uitingen die we vooral op de digitale, maar ook in de papieren communicatiemiddelen plaatsen. Het gaat dus om tekst, beeld, geluid, of video.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022
De Banier | 32 Pagina's