Lichamelijke oefening
Oranje-gekleurd
Voor sportliefhebbers is een drukke tijd aangebroken. In tegenstelling tot 2020, toen ook de sport door de corona aan banden werd gelegd, staat deze zomer bol van activiteiten. Allerlei vormen van sport zetten een stempel op het levensritme van velen. Niemand kan er omheen, je ogen sluiten helpt niet. De zuigkracht van allerlei gevoelens is groot: spanning, het gevoel van nationale trots, nieuwsgierigheid wie wint en verliest, de ’gezelligheid’ die tot uiting komt in het gezamenlijk meebeleven van de wedstrijden in oranje-gekleurde buurten en straten. Het is een massa-gebeuren met religieuze trekjes. Veelzeggend: in 2010 werd in Duitsland gezongen: ’Voetbal is ons leven, Koning Voetbal regeert de wereld.’ Het is gebeurd dat in een Nederlands ziekenhuis hartpatiënten mee konden kijken, maar wel onder begeleiding. Spannende wedstrijden geven immers een toenemende kans op een hartaanval?
Niet afzijdig
Dat het onze reformatorische deuren en harten niet voorbijgaat, kunnen we allemaal zelf wel constateren. De zuigkracht is zo groot, dat heel wat jongeren en ouderen tal van argumenten bedenken om op de hoogte te blijven van alle ins en outs van de wedstrijden. Bewegen is toch niet verboden? Sporten leert samenwerken! Sport verbroedert toch?? Dat er onnoemlijk veel geld in de sport omgaat is natuurlijk niet goed te praten, maar het salaris van de notaris, een advocaat en de huisarts is toch ook hoger dan van een gemiddeld gemeentelid? Dat er sprake is van dronkenschap, of er nu gewonnen of verloren wordt, waardoor van alles plaatsvindt waar men zich achteraf diep voor schaamt, is waar; maar dat hoeft toch niet het directe gevolg van een sportwedstrijd te zijn? Daar kun je je ook afzijdig van houden. En onze kinderen mogen toch best een T-shirt dragen met daarop de naam van een beroemde sporter? Het is toch heus niet zo dat ze daarmee zo’n sporter verafgoden? En het is toch ook mooi om te zien dat er sporters zijn die openlijk God danken voor een overwinning? Dat is toch echt een getuigenis, en dat voor de ogen van miljoenen! En: verdwazing en verslaving vindt toch niet alleen bij sport plaats? Je kunt je tijd ook verknoeien door te veel lezen, te veel puzzelen of te veel tuinieren, om maar wat voorbeelden te noemen! Natuurlijk is het niet best dat er ook op zondag gesport wordt, maar niemand wordt toch verplicht die dag te kijken of de uitslagen bij te houden? Nieuws van andere gebeurtenissen die op zondag plaatsvinden wordt ook niet geweigerd voor plaatsing in de maandagkrant!
Kernvraag
We gaan niet op alle argumenten in. Dat hoeft ook niet. Wie eerlijk voor zichzelf is, zal erkennen dat de argumenten om de hete brij heen draaien. De kernvraag is: wie of Wie staat in het middelpunt van ons leven: de mens of God? Waarom zouden de oprichters van het Reformatorisch Dagblad ervoor gekozen hebben om dwars tegen alle verwachtingen in een krant op de markt te brengen die geen sportnieuws brengt? Bracht men daarmee niet tot uiting: de Bijbel en sportverdwazing – dat zijn twee zaken die niet samengaan?
Maar waarom worden velen meegezogen? Moeten we niet erkennen dat onze jongeren nog maar weinig zien van iets wat alle sportuitslagen te boven gaat? We kunnen met elkaar waarschuwen wat we willen, we kunnen de vinger opsteken en zeggen: doe er toch niet aan mee … Maar wat kunnen we er tegenover stellen? Zien jongeren nog dat het dienen van de HEERE blijdschap geeft? De sportgodsdienst heeft z’n ups en downs, maar dat valt toch in het niet bij: ’Ik, HEERE, die al mijn blijdschap in U vind’, en: ’Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten’! (ps. 119:83, ber.).
Tot weinig nut – of tot alle dingen nut
De gedachte zal opkomen: dat was wel te verwachten, dat er op deze wijze over sport in De Wachter Sions wordt geschreven. Er staat immers in de Bijbel: De lichamelijke oefening is tot weinig nut? Dat lijkt een bewijs te zijn dat sport en bewegen zondig is… En toch: als iemand op deze wijze met de genoemde woorden omgaat, dan is het de vraag of dat de bedoeling van Paulus was. We moeten op een eerlijke manier met Gods Woord omgaan. Lees goed wat er staat: Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut, maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens (1 Tim. 4:8). Het is altijd belangrijk te lezen in welke context een tekst staat, maar ook welk licht de kanttekenaren erop werpen. Die ontkennen niet dat het over sport kan gaan, zoals sommigen zeggen. Maar ze kunnen zich beter vinden in wat anderen noemen. Paulus waarschuwt voor dwaalgeesten, die zo vroom zijn, dat je niet mag niet trouwen of zelfs niet mag eten. Nee, zegt Paulus, er is niets ver-werpelijk wat met dankzegging tot God genomen wordt. De menselijke geboden noemt Paulus heel scherp ongoddelijke en oudwijfse fabelen (vs. 7). En in één adem voegt hij eraan toe: … en oefen uzelf tot godzaligheid. Al dat niet eten (vasten) en zich onthouden van allerlei zaken kan misschien wel enig nut hebben (tot weinig nut zijn), maar valt in het niet bij de godzaligheid. Godzalig betekent: vol van God. Dus niet: vol van de mens, vol van het eigen ik! Want de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens. Godzaligheid is dus niet alleen iets voor na dit leven, maar heeft ook alle waarde voor dit leven!
Niet doorslaan
Zou Paulus het zonde gevonden hebben als iemand tussen zijn werkzaamheden door zich naar geest en lichaam zou ontspannen? We zijn ervan overtuigd dat hij dat toch echt niet heeft bedoeld met zijn uitdrukking over de lichamelijke oefening. Luther zag de waarde van goede ontspanning wel in, toen hij schreef: ’De zorgen van het hart en zwaarmoedige gedachten kunnen er door verdreven worden. Het lichaam wordt er lenig van en de mensen worden daardoor van ontucht en dobbelen verre gehouden.’ Van ds. R.M. McCheyne (de dichter van ’Eens was ik een vreemd’ling’) is bekend dat hij zich regelmatig ontspande aan het duikelrek.
Laten we daarom niet doorslaan naar de ene kant door ons mee te laten zuigen in een zich van God afkerende wereld van sport en spel (waarbij sportverdwazing en verafgoding hoogtij viert), maar ook niet naar de andere kant door lichamelijke beweging, ook als het in spelvorm is, direct als on-Bijbels af te wijzen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021
De Wachter Sions | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 2021
De Wachter Sions | 16 Pagina's