Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Neutrale staat?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Neutrale staat?

2 minuten leestijd

Veel Nederlanders hebben zo hun gedachten over ‘kerk en staat’. ‘Die zijn gescheiden’, is een veel gehoord commentaar. Kerk en staat hebben inderdaad elk hun eigen verantwoordelijkheid. In de ogen van velen is daar logischerwijs aan verbonden ‘dat de overheid neutraal moet zijn’. Maar hoe houdbaar is dat devies?

Zoals blijkt uit de Bijbel heeft God de overheid ingesteld om het kwaad te beteugelen (Romeinen 13). Een uitgangspunt dat we heel duidelijk terugvinden in artikel 36 (NGB). De overheid kan niet neutraal zijn. Dat kan niet ten aanzien van euthanasie of ten aanzien van koopzondagen. Dat kan ook niet als het gaat over de ruimte die in het publieke domein wordt gegeven aan de duistere machten van Halloween. Het is inherent aan het ambt van de overheid dat zij positie kiest: tegen het kwaad en voor het goede.

De overheid is ‘Gods dienares, u ten goede’ (Romeinen 13:4). Johannes Calvijn schrijft bij deze woorden “Om kort te gaan, in de uitoefening van het overheidsgezag hebben zij verplichtingen jegens God en de mensen. Omdat zij immers door God zijn aangesteld om Zijn opdracht uit te voeren, zullen zij aan Hem rekenschap geven. Daar komt bij, dat de dienst, welke God aan hen toevertrouwd heeft, betrekking heeft op de onderdanen; daarom zijn zij ook schuldenaars aan dezen.”

Verantwoordelijkheid van de overheid en burgers is de inzet van menig politiek debat. Maar hoe duiden we deze verantwoordelijkheid? Daarover bestaan uiteenlopende visies. Bij al deze visies neemt de gereformeerde belijdenis een unieke plaats in. Duidelijk brengt zij naar voren dat volgens de Bijbel alle menselijke verantwoordelijkheid wortelt in de schepping (Romeinen 1). En daarbij: onze Schepper draagt de wereld, ondanks zonde en gebrokenheid. Dan heeft Hij er ook recht op om door alle mensen en overheden te worden erkend en geëerbiedigd naar Zijn Woord.

Getrouwheid en zelfverloochening zijn nodig om dit beginsel uit te dragen en hiernaar te handelen. En in een tijd van complexer wordende problemen en een postchristelijk levensgevoel is dit Bijbelse beginsel het enige dat werkelijk perspectief biedt. Onze vertegenwoordigers en bestuurders hebben dringend ons gebed nodig. En breder, aan u en mezelf de vraag: wie zijn we – en wie behoren we te zijn? Daarom mag persoonlijke en gedurige verootmoediging voor Gods aangezicht niet ontbreken. Of blijven we wat dat betreft liever ‘neutraal’? 

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2018

De Banier | 32 Pagina's

Neutrale staat?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2018

De Banier | 32 Pagina's