Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom ga je naar de kerk?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom ga je naar de kerk?

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij hebben het grote voorrecht elke zondag in vrijheid naar dc kerk te kunnen gaan. We hebben kleine en grote, meest mooie kerken. Op het zendingsveld moeten de mensen het met eenvoudige vertrekjes doen en in verschillende landen - denk maar aan China - kunnen christenen alleen op verborgen plaatsen samenkomen.

Het is duidelijk dat we bij kerkgaan niet alleen moeten denken aan de gebouwen waar we mogen samenkomen. Kerkgaan heeft een veel rijkere en diepere betekenis! Waarom ga je naar de kerk? Dan moeten we eerst dc vraag beantwoorden: Wat is de kerk?

Wat is de kerk

Met de Kerk bedoelen wc de bijeengeroepen gelovigen hier op aarde. Onze Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt in artikel 27: „dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest". In zondag 21 van de Heidelbergse Catechismus lezen we: „Dat de Zone Gods uit het ganse menselijke geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs. van den beginne der wereld tot aan het einde, vergadert, beschermt en onderhoudt". Wij weten dat een deel van deze Kerk reeds triumfeert en een ander deel nog geboren moet worden.

Waar wij nu over denken is de Kerk van vandaag, de Gemeente die door God geroepen wordt een lichtend licht tc zijn in deze wereld. De Kerk als vergadering der gelovigen. Door de drang van de Heilige Geest belijden zij de Naam van God. En in die Naam openbaart Hij Zich door zondaren te trekken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar Licht als de enige Verlosser van zonde en dood.

Het gaat om Gods Naam cn Zijn eer. Niet onze behoefte staat voorop, zelfs niet onze zaligheid, maar de wil van God dat al wal leeft Hem zal eren. In de Kerk is de stem van dc Heere te horen „Kom tot Mij en Ik zal u leren de weg die gij gaan moet". God rust daar door de werking van de Heilige Geest toe tot het ambt aller gelovigen. In de eredienst worden vijanden van Christus cn Zijn werk ingewonnen om Zijn Naam over het wereldrond uit te roepen.

Kerkverzuim

Kerkverzuim is al direkt zichzelf moedwillig uitsluiten uit de dienst van God. Ongehoorzaamheid in de vorm van dienstweigering.

Niet aanwezig zijn op het appèl is een zeer ernstig en strafbaar feit. Het betekent een belediging van de Koning, maar het houdt ook in zonder doel te leven. En er is niets vreselijkers dan als een doelmisser eenmaal te zullen horen „Ga weg van Mij, Ik heb je nooit gekend. Je was afwezig toen Ik jc liet prediken dat Ik mijn gaven wil uitdelen aan wederhorigen'. Niet naar de vergadering van de gemeente komen is levensgevaarlijk en maakt je leven absoluut doelloos. Dc Heere vraagt niet in de eerste plaats wat wij kunnen, maar brengt ons Zijn wil bij. Als het volk van Israël, de groten met de kleinen, op de Grote

Verzoendag bijeengeroepen werd, was het dc opdracht van God zich op die dag voor Hem tc verootmoedigen.

„Want alle ziel, welke op die dag niet zal verootmoedigd zijn geweest, die zal uitgeroeid worden uit haar volken" (Lev. 23:29). Geen enkele verontschuldiging is geldig om zich aan de dienst van God te onttrekken. Daar, in het midden van de samengeroepen gemeente, deelt God Zijn gaven en Zijn opdrachten uit. Daar wordt door dc herauten van de Koning Zijn wil aan ons bekend gemaakt in de prediking van Zijn Woord en de uitreiking van de sakramenten.

Gods Woord weigert onverbiddelijk cn op straffe des doods ook maar enige handlichting met zijn inzettingen. Het was in het

bijzonder Calvijn die deze inzettingen des Heeren naar waarde geschat heeft. Kerkverzuim en verzuim van deelneming aan de Heilige Sakramcnten werd met de Kerkelijke tucht tegengestaan. Het niet kunnen deelnemen aan de sakramenten, omdat wij God niet kennen, is geen gegronde verontschuldiging voor de Heere. Dat zou ons juist in de klem moeten brengen! Er is immers genade voor elke zondaar die zich voor Hem buigt. „Want zo zegt de HEERE tot het huis Israëls: oekt Mij en leeft" (Amos 5:4).

Dienst der verzoening

Genade is een vrijmachtig werk van God. Vrijmacht is echter wat anders dan willekeur. De Heere wijst nadrukkelijk de plaats aan waar Hij Zijn genade schenken wil. In Ex. 25:22 zegt de Heere: En aldaar zal Ik bij u komen, en Ik zal met u spreken van boven het verzoendeksel af'. Dat was de plaats in de tent der samenkomst onder het Oude Verbond. Nu de Heere Jezus Zich geofferd heeft en Zijn werk heeft volbracht, is Zijn Geest uitgestort. Nu is er geen tempel of tabernakel meer.

Nu is er de dienst der verzoening of zoals de apostel Paulus dat ook noemt de bediening des Geestcs. Lees daarvoor maar eens 2 Korinthe 3, dat gaat over de uitnemendheid van het Nieuwe Testament boven het Oude Testament. De Heere werkt nu. in onze tijd daar waar het Woord gepredikt wordt. Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17).

In de vergadering van de gemeente wordt de kudde Gods geweid, gevoed en gedrenkt. Waar zij elke dag tc strijden hebben tegen de drie doodsvijanden, hebben zij met gevaren te maken waar zij tegen gewapend moeten worden. De wapenrusting wordt door de Heere Zelf geschonken. In de samenkomsten worden de verborgenheden Gods uitgedeeld (1 Kor. 4:1). De „militia Christi", het leger van Christus, wordt gevormd en toegerust om als het paard van Gods Majesteit in dc strijd te zijn.

Wat geeft dc Heere aan Zijn gemeente op aarde veel. Ook aan jullie als je onder dc prediking mag verkeren.

Laten we er niet mee doen als de man met het ene talent uit de bekende gelijkenis. Hij begroef hel talent in een zweetdoek in de aarde. Hij werd voor zijn heer nutteloos.

Waarom deed hij dat? Omdat hij nare gedachten over zijn heer had! „Heere, ik kende u. zo zegt hij. dat gij ccn hard mens zijt!" Als wij ook zulke harde gedachten over de Heere hebben, koint dat voort uit onze blindheid. Elk kind van God weet uit eigen ervaring te vertellen, dat er bij de Heere milde handen en vriendelijke ogen zijn. Lalcn wij veel vragen: „Heere, open mijn ogen". Dan gaan we zien de goedheid van God, maar ook cn juist daar tegenover onze bittere hardheid en zonden. Dan wordt de plaats van Woordverkondiging met recht: Dienst der verzoening.

Eén ding begeerd

Van David lezen wc in Psalm 27: „Eén ding heb ik van dc HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN". Daar putte hij zijn kracht uit de gemeenschap met God voor zijn zieleleven, maar ook om zijn ambt te vervullen en zijn machtig werk te doen tot opbouw van Gods Koninkrijk. Wc zien hier opnieuw hoe het van levensbelang is om naar de kerk te gaan. In Hebreen 10 spreekt de Heere nadrukkelijk tot ons de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Indien wij willens zondigen (en dit ziet hier op het kerkverzuim waar we het al eerder over hadden), zo blijft er geen slachtoffer over voor dc zonde, maar een schrikkelijke verwachting des oordeels en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden.

Hier worden mensen die dc dienst des Heeren verzuimen „tegenstanders" genoemd. Het is dus beslist geen vrijblijvende zaak dc dienst van de Heere al dan niet waar te nemen. Elke jongen en elk meisje staat onder de verplichting in het leger te dienen.

Van gebod tot gebed

We komen 1111 van het gebod tot het gebed. Augustinus bad: „Heere, schenk hetgeen Gij gebiedt, en Gij zult niet tevergeefs gebieden". Wij hebben vanwege de zonde het vermogen niet meer te doen naar de opdracht die God ons geeft.

Ons niet kunnen wordt echter niet in mindering gebracht op onze roeping. In dit spanningsveld leidt de Heilige Geest ons als wij in de kerk komen.

Doen in eigen kracht is onmogelijk en ongeldig. Niet doen wat God vraagt is dienstweigering waar dc doostraf op staat. In die nood van ons leven is de enige weg die open blijft te vluchten tot Christus. Hij is gewillig cn bekwaam om ons te verlossen. Het is Zijn werk dat Hem liever is dan Zijn eigen leven, want dat heeft Hij afgelegd om zo gaven te kunnen uitdelen aan wederhorigen. Zonder Hem kunnen wij niets doen, maar in Hem is dan ook de fontein van alle heil. Het is nodig en onmisbaar om Hem aan te raken door het geloof, al is het maar bevende, om gered te worden. Als we Hem niet in het Aangezicht durven zien. laat ons dan van achteren de zoom van Zijn kleed aanraken. Misschien stil in het veld of op ons donkere kamertje, misschien verlegen en schuldig, maar dan toch door de nood der liefde gedrongen. Ja. laat ons dan komen op de plaats waar

Hij Zelf in al Zijn barmhartigheid aanwezig is, dat is in Zijn huis. Daar woont Hij in het bijzonder onder dc lofzangen Israëls. Zoals Hij daar tegenwoordig is, zo is Hij nergens anders.

Laat ons daar komen in het besef tegenwoordig te zijn onder dc proklamatie van de Koning. Daar roept Hij ons om te ontvangen alles wat ons ontbreekt. De bekende dominee Th. van der Groe schrijft in „Het ware zaligmakende geloof": „Gaan wij dan niet tot Hem door het geloof, zo laat ons tot Hem gaan om het geloof'. De Hccre is goed en recht, daarom zal Hij de zondaars onderwijzen in de weg. Dan ondervinden wij dat Gods woorden tegelijk daden zijn.

Daar ondervinden wij dat het onmogelijke werkelijkheid wordt. De prediking is de stem van de Zoon van God waardoor doden tot het leven geroepen worden. Door dat gehoorde woord stort God liefde in ons hart uit, zodat wij bidders worden. Toen de Hccrc tegen Saulus zei:

„Saulus, door als een trekos met je hielen tegen dc prikkels te slaan, doe je jezelf zo'n pijn", brak zijn vijandschap stuk en riep hij al bevende en verbaasd zijnde: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? " Let wel, hij beefde. Daar ontmoette hij de Jezus die hij vervolgde. Wie was hij dat God nog met hem wilde spreken? Maar hij was ook verbaasd. Wil dc Heere met hem spreken? Hij geeft zich over en dan zegt de Hecrc over hem tot Ananius „Want zie. hij bidt". Dan wordt de vervolger een bidder. Het gebed is nodig vóór dc kerkdienst om een zegen te mogen ontvangen.

Maar ga je na de dienst ook met het gehoorde Woord naar de Heere met de vraag of je het geloof mag ontvangen of dat de Heere het reeds ontvangen geloof wil versterken?

Komen voor Gods Aangezicht

Nu je weel hoe belangrijk het is om naar de kerk te gaan, zul je toch zeker niet wegblijven of denken: „Nou ja, je kunt nooit weten waar het nog goed voor is".

Het komen met de gemeente voor het Aangezicht van God is een horen wat de Heere spreken zal, want Hij zal tot Zijn volk en Zijn gunstgenoten van vrede spreken. Als wij dan met de tollenaar als de schuldige binnenkomen, smekend „O, God wees mij de zondaar genadig", gaan wij er rechtvaardig uit. Wie als een schuldige zondaar naar de kerk gaat, ontmoet bij God milde handen en vriendelijke ogen. Daar worden Zijn inzettingen onze gezangen.

Daar worden we die we zijn. verloren schapen van het huis Israëls. Maar daar is ook verlossing door het bloed van het Lam dat onder de prediking neerdrupt op diegenen die het Evangelie horen (Calvijn). Daar wordt dc kerkdienst eredienst.

Wat blijdschap smaakt mijn wanneer ik voor u kniel ziel

Terneuzen ds. L. Huisman

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1990

Daniel | 32 Pagina's

Waarom ga je naar de kerk?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 augustus 1990

Daniel | 32 Pagina's