In gesprek (2)
De vorige keer begon ik met mijn reactie op de vele antwoorden die ik op mijn vragen binnen kreeg. Daar gaan we nu mee verder. In ieder geval hartelijk bedankt voor de ingezonden brieven en mails.
Een van de vragen die ik onze geachte lezers voorlegde ging over de opwekking van het dochtertje van Jairus in Kapernaum. De vraag was tweeledig. We horen de vader allereerst zeggen dat zijn dochter gestorven was (terstond is zojuist), Matth. 9:18. Betekent dit dat Jairus geloofde in Jezus’ macht om een gestorvene weer te doen leven? Een enkeling ging op dit aspect in en sommigen hadden al uitgevonden dat het woordje terstond, ‘mijn dochter is terstond gestorven’, moest zijn, ligt op sterven, kan elk moment overlijden.
De tweede kant van mijn vraag was: was de opdracht van Jezus om te zwijgen over haar opstanding niet vreemd, gezien de vele getuigen en de velen die er reeds van hoorden? En hoe doe je dat, de opstanding van je kind uit de dood verzwijgen? Uit de vele reacties noemde ik de vorige keer de twee meest in het oog springende: de een zei dat we Jezus’ woorden dat het kind niet gestorven was, maar sliep, letterlijk moeten nemen, en een ander zei dat het logisch is als je over zo’n groot wonder zwijgt vanwege de indruk die zoiets maakt. Ik zei de vorige keer dat beide opvattingen niet bevredigen, zeker niet als we de geschiedenis in Mattheus, Markus en Lukas nauwkeurig lezen, en dat moet toch? De meeste antwoorden waren hetzelfde: Jezus wilde niet dat men Hem zou volgen als Weldoener, terwijl Hij toch in het bijzonder op aarde was gekomen om zondaren zalig te maken. Jezus werd immers door velen gevolgd ‘om de broden’, Joh. 6:26. Daarin kan ik meekomen. In die richting moeten we naar mijn mening denken. Zagen de ouders van het kind de Heere Jezus in het rechte licht, namelijk als de Zaligmaker Die in der wereld was gekomen om de zondaren zalig te maken en die reddende kracht onderstreepte in een wonder als dit, dan had Jezus hen denk ik niet bevolen om te zwijgen. Maar hadden zij daar recht zicht op? Hadden Zijn discipelen daar het rechte geloofszicht op? Nee toch? Hadden zij niet licht van Boven nodig, ja de leiding en het onderwijs van de Heilige Geest?
Denk aan Simeon en Anna in de tempel, Lukas 2. Die hadden door genade recht zicht op Wie het Kindeke werkelijk was. En daar getuigden ze van. Daarvan zouden ook de discipelen als apostelen later getuigen, geleid door de Heilige Geest. En zo was de opdracht om deze en dergelijke wonderen niet rond te bazuinen nodig omdat de mensen die wonderen niet zagen als tekenen van Zijn Koninkrijk en onderstrepingen van Zijn macht om het allergrootste en ook allernoodzakelijkste werk aan onze zielen te doen. Ze zagen Jezus inderdaad alleen maar als Weldoener, maar niet als de Gezondene van de Vader Die in de wereld gekomen was om de weg der zaligheid te bereiden!
De mensen moesten leren en wij met hen, dat niet ziekte en dood het grote probleem van ons mensen is, maar onze zonde en schuld. En ja, we mogen ook nu de Heere aanroepen ook voor tijdelijke nood en zorg, maar gaat het ons daarbij niet om de redding van onze ziel en de verzoening met God, dan zijn wij als al diegenen die Jezus Koning wilden maken omdat Hij hen gratis brood verleende en gratis genas zonder een rekening te presenteren.
Of hebben we Hem nodig als Verlosser Die ons ‘gratis’, om niet, uit genade verlost van de schuld der zonde, van de macht der zonde en ja, straks ook voor eeuwig van de gevolgen van de zonde? Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, wel als een welkome Weldoener Die redde uit tijdelijke nood, maar niet als Degene Die redt van het grootste kwaad, de zonde, en leidt tot het hoogste Goed, God.
Toen de Heere Jezus over de kern van Zijn boodschap en Zijn komen in de wereld begon en onze verlorenheid predikte gaf men niet thuis en verlieten ze Hem: Deze rede is hard, wie kan dezelve horen? Joh. 6:60. Welnu, al met al komt opnieuw de vraag naar een ieder van ons of wij de Heere al nodig kregen voor het ene nodige? De volgende keer weer verder!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 2023
Bewaar het pand | 12 Pagina's