Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een studie op LC-niveau

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een studie op LC-niveau

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Piet maakt werk van zijn ontwikkeling. En hij is bereid daar hard voor te werken. Binnen zijn baan als docent heeft hij ruimte gecreëerd voor een master pedagogiek. Op school worden Piets plannen met instemming begroet. Zeker, ook school kan voordeel behalen en is bereid Piet hierin te faciliteren. Onderdeel hiervan is dat Piet, op zijn verzoek, binnen zijn jaartaak ruimte krijgt om in het kader van zijn studie een onderzoek en ontwikkelwerkzaamheden te verrichten. Enthousiast gaat Piet aan de slag.

Twee jaren verstrijken en Piet vordert gestaag. De studieresultaten geven alle moed om door te gaan en zijn ontwikkelwerkzaamheden geven hem de bevestiging dat hij zinvol bezig is, zowel voor zijn studie als voor school. Helaas krijgt het enthousiasme een aanzienlijke knauw als Piet in het kader van de functie-indeling een bericht van school ontvangt. In plaats van de door hem begeerde functie van docent LC blijft hij in de LB-schaal.
Piet tekent bezwaar aan. De kern van dit bezwaar is dat hij vindt dat de werkzaamheden die hij uitoefent voor een groot deel liggen op LC-niveau. En dan doelt Piet niet op de lesgebonden taken – de normale docentenwerkzaamheden – maar wijst hij op het feit dat hij voor ongeveer een kwart van zijn arbeidstijd bezig is met onderzoek en ontwikkeling. En die werkzaamheden overstijgen nu juist de LB-functie.
Op school worden er een paar wenkbrauwen stevig opgetrokken. Die ontwikkelwerkzaamheden, was daar niet ruimte voor gegeven in het kader van Piets studie? Op eigen initiatief is Piet de studie gestart en met zijn verzoek om ontwikkelwerkzaamheden in het kader van deze studie te verrichten, heeft school ingestemd. Om hem te faciliteren. En nu wordt er een LC-functie geclaimd … Dat wringt.
De commissie van beroep geeft school gelijk. De door Piet verrichte werkzaamheden vinden niet plaats in het kader van de reguliere uitoefening van zijn docentenfunctie, maar in het kader van een studie. Deze werkzaamheden zijn hem ook niet door school opgedragen, maar hij verricht ze op eigen initiatief, terwijl school hem daarin faciliteert. Dit is met recht geen basis voor het toekennen van een LC-functie.


Mr. Jan Schreuders bespreekt elk nummer een juridisch praktijkgeval.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Een studie op LC-niveau

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's