Een Extraatje…
Een notificatie van de ING. Dat betekent dat er geld is binnengekomen. Hij opent de ING app, toetst de vijfcijferige code in en ziet met een lichte schok een verrassend hoog bedrag op de rekening staan. Dat is niet alleen het overgemaakte salaris, dat is – hoppa!! – wel twee keer het salaris! In één keer! Na de korte vreugde kwam hij tot zinnen. De blijdschap weer weg, en zo hoorde dat eigenlijk ook, vond ie, wat dit kan niet goed zijn. Hij belde mij diezelfde middag, en ik waarschuwde hem: meldt het even bij je werk, en doe vooral geen gekke dingen.
Ik ken (beroepshalve!) mensen die het ontvangen geld van een dergelijke onverwachte meevaller toch hebben uitgegeven. En met die kennis drukte ik hem op het hart dat de lol van het uitgeven snel vergaat. Want reeds uitgegeven geld is lastig terug te betalen, terwijl er toch een rechtmatige claim op teruggave kan komen te liggen.
Maar wat nu als het minder voor de hand ligt dat je teveel salaris krijgt? Een leuk, maar veel subtieler positief verschil op je bankrekening? Een hoger bedrag, maandelijks, dat best opvalt, maar nou weer niet zodanig dat er wat argwaan begint te kriebelen. Binnen de RMU hebben we daar veel ellende van gezien, vooral in zaken die gingen over een teveel aan ontvangen sociale uitkeringen, zonder dat er sprake was van opzet. Het geld was altijd uitgegeven, maar moest niettemin worden terugbetaald. En we kennen natuurlijk allemaal het drama van de toeslagen bij de belastingdienst.
Teveel ontvangen salaris komt ook af en toe voor. Het overkwam onlangs een van onze leden toen zij met terugwerkende kracht naar een hogere schaal bevorderd was in de instelling waar zij werkte. Zij had al berekend wat haar dat maandelijks extra zou gaan opleveren, maar dat bleek in de praktijk wel een extra dik extraatje te zijn. Loon naar werken, of mooi meegenomen? Wat daar van zij, al snel wendde ze aan het maandelijkse bedrag en zette het uitgaven- en spaarpatroon er naar. Nadat ongeveer een jaar vestreken was, kreeg ze een mailtje van haar afdelingsleider of ze even langs wilde komen. Op het afgesproken tijdstip wachtte haar niet alleen de afdelingsleider maar ook een dame van P&O. Wat bleek? Men had bij de inschaling een fout gemaakt en haar – per ongeluk – in de nieuwe schaal twee treden te hoog ingeschaald.
Of ze dat nooit had gemerkt? Zo’n vraag geeft vanzelf enig wrevel. Zij maken de fout en de verantwoordelijkheid wordt zo’n beetje bij mij gelegd. “Nee, dat heb ik echt nooit gemerkt”. In het gat van de stilte sprong kordaat de dame van P&O. De instelling weet het goed gemaakt: zij zal vanaf de volgende maand correct worden heringeschaald (tot ziens, extraatje dus), maar het teveel betaalde loon over het achterliggende jaar zou niet worden teruggevorderd. Dat mocht ze houden.
Ons lid was gepikeerd. Als je nu een jaar lang een bepaald salaris krijg, dan mag je er toch op vertrouwen dat dat correct is? Of, zoals een neefje die rechten studeerde haar zei: “Tante Els, dan ontstaan er gerechtvaardigde verwachtingen!” Gewapend met die wetenschap toog ze naar de geschillencommissie en vorderde dat de herinschaling ongedaan zou worden gemaakt. Helaas kreeg ze van de commissie geen gelijk. Een werkgever heeft het recht om een administratieve fout in de salarisbetaling ongedaan te maken. Een gerechtvaardigde verwachting omtrent het salaris mocht je in de sector en onder de van toepassing zijnde cao alleen ontlenen aan de salarisschalen die in de cao vermeld staan, en niet aan je loonstrook, aldus de commissie. En daar moest ze het mee doen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020
RMU.NU | 48 Pagina's