Een logisch voorstel
De synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK) bespreekt in maart het voorstel om praktiserende homo’s toe te laten tot het Avondmaal en de ambten. Het is een ingrijpende, maar ook logische stap. Ze hangt namelijk samen met een nieuwe manier van Bijbellezen die in dit kerkverband gangbaar is geworden.
Over de nieuwe manier van Bijbellezen stond in de zomer van 2022 een serie artikelen in De Saambinder. We vatten de boodschap van deze serie eerst kort samen. Wij geloven onvoorwaardelijk dat de Bijbel het geïnspireerde Woord van God is. Door de Bijbel openbaart God wie Hij is, wie wij zijn, hoe we door Christus verlost kunnen worden en hoe wij naar Zijn wil leven.
Schuiven
De Bijbel vraagt om uitleg en toepassing, elke keer opnieuw. De regels voor de uitleg noemen we de hermeneutiek. Van wezenlijk belang is dat we deze regels uit de Bijbel zelf halen. Ofwel, God bepaalt hoe Zijn Woord wordt uitgelegd.
Juist op dit vlak is er veel gaan schuiven in de kerken. Wat is er gebeurd? De mens heeft een (te) grote plaats gekregen in de uitleg van de Bijbel. De beleving van de lezer krijgt zelfs een zelfstandige plaats. Het gaat dan niet zozeer om de oorspronkelijke bedoeling van de Heere - de zin en mening van Gods Geest - maar om de manier waarop ik nu de Bijbeltekst uitleg en beleef. En die beleving kan anders zijn dan de Bijbel zegt.
Toegepast op het onderwerp van de synode van maart. Het synoderapport ontkent niet dat de Bijbel homorelaties afwijst. Wie dat wel doet, moet een aantal teksten uit de Bijbel knippen. De Nederlands gereformeerden willen een bijbelgetrouwe kerk zijn. En dus laten ze de woorden van de Bijbel staan. Maar, zo is de vervolgvraag, past deze Bijbel nog bij onze beleving? Passen de homorelaties waartegen in Leviticus en Romeinen zo ernstig wordt gewaarschuwd bij onze beleving? Anders gezegd, zo stelden de vrijgemaakten al in 2017, de Bijbel veroordeelt ‘perverse verhoudingen’, maar hedendaagse homo’s beleven juist dat ze een ‘duurzame relatie in liefde en trouw’ hebben. Kunnen zij dan een volwaardige plaats krijgen in de gemeente?
Uitgangspunt
Wat is hier gebeurd? Leidend is niet meer de bedoeling die God in Zijn Woord openbaart, maar de beleving van de mens. Het uitgangspunt ligt in de praktiserende homo die zich niet herkent in wat de Bijbel over de homoseksuele praktijk schrijft. Daarom moet je deze persoon, met zijn beleving en praktijk, niet veroordelen. Je kunt toch niet in iemands diepste gevoelens treden?
Als twee mannen of vrouwen elkaar liefhebben en ze voelen zich seksueel tot elkaar aangetrokken, als ze er voor zichzelf van overtuigd zijn dat God hun die ruimte geeft, wie zijn wij om hen dat geluk te ontzeggen? Het is de nieuwe manier van Bijbeluitleg die aan zo’n overtuiging steun biedt. Daarom is deze nieuwe hermeneutiek zo gevaarlijk. Je kunt dan alle kanten op met de Bijbel.
Pastoraal
Als we over homoseksualiteit spreken, is het heel belangrijk dat we mensen met homoseksuele gevoelens niet uit het oog verliezen. Het kan voor hem of haar pijnlijk zijn als er niet mét hen maar óver hen wordt gesproken alsof ze een probleem vormen in de kerk. Een luisterend oor en begrip voor hun pijn en moeite is van groot belang. Harde veroordelingen, laat staan scheldwoorden, hebben al veel kwaad gedaan. Dat past een kerk niet.
Wat is wel pastoraal? Leiding geven vanuit Gods Woord, met het oog op het welzijn van de naaste, lichamelijk, emotioneel én geestelijk. Het geestelijke welzijn kan nooit worden losgemaakt van wat God in Zijn Woord openbaart. Ofwel, als een kerk ruimte biedt voor wat God in Zijn Woord verbiedt, is dat niet pastoraal, niet gericht op het (eeuwige) welzijn. Een kerk die een deur openzet die God sluit, is ongehoorzaam, geeft geen geestelijke leiding, maar misleiding. Juist daarom is de nieuwe manier van Bijbeluitleg zo gevaarlijk. Ze knipt weliswaar geen teksten uit de Bijbel, maar zet teksten in de praktijk buiten werking. Een waarschuwing voor ons!
slot volgt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2024
De Saambinder | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2024
De Saambinder | 24 Pagina's