Hou Brussel buiten onze scholen
Brussel moet niet ons de les lezen, zeggen we als SGP in het Europees Parlement. En als het gaat om onderwijs is dat letterlijk bedoeld. Want de EU wil via een achterdeurtje wel degelijk onze scholen beïnvloeden. Concreet: klimaatlessen en ‘inclusief onderwijs’ stimuleren.
Lesgeven is al moeilijk genoeg. Kennis overbrengen én orde houden in een klas met gemiddeld 23 à 24 kinderen. En dan alle formulieren, doelen en documenten van het ministerie.
Het is dus ongewenst dat ook Brussel over de schouders meekijkt. De EU is zelfs niet eens bevoegd om ons onderwijs te regelen: ieder land mag dat zelf bepalen. Terecht, vindt de SGP. Landen zijn te verschillend, met hun eigen culturen en wensen. Nederland is best uniek wat betreft onze eigen christelijke scholen.
Toch probeert Brussel een vinger op te steken over ons onderwijs. Het begon vijf jaar geleden met vrijblijvende doelen, onder de titel “Europese Onderwijs Ruimte”. Bijvoorbeeld dat 96 procent van jonge kinderen naar voorschoolse opvang zou moeten. En dat 85 procent van de 15-jarigen goed moet zijn in wiskunde en begrijpend lezen.
Maar het gaat verder: Kinderen zouden klimaatlessen moeten krijgen om zich groener te gedragen. ‘Gendersensitiviteit’ en het smeden van een ‘Europese identiteit’ zijn ook belangrijke doelen: door lessen over de EU-eenwording en Europese waarden zouden de kinderen zich Europeaan moeten gaan voelen... Wat dat ook mag zijn.
Identiteit
De SGP vindt dit allemaal veel te ver gaan. De Europese Unie moet buiten onze klaslokalen blijven.
Ons onderwijs mag niet onder druk komen te staan.
We verzetten ons tegen drang of dwang naar een eengemaakt EU-onderwijs, zeker als dat gepaard gaat met seculier-liberale waarden.
Veel ouders kiezen bewust een school waarvan de identiteit aansluit bij het gezin thuis. Die vrijheid moet blijven bestaan.
Hooguit mag de EU neutraal een helpende hand bieden. Denk aan studenten die tijdelijk willen leren aan een universiteit over de grens (het zogeheten Erasmusprogramma). Of om diploma’s te erkennen in het buitenland.
Scholen die willen onderwijzen over de EU moeten dat vooral doen, maar het mag geen plicht worden. En Brussel mag zeker niet de inhoud en waarden voorschrijven.
Onze christelijke scholen houden hun vrijheid hoog in het vaandel. Dat moet zo blijven. Alleen zo kunnen we onze eigen waarden behouden en doorgeven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2025
De Banier | 32 Pagina's