De vrouw uit Openbaring 12
Ds. Labee over:
Wie is de vrouw uit Openbaring 12? De kanttekening wijst op Maria maar dat kan toch niet? Is er ook een lijn van Daniël (12:7) naar Openbaring (12:14) te trekken?
De vrouw
Johannes op Patmos krijgt in Openbaring 12 een bijzonder gezicht te zien:'een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren' (vs. 1b). Inderdaad laat kanttekening 3 ons weten dat sommige verklaarders denken aan Maria, maar ze wijzen ons ook op een veel aannemelijker verklaring. We lezen: 'Door deze vrouw verstaan enigen de maagd Maria, die Christus heeft gebaard, en met Christus in Egypte is gevlucht; welken Christus de satan tot den dood toe heeft vervolgd, Die daarna is opgenomen ten hemel, en aldaar is gezeten ter rechterhand Gods Zijns Vaders, en met een ijzeren roede de volken regeert. Doch alzo dit nu al geschied was, eer aan Johannes deze openbaring is gedaan; en hier eigenlijk van dingen die nog toekomende waren, wordt geprofeteerd, gelijk Openb. 1:1; 4:1 is betuigd en Openb. 22:6 verhaald wordt; en vele dingen hier op de maagd Maria niet wel kunnen geduid worden, zo verstaat het merendeel der uitleggers door deze vrouw de gemeente van Christus, die naar het voorbeeld van Christus, haar Hoofd en Bruidegom, deze dingen zijn overkomen, die hier onder deze gelijkenis verstaan worden, gelijk in het vervolg zal blijken'. Mogen we het eenvoudig proberen te omschrijven? De vrouw is de bruidsgemeente van Christus. Johannes moet naar haar opkijken want het geheim van de bruidskerk ligt in de hemel, vanuit de liefdesgedachten van een verkiezend God. Kinderen van de Heere worden hier afgebeeld door een vrouw, niet bij sterke soldaten, reuzen of wonderbomen. Nee, het beeld is een weerloze, hoogzwangere vrouw.
Dat moet wel een mismaakte, zwarte bruid zijn die het alleen maar verzondigen kan. Hoe ziet die vrouw er precies uit? Hoe ziet de Heere Zijn bruidsgemeente? 'Een vrouw, bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren'. Ontroerende beeldspraak! De Kerk is schijnbaar uitééngeslagen, over bergen en dalen voortgedreven, vervolgd en gehaat en een kleine kudde. Of ze leeft in vrijheid maar verdeeld en verward, ingezonken en ver van haar plaats, zwart vanwege de zonde... Maar blijkbaar is de bruidskerk een hemelvorstin! Zo ziet - met eerbied gesproken - God Zijn bruidskerk in Christus. Als de Heere door Zijn Geest gaat werken in een zondaar of zondares, leert deze zichzelf kennen als geheel verloren, zwart van de zonde en walgelijk voor God. Maar als de Levensvorst'voorbij' is gegaan engesproken heeft'Leef, ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef' en als Hij bekleedt met fijn lijnwaad, wordt alles zo anders!
De oude apostel Johannes ziet de Kerk zoals zij is dan in Gods oog, om Christus'wil. Ze is bekleed met de Zon der gerechtigheid, Jezus Christus. De stralenbundels van Gods genade en liefde verlichten haar. Haar voeten staan op de maan. Het'ondermaanse', al het veranderlijke, de wereldse dingen zijn onder de voeten van de bruidskerk. Haar hoofd is gekroond met twaalf sterren, 'de leer van de twaalf apostelen, waar zij alleen van roemt, en die zij voor haar kroon en versiering houdt' (kt. 6a). Als de Heere in het hart werkt, afsnijdt uit Adam en inlijft in Christus, wordt een zondaar een Schriftuurlijk mens. Dan verstaan we de bede: 'Maak in Uw woord mijn gang en treden vast'. Lezer(es), is hiermee uw leven getekend?
Dien Man
Over de laatste vraag kunnen we kort zijn. Ongetwijfeld zijn er lijnen te trekken van 'de vrouw' uit Openbaring 12 en 'dien Man' uit Daniël 12. Gaat het in Openbaring over de bruidskerk, in Daniël wordt de Bruidegom aangewezen. De Man'met linnen bekleed' is Christus. Het gaat in beide hoofdstukken over de strijd tussen Vrouwenzaad en slangenzaad en over de vereniging van de Bruidegom met Zijn bruidskerk. Opmerkelijk is ook de symbolisch aanduiding over de tijdsduur van de strijd: 'een tijd en tijden en een halve tijd'. Tegelijk zijn er ook tal van zaken in beide hoofdstukken die verschillend zijn. Maar duidelijk is dat het gaat over de eindtijd in de werelden kerkgeschiedenis en de daaraan verbonden eindstrijd. W
Vraag?
Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 2021
De Saambinder | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 2021
De Saambinder | 20 Pagina's