Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Samenspraak over de brief van Paulus (26b)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Samenspraak over de brief van Paulus (26b)

3 minuten leestijd

Maar dengenen die twistgierig zijn, en die der waarheid ongehoorzaam, doch der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, zal verbolgenheid en toorn vergolden worden; Verdrukking en benauwdheid over alle ziel des mensen die het kwade werkt, eerst van den Jood, en ook van den Griek; Maar heerlijkheid en eer en vrede een iegelijk die het goede werkt, eerst den Jood, en ook den Griek. Want er is geen aanneming des persoons bij God. Romeinen 2:8-11

UITZIENDE: Ineens moet ik toch weer wat denken. De mensen die ons altijd zo horen spreken, zullen ons toch ook weleens als een paar aparte personen zien, die het altijd maar het meest in hun spreken op de vrome godsdienst gemunt hebben. Maar ja, dat ligt nu eenmaal zo bij ons, daar we het meest in conflict zijn gekomen in ons leven met de vrome Jood. En dan niet alleen van buiten, maar ook van binnen. De wereldse mensen denken altijd maar dat we boven hen willen staan, maar de godsdienstige mensen denken dat ook. Ze hebben er maar geen erg in, dat het bij ons van binnenuit is, als we rechts en links van ons afslaan. Van binnen krijgen we gedurig met de Jood te maken en ook met de Griek. En die Jood en die Griek hebben ons al wat verdrukking en benauwdheid bezorgd. En ook werden we verbolgenheid en toorn bij God vandaan over die Jood en die Griek gewaar. God wil dat we wandelen in het midden van de paden des rechts en zo met volharding in goed doen, heerlijkheid en eer en onverderfelijkheid zoeken, het eeuwige leven.

HOPENDE: Daarom zegt de apostel ook nog zo in het 10 de vers: Maar heerlijkheid en eer en vrede een iegelijk, die het goede werkt, eerst van den Jood, en ook van den Griek. Nu zegt de apostel ook weer: eerst den Jood, en ook den Griek. Gelukkig staat onze godsdienst de Heere ook nog niet in de weg. Maar die vrome Jood moet er wel het eerst aan. Als de Heere het kwaad van de Griek ontdekt, ziet de vrome Jood zich zijn fijne lijnwaad ontvallen. Die vijgenboombladeren doen toch zoveel kwaad. De mens is vreselijk diep gevallen, maar het ergste is nog, dat hij dat niet zien en weten wil. Altijd maar weer is men bezig om met vijgenboombladeren zich op te pronken. Ik heb er weleens erg in gehad, wat het eerste beroep geweest is dat de mens na de val heeft uitgeoefend. Ik zie u al een beetje glimlachen, want u hebt me natuurlijk alweer begrepen.

UITZIENDE: Ja, ik begrijp gelijk al welk vak of beroep u op het oog hebt. Mag ik het dan maar even zeggen?

HOPENDE: Ja natuurlijk, zeg het maar wat u nu denkt.

UITZIENDE: Kleermaker is het eerste beroep geweest dat de gevallen mens heeft uitgeoefend. En zo is dat nu een beroep dat iedereen uitoefent. Niemand behoeft ons dat beroep te leren. Toen de mens van God afviel, bedreef hij de grootste ongerechtigheid, maar hij bleef in het werkverbond liggen dat hij verbrak. Dus het beroep van kleermaker wordt in dit geval in het werkverbond uitgeoefend. O die Jood toch!

HOPENDE: Maar toen God in de hof kwam, kreeg ook eerst die Jood een beurt. De vijgenboombladeren mochten niet baten. De schuld moest erkend worden. Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van dien boom gegeten, van welken Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt? Dat betekent het dus: eerst den Jood, en ook den Griek. En daarom volgt er ook op: Want er is geen aanneming des persoons bij God.

In onze gevallen staat zijn we allen aan elkaar gelijk. En dan is de Jood ook bij de Griek te vinden. Maar gelukkig, dat God de Jood en de Griek niet spaart, maar Zich geheel en alleen in Zijn Eigen werk verheerlijkt. Zo worden Jood en Griek beiden uit genade zalig. Dat bedoelt de apostel. Dat hopen we wel verder uit de Romeinenbrief te beluisteren. (wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's

Samenspraak over de brief van Paulus (26b)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2023

De Wachter Sions | 12 Pagina's