Isis: Het Leven in Het Kalifaat -33-
In de eerste twee artikelen 1 is na een verklaring van het begrip kalifaat en de behandeling van de verschillen tussen het soennisme en het sjiisme stilgestaan bij het ontstaan en de bedoelingen en bij de opzienbarende opmars van de mohammedaanse terreurbeweging ISIS. In dit laatste artikel zal eerst kort de huidige situatie (tot medio november 2016) van het kalifaat beschreven worden om daarna in te gaan op het leven binnen het kalifaat. We maken hierbij vooral gebruik van een boek van de journaliste Judit Neurink met als titel De vrouwen in het kalifaat 2 .
Ter afsluiting zal naar belofte nog kort de in januari van dit jaar verschenen publicatie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onder de titel Leven bij ISIS, de mythe ontrafeld 3 en het in april uitgegeven jaarverslag over 2015 4 van deze officiële instantie aan de orde komen. Omdat de zelfuitgeroepen staat IS door geen enkel land aanvaard is en in navolging van de AIVD en verscheidene buitenlandse media, gebruiken we hier de afkorting ISIS. Kennis van de eerste twee artikelen is niet noodzakelijk, maar verdient wel aanbeveling.
ISIS in het nauw
In juli 2014 toen het kalifaat werd uitgeroepen, was het ongeveer zo groot als Groot-Brittannië. Inmiddels is een kwart heroverd: 22.500 vierkante kilometer in Syrië en Irak. Hiertoe behoren steden als Kobani (januari 2015), Palmyra (maart 2016), Manbij (augustus 2016) in Syrië, Tikrit (maart 2015), Sinjar (november 2015), Ramadi (december 2015) en Fallujah (juni 2016) in Irak. 5 Afgezien van de luchtaanvallen van het Syrische regime en Rusland hebben vooral veel hieraan bijgedragen de luchtaanvallen van de internationale coalitie onder leiding van Amerika. Deze vinden vanaf september 2014 plaats. Ook Nederland is tot de coalitie toegetreden.
In het noorden van Syrië is onlangs het voor ISIS belangrijke plaatsje Dabiq veroverd, waar aan het eind der tijden de eindstrijd tussen Christenen en mohammedanen volgens ISIS zal plaatsvinden en waarnaar zijn propagandatijdschrift is genoemd. Het stadje is op 16 oktober ingenomen. Aan het tijdschrift heeft ISIS ondertussen een andere naam gegeven: ‘Rome’. De inname heeft overigens weinig strategische, maar wel een bijzonder symbolische betekenis. Gebleken is welk waangeloof ISIS aanhangt, al hebben de ISIS-leiders hun verklaring al gereed. Het stadje is niet ingenomen door Christenen, maar door Syrische rebellen!
De Koerden bedreigen de Syrische hoofdstad van ISIS Raqqa, terwijl Iraakse troepen in samenwerking met sjiitische milities en de peshmerga (strijdkrachten van Iraaks Koerdistan) de aanval op de tweede grootste stad van Irak Mosul hebben ingezet. Deze strijd kan echter vanwege de huis-aan-huisgevechten en het gebruik van burgers als menselijk schild in het centrum van de stad nog heel lang duren. Mosul of Mosoel is de oude stad Ninevé.
ISIS werd een grote slag toegebracht toen op 30 augustus 2016 de tweede man van het terreurleger, Abu Mohammed al-Adnani, bij een inspectie van de troepen aan de frontlinie bij Aleppo door een luchtaanval van de internationale coalitie werd gedood. Deze terrorist was verantwoordelijk voor de operaties buiten het kalifaat. Als officiële woordvoerder riep hij voortdurend extremisten in het Westen op om aanslagen te plegen en zou hij dus onder andere de aanslagplegers in Parijs en Brussel hebben aangestuurd. 6 Eerder kwam in juli de belangrijkste strateeg Abu Omar al-Shishani om. Volgens de Amerikaanse leider van de coalitie tegen ISIS, de generaal Sean MacFarland, zouden bij militaire acties tot augustus 2016 in Irak en Syrië 45.000 ISIS-strijders uitgeschakeld zijn. Er zouden er nog ongeveer 15.000 overgebleven zijn, terwijl er zich nauwelijks nieuwe buitenlandse strijders melden. 7 Het is te begrijpen dat het moreel onder de strijders begint af te nemen. Zo gaven zich al in november 2015 in Iraaks Koerdistan 300 ISIS-strijders over, van wie sommigen uitgehongerd waren. Voedselgebrek zal mede het gevolg zijn geweest van de luchtaanvallen van de coalitie. Rusland heeft zich sinds september 2015 in Syrië in de strijd gemengd door luchtsteun aan de Syrische president Assad te geven. Hier komt bij dat vanaf 24 augustus 2016 Turkse troepen samen met het Vrije Syrische Leger het grensgebied tussen Syrië en Turkije van ISIS-strijders gezuiverd hebben zodat een belangrijke aanvoerroute van wapens, munitie en buitenlandse strijders is afgebroken. Probleem hierbij is wel dat Turkije eigenlijk de Koerdische YPG wil treffen, dat weer een bondgenoot van Amerika is.
Jabhat al-Nusra, de Syrische tak van al-Qaida, heeft eind juli aangegeven zich los te maken van al-Qaida en onder de naam Jabhat Fatah al-Sham (Front voor de verovering van de Levant) zelfstandig verder te gaan. In eerste instantie wil deze groep alleen strijden tegen de Syrische president Assad. Zij hoopten daarmee de aanvallen van de internationale gemeenschap te voorkomen. Maar ook na de splitsing en naamswijziging wordt de groep nog steeds als een terroristische organisatie beschouwd door de VS, Rusland, Iran en de VN en wordt zij uitgesloten van een wapenstilstand. Anderzijds bestrijdt deze groep ook ISIS.
Kortom, van het huidige Midden-Oosten kan met recht alleen al op grond van de ondoorzichtigheid van de verhoudingen als van een slangenkuil gesproken worden.
Libië
Behalve in Irak en Syrië had ISIS ook gedeelten van Libië in Noord-Afrika veroverd, waaronder in 2015 de strategisch belangrijke, aan de Middellandse Zee gelegen havenstad Sirte. Libië is een spil voor mensensmokkelaars die (wankele) bootjes met vluchtelingen naar Italië sturen. De door de VN geformeerde Libische regering in het westen met als zetel Tripolo is zeer broos en kan geen orde op zaken stellen omdat zij door een groot deel van de Libische bevolking niet erkend wordt. Vanuit Sirte vormde ISIS een bedreiging voor Europa omdat terroristen zich gemakkelijk onder de vluchtelingen kunnen mengen. Troepen van de Libische regering in Tripolo hebben de havenstad met behulp van Amerikaanse luchtaanvallen na drie maanden, op wat laatste stellingen na, veroverd en ISIS de Libische woestijn ingejaagd. Overigens werd in Sirte nog op 2 oktober jongstleden de Nederlandse fotograaf Jeroen Oerlemans door een sluipschutter van ISIS doodgeschoten. Toch lijkt de directe dreiging voor Europa vanuit deze havenstad beëindigd. Tevens is daarmee een potentieel toevluchtsoord voor Baghdadi en de zijnen bij het instorten van het kalifaat weggevallen. Maar de internationaal erkende Libische regering in Tripolo wordt niet erkend door een regering in Tobruk in het oosten met als leider de generaal Khalifa Haftar en zijn Libische Nationale Leger, die gesteund wordt door Egypte, Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. En om de chaos compleet te maken, is er nog een derde mohammedaanse regering. Als Sirte geheel veroverd is op ISIS, blijft de situatie in Libië chaotisch vanwege de milities die de huidige internationaal erkende Libische regering niet erkennen, en de te verwachten aanslagen waarop ISIS zich zal gaan toeleggen. Ondertussen is het Nederlandse kabinet met aarzelende steun van de Tweede Kamer van plan een marineschip naar de kust van Libië te sturen om gedurende twee maanden leden van de Libische kustwacht op te leiden om doeltreffender tegen mensen- en wapensmokkel op te treden.
Aleppo
Hoewel ISIS al lang uit Aleppo in Syrië is verdreven, is de situatie tot aan de dag van vandaag daar afschuwelijk. Het oostelijk gedeelte van de stad is in handen van de zogenaamde rebellen, terwijl het leger van Assad steeds verder vanuit het westen oprukt. Daarbij zijn de toegangswegen naar het oostelijk deel afgesloten zodat de ongeveer 275.000 burgers onder de vreselijkste omstandigheden verkeren met beschietingen en bombardementen van het leger van Assad en Rusland. Aleppo wordt in feite belegerd met als voornaamste wapen de honger met alle gevolgen voor de burgerbevolking. Het leed is voor de burgers bijna ondraaglijk. Wapenstilstanden zijn van korte duur zodat hulpgoederen hen niet of nauwelijks bereiken, terwijl besprekingen tot weinig resultaat leiden. Vele landen oefenen druk uit op Syrië en Rusland om de belegering te beëindigen, maar het lijkt nauwelijks effect te sorteren. Assad en Rusland lijken ongevoelig voor kritiek en de nood van de burgerbevolking. De totale vernietiging van het oostelijk deel van Aleppo dreigt met als slachtoffer de burgerbevolking, en dat om slechts ongeveer duizend ‘rebellen’ te verdrijven.
Nieuwe tactieken
Duidelijk is dat ISIS hoe langer hoe meer in de verdediging gedrukt wordt. Het heeft echter tot gevolg dat de wreedheid en het fanatisme eerder toe- dan afnemen. Alle remmen worden losgegooid om het kalifaat te verdedigen. Volgens een generaal van de peshmerga verandert de tactiek van ISIS onder andere in die zin dat de terroristen in Irak meer kinderen gaan gebruiken: “Ze sturen nu kinderen van 14 jaar met bomauto’s onze kant op.” 8 In de maand juni hadden er volgens hem in Irak 73 van zulke kamikazeaanvallen plaats. In navolging van Iran, dat kinderen in de oorlog tegen Irak (1980-1988) de mijnenvelden instuurde, en Saddam Hoessein, die kindsoldaten als ‘Saddams Welpen’ liet opleiden, maakt ISIS nu gebruik van de ‘Welpen van het kalifaat’. Van kinderen wordt het geweten door indoctrinatie toegeschroeid om een nieuwe generatie onverschrokken jihadisten op te leiden.
Bovendien grijpt ISIS ook naar chemische wapens om zijn steden te verdedigen. De terroristen hebben al eerder gifgas gebruikt, maar vuurden onlangs voor het eerst in de strijd om Mosul een raket met mosterdgas af. 9 Hoewel dit gas meestal niet dodelijk is, tast het wel de huid, ogen en luchtwegen aan en brengt het grote schrik onder de peshmerga teweeg. Mosterdgas is relatief gemakkelijk te produceren, maar ook bekend is dat ISIS vroeger onder de vlag van al-Qaida een voorraad dodelijke gassen op het Syrische regime heeft buitgemaakt.
Een andere tactiek zijn de ondergrondse netwerken zoals tunnels. Hierin volgt ISIS Hamas en Hezbollah. Tunnels bieden een bescherming tegen de vliegtuigen van de coalitie en zorgen voor een groot verrassingseffect bij de oprukkende vijand. Hoe dichter peshmerga Mosul nadert, des te meer tunnels worden er aangetroffen. Ook in Raqqa zou ISIS zich volledig hebben ingegraven. 10
Voor het eerst zou ook een aanval met een drone in Irak tegen Franse soldaten hebben plaatsgevonden, waarbij twee Franse soldaten zwaargewond en twee peshmergastrijders werden gedood. 11
Toenemend fanatisme
Het gebied van het kalifaat wordt snel kleiner, de inkomsten nemen af en de belangrijkste aanvoerlijn vanuit Turkije is afgesneden, terwijl de (ervaren) leiders in aantal flink verminderen. De prijzen zijn geweldig gestegen, de economie is verwoest, ander werk dan bij ISIS is er nauwelijks en de stroomvoorziening is onregelmatig. Armoede wordt er geleden, terwijl voor de burgers honger dreigt. Velen proberen het land te ontvluchten, wat draconische maatrege-len van de zijde van ISIS ten gevolge heeft. Anders dan gehoopt is de bevolking niet in grote aantallen naar ISIS overgelopen. Toch gaan de ISIS-strijders door en heeft elke strijder een bomgordel om. In Mosul neemt de spanning door de nadering van Iraakse troepen toe, wat tot tekenen van verzet, maar ook tot willekeurige arrestaties en executies leidt. 12
Buitenlandse jihadstrijders worden niet zo zeer meer aangespoord om naar het kalifaat te komen, maar om aanslagen te plegen in het eigen land. Ze krijgen de opdracht om bewijzen van hun plannen met video’s ISIS te doen toekomen, zodat men de verantwoordelijkheid van die aanslagen kan opeisen. Parijs en Brussel zijn in dit verband begrippen geworden. Aanslagen in het buitenland alsook in Bagdad moeten het moreel onder de aanhangers opvijzelen en de angst van de tegenstanders doen toenemen.
ISIS is tot het alleruiterste bereid, immers zij die in de strijd sneuvelen, mogen als martelaar verzekerd zijn van de ingang in hun paradijs. Wat bij de strengste navolging van de geboden in dit leven voor de mohammedaan onzeker blijft, is echter bij een opoffering van het leven in de jihad volkomen zeker. Zo’n oorlogsslachtoffer krijgt de status van martelaar en deze is het eeuwige leven in een gefantaseerd zinne lijk paradijs beloofd. Het blinde fanatisme en de daarmee gepaard gaande gewelddadigheid nemen op deze wijze ongekende vormen aan. Van welk een verleiding en misleiding is hier toch sprake!
Bevolking van het kalifaat
De journaliste Judit Neurink heeft in haar boek over de positie van de vrouw in het kalifaat ook een hoofdstuk over het dagelijks leven. 13 Hieraan zijn in het volgende veel gegevens ontleend.
Er leven ongeveer vijf tot acht miljoen mensen in het kalifaat. De bevolking bestaat grofweg uit twee groepen: de ISIS-aanhangers en de andere burgers. Velen zijn gevlucht, zoals Christenen, jezidi’s, sjiieten en vele ambtenaren, politieagenten en politici die verbonden waren met de sjiitische regering. Toch zijn er vele burgers gebleven die geen vluchtmogelijkheden hadden, of dachten dat een en ander wel mee zou vallen. Inmiddels is bekend dat het in het kalifaat om een waar schrikbewind gaat, dat in veel opzichten de bezetting van de nazi’s overtreft. Onderdrukking en middeleeuwse straffen zijn aan de orde van de dag. De burgers leven in een grote gevangenis en het leven wordt bepaald door angst. Van gewetensvrijheid is geen sprake! Hoewel men wist dat de shariawetten streng werden gehandhaafd, kwamen in de zomer van 2015 vele soennitische vluchtelingen naar Mosul in Irak om de strijd te ontvluchten omdat de sjiitische regering van Bagdad hen niet wilde opnemen. Ook naar het Syrische Raqqa kwamen vluchtelingen vanwege de strijd tussen ISIS en de Koerden. Velen ervaren het bewind ondertussen als een schrikbewind, dat bijvoorbeeld in een stad als Mosul met ongeveer één miljoen inwoners door hoogstens vier- tot zevenduizend jihadisten wordt uitgeoefend.
Het leven in het kalifaat
Nadat een gebied veroverd is, wordt door ISIS direct de sharia (mohammedaanse wet) naar de strengste uitleg ingevoerd. De sharia bepaalt de plichten van de mens tegenover Allah en de medemens. De voorschriften van de sharia dienen door allen te worden opgevolgd. Dit betekent dat de vijf gebedstijden moeten worden aangehouden en de winkels op die tijden gesloten moeten zijn. Alle wereldlijke bezigheden moeten dan worden onderbroken. Vrouwen mogen alleen onder mannelijke begeleiding en met toestemming van de man het huis verlaten. Zij lopen in zwarte wijde gewaden en hebben het gezicht gesluierd, waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn (nikab). Make-up, ontblote knieën en armen zijn verboden. Alcohol, roken, kaart- en bordspelen, films en cartoons eveneens.
De zedenpolitie houdt nauw toezicht op de afgekondigde voorschriften. Aparte vrouwelijke politie, de zogenaamde al-Khansaa-brigade, is aangesteld, die volgens zeggen juist ongekend streng zou zijn omdat zij veelal bestaat uit fanatieke, ‘bekeerde’ buitenlandse vrouwen. Met deze instelling tracht ISIS de teleurstelling van deze vrouwen goed te maken dat zij niet aan het front mogen meevechten. Overtreding van de strenge kledingregels (zoals het dragen van hoge hakken) levert veertig stokslagen op en een vluchtpoging zestig.
In elk gebied en elke wijk van een grote stad is een emir door ISIS aangesteld als bestuurder en controleur. Bij hoge uitzondering mag de stad of het kalifaat verlaten worden, maar keert men niet op tijd terug, wordt alles in beslag genomen. Toen een jongeman buiten het kalifaat een hartoperatie onderging en niet op tijd terug was, zou ter afschrikking zijn hele familie en degene die zich garant had gesteld, door ISIS zijn onthoofd. 14 In Raqqa vinden elke vrijdag publieke executies plaats, terwijl de hoofden van Syrische soldaten op de hekken langs de straat werden gespietst. 15 Burgers moeten bij de executies veelal toekijken. Homoseksuelen worden van gebouwen gegooid, terwijl overspelige mannen en vrouwen gestenigd worden. Een officiële verordening in de stad Tabaqa verbood vrouwen om naar de tandarts te gaan. 16 Mannelijke tandartsen mogen vrouwelijke patiënten niet helpen. Burgers worden zwaar belast en moeten maandelijks in Mosul 20 euro en elke dag anderhalve euro voor basisbehoeften als water en elektriciteit betalen, die dan vaak vanwege gebrek aan brandstof niet beschikbaar zijn. Dit betekent in de praktijk geen werkende ventilatoren in deze hete streek, geen koud water, geen actieve koelkast enz.
Omdat de toevoerwegen zijn afgesloten, bloeit de smokkel op, die door ISIS oogluikend wordt toegelaten. Over inkomsten moet dagelijks 5 procent belasting betaald worden. ISIS-strijders worden hiermee betaald. De enige manier om te overleven en bijvoorbeeld een goede baan te krijgen, is om zich bij ISIS aan te sluiten. Want goede banen heeft alleen ISIS. Huizen van gevluchte burgers worden aan ISIS-strijders gegeven. Zo werden de huizen van de Christenen in Mosul en Raqqa na enkele maanden van leegstand aan buitenlandse strijders gegeven. Alles wat uit het Westen komt, wordt als decadent beschouwd. Zo is westerse muziek verboden, kleding met westerse opdruk en jeans zijn eveneens uit den boze.
Van gedwongen ‘bekering’ is sprake bij alle vroegere soldaten die in de ‘Sahwa’ tegen al-Qaida hadden gestreden, en alle politieagenten en ambtenaren die met de sjiitische regering hadden meegewerkt. Zij konden hun leven redden door bij de sharia-rechtbanken 370 euro te betalen en de geloofsbelijdenis en eed van trouw af te leggen. Zij kregen dan een zogenaamde ‘vergevingskaart’ en werden niet meer als ongelovige beschouwd. Deze kaart is tevens een goede inkomstenbron gebleken ten tijde van een instortende economie. Midden januari 2015 werd afgekondigd dat deze kaart niet meer geldig was, tenzij het dubbele betaald werd voor vernieuwing. Gedwongen door de dramatische economische omstandigheden gaat ISIS in de praktijk gemakkelijker met zijn principes om. Behalve de sigarettenhandel bloeit ook de ‘aflatenhandel’ op. Straffen kunnen worden afgekocht en veel dingen kunnen met geld geregeld worden. Er is afgekondigd dat er in elke plaats een winkel van ISIS komt waar hartstochtelijke rokers tegen prijzen die tienmaal hoger liggen dan vroeger, rookartikelen kunnen kopen. 17
Ideologische scholing
De lokale bevolking wordt zo goed als mogelijk geschoold. Pamfletten worden uitgereikt met titels als ‘Het verbod van de democratie’, ‘De voortreffelijkheden van de jihad tegenover terughouding’ of ‘de excommunicatie van de alawieten’. Informatiedragers met liederen die de jihad verheerlijken, worden ter beschikking gesteld. Afgodsbeelden en graven van heiligen worden verwoest. Tegelijk worden er scholen geopend waar de kinderen van jongs af aan worden geïndoctrineerd. Doelbewust is alles erop gericht om onder de bevolking een bewustzijnsverandering teweeg te brengen en een jonge generatie op te kweken die het gedachtegoed van ISIS geheel verinnerlijkt heeft. Vanwege deze indoctrinatie houden burgers echter hun kinderen van school en universiteit. ISIS probeert elke maatregel weliswaar met de koran en vanuit de mohammedaanse traditie te verdedigen, maar de meeste burgers vinden dat ze het mohammedanisme misbruiken. Dit durft men echter niet openlijk te zeggen, zelfs niet thuis waar de kinderen bij zijn om verraad te voorkomen.
Om het beleid des te beter ingang te doen vinden, probeerde ISIS de burgers voor zich in te winnen door water, elektriciteit en benzine beschikbaar te stellen en goede sociale voorzieningen op te bouwen. Vanwege de tekorten van de basisvoorzieningen door de toenemende oorlogsdruk en het tekort aan goed opgeleid personeel - bijvoorbeeld in de ziekenhuizen - dreigt deze strategie volledig te mislukken met het gevolg dat de ideologische scholing in het tegendeel verkeert. Wellicht daardoor vindt aanscherping van de regels plaats en verandert het vriendelijke gezicht van ISIS. Niet alleen wordt overtreding van de regels streng gestraft, maar ook wordt tegen tegenstanders streng opgetreden. Aparte sharia-rechtbanken zijn overal te vinden, die de straffen hebben op te leggen.
Straffen
Vanwege de zware straffen zoals het afhakken van handen van dieven nam de veiligheid onder ISIS toe en verminderde de corruptie. Dit vond in het algemeen nog wel waardering. Maar toen de levensomstandigheden voor de burgers steeds slechter werden en de regels nog werden aangescherpt, nam de waardering af. Het gezicht van ISIS werd grimmiger. Op kledinggebied bijvoorbeeld zou in Mosul na de nikab alleen de boerka zijn toegestaan, die het hele lichaam bedekt en ook de ogen onzichtbaar maakt met een gaasje. Deze boerka moet dan ook nog samen met handschoenen gedragen worden. Make-up onder de gezichtssluier levert vijf zweepslagen op. 18 Alleen mannen die ouder zijn dan 45 mogen hun baard trimmen want scheren is verboden. De boete op overtreding is 75 euro en een week gevangenisstraf. Bij herhaling is de straf 40 zweepslagen en 30 dagen opsluiting. ISIS dwingt de mannen om er net zo uit te zien als de strijders zodat de vijand geen verschil meer kan zien. Wanneer rooklucht aan de vingers wordt vastgesteld, dan worden deze gebroken. Bij een tweede keer worden ze afgehakt. Volgens zeggen wordt het rookverbod echter in de praktijk door burgers en ISIS-strijders vaak overtreden en wordt er veel gesmokkeld. De Hisba is de mannelijke tak van de al-Khansaa-brigade. De Hisba-leden zijn berucht vanwege hun gewelddadig optreden, nog meer dan de al-Khansaa-leden. Zij controleren de papieren van hen die schuldbelijdenis hebben gedaan, en van leraren die Engels gaven, en van kleermakers die niet mohammedaanse kleding maakten. Iedereen moet meedoen aan de ramadan en zij die betrapt worden op eten of drinken, worden in een kooi urenlang publiekelijk tentoongesteld. In Raqqa zijn Christenen gekruisigd en onthoofd, homo’s van hoge gebouwen gegooid en vrouwen vanwege overspel gestenigd op het centrale plein van de stad voor het oog van een menigte. Dat alles wordt ook nog gefilmd voor het nageslacht en ter afschrikking voor vriend en vijand.
Het bekijken van professioneel voetbal werd als westerse decadentie in maart 2015 verboden en gestraft met 80 zweepslagen. Dertien tieners werden in Mosul betrapt bij het kijken van een wedstrijd en vervol-gens werd het doodsvonnis in het openbaar door een vuurpeloton voltrokken. 19 Bekend is de afschuwwekkende dood van de Jordaanse piloot, Moaz al- Kasasbeh, die na motorpech van zijn straaljager nabij Raqqa neerstortte, zich wist te redden met zijn schietstoel om vervolgens in een ijzeren kooi levend verbrand te worden. Ook dit werd op video voor de hele wereld vastgelegd en wordt de kinderen in het kalifaat getoond. Kinderen die vanwege de tekorten diefstallen hebben gepleegd, wordt de hand afgehakt, terwijl zelfs een video is opgedoken waar een kind van ongeveer 10 jaar die etenswaren heeft gestolen, ondanks het pleiten van de vader door de Hisba werd doodgeschoten 20 . Op pleinen worden executies voltrokken, waar de lijken soms drie dagen blijven hangen. Iedereen die verdacht wordt van spionage, wordt zonder meer gedood. In september 2015 wordt door ISIS zelf meegedeeld dat in een jaar 2.000 mensen zijn geëxecuteerd. Het is te begrijpen dat beperkt verzet opleeft. Zo zouden informanten doelen doorgeven aan de Amerikanen, waarop ISIS alle internetgebruikers heeft geregistreerd. Onlangs, begin oktober, zijn 58 strijders door middel van verdrinking om het leven gebracht omdat zij de stad Mosul zouden hebben willen overgeven aan de Iraakse regeringstroepen die voor de stad liggen. 21
De vrouw in het kalifaat
Judit Neurink gaat in haar boek uitgebreid in op de positie van de vrouw binnen het kalifaat aan de hand van vele interviews. Niet ten onrechte stoot zij zich aan het afschuwelijke misbruik en de onvrijheid van de vrouw in het kalifaat, hoewel zij een en ander vanuit de visie van een geëmancipeerde, westerse vrouw beschrijft en er dus van een Bijbelse visie op de positie van de vrouw geen sprake is. Zij onderscheidt drie grote groepen: (seks)slavinnen (vooral de jezidivrouwen), moeders en jihadbruiden. De vrouw is nog echt huisvrouw en is er voor man en kind. Alleen de beroepen van onderwijzeres en arts zijn toegestaan in het publieke leven en dat alleen met het oog op de meisjes en vrouwen. Slavinnen zijn er alleen voor het genot van de mannen. Een jihadbruid is een echtgenote of weduwe van een strijder. De vrouw is de moeder van het kalifaat en moet voor een nieuwe generatie strijders zorgen, terwijl zij de man bij thuiskomst uit zijn werk (de jihad) op seksueel gebied in alles van dienst moet zijn. ISIS beloont zijn strijders ook met seksslavinnen om hen aan zich te binden. De terreurorganisatie “gebruikt seks als een soort ‘opium voor het volk’.” 22 Bovendien is het de man toegestaan maximaal 4 vrouwen te hebben op voorwaarde dat hij ze kan onderhouden.
ISIS beschouwt gemeenschap buiten het huwelijk als een grote zonde, maar geeft er anderzijds volledig opening aan doordat gemeenschap met een bijvrouw of slavin niet als zonde gezien wordt. Ter voorkoming van ontucht wordt seksuele gemeenschap met een slavin voor ongetrouwde strijders door ISIS zelfs min of meer aanbevolen. ISIS verdedigt dit met de koran en overleveringen van de profeet. De jezidivrouwen worden met name als seksslavinnen gebruikt. Met hen kan men alles doen; zij zijn immers duivelvereerders en behoren niet tot de volkeren van het boek (Joden en Christenen). Bij de inname van de jezidi-dorpen in Irak werden de meeste mannen geëxecuteerd en vrouwen en kinderen met vrachtwagens vol naar het kalifaat afgevoerd, voor zover ze niet naar de berg Sinjar waren gevlucht. De kinderen verdwenen meestal naar opvoedingskampen om tot ‘Leeuwen van het kalifaat’ te worden geïndoctrineerd, terwijl de vrouwen als slavinnen onder de strijders werden verhandeld en soms steeds weer werden doorverkocht. Uitlening van slavinnen voor seksueel genot vindt ook plaats, maar gaat tegen de koran in. In de praktijk gaan vele ISIS-strijders ervan uit dat vrouwen van ongelovigen verkracht mogen worden. Op de markten worden de vrouwen ge-, veren doorverkocht, waarbij maagdelijkheid en leeftijd de prijs sterk bepalen. Vrouwen tussen de 40 en 50 jaar brachten 38 euro op, tussen 30 en 40 jaar 57, tussen 20 en 30 jaar 76 euro, tussen 10 en 20 jaar 115 euro en meisjes onder de negen 152 euro. ISIS pu-bliceerde in oktober 2014 nota bene zelf een prijslijst met iets hogere prijzen, waarbij aangetekend stond dat deze prijzen voor jezidi-vrouwen en Christelijke vrouwen gold. Een bewijs dat ook Christenen als slaven beschouwd worden. Er zouden in Irak en Syrië ongeveer 200 Christenen bij ISIS gevangenzitten. 23 ISIS gaat soms erg pragmatisch met zijn eigen koranvoorschriften om.
Koopcontract
Speciale contracten zijn er voor de aankoop van een slavin, die weer overdraagbaar zijn. Het zou dan gaan om zogenaamde tijdelijke huwelijken voor een paar uur, een maand of een paar jaar. Zo wordt echtbreuk goedgepraat. Elke vrouw die niet meewerkt, wordt door de strijders als oorlogsbuit en slavin beschouwd, waarna velen menen een recht op gemeenschap te hebben zonder een huwelijk te sluiten. De strenge gelovigen sluiten echter nog een tijdelijk huwelijk. Dit laatste lijkt ook te gelden voor de leider Abu Bakr al-Baghdadi, die waarschijnlijk de Amerikaanse Kayla Mueller op bedreiging van de dood tot een huwelijk gedwongen heeft om haar te ‘gebruiken’. Zoals Neurink in interviews met ontsnapte vrouwen ontdekte, verbleef Kayla met andere slavinnen in een soort bordeel voor de ISIS-leiding en tevens doorgangshuis voor slavinnen. 24 ISIS staat het houden van een Christelijke slavin toe. Kayla Mueller kreeg elke dag les uit de koran en werd gedwongen zich tot het mohammedanisme te bekeren. Zij kwam in februari 2015 volgens zeggen van ISIS door een Jordaans bombardement om het leven. Drugs, die officieel verboden zijn, en kalmerende middelen zijn aanwezig om onwillige vrouwen gewillig te maken, terwijl drugs ook worden gebruikt om hen die een zelfmoordaanslag moeten uitvoeren, te drogeren. Seks, drugs en vrouwen functioneren, aldus Neurink, volop in het strenge kalifaat, alleen niet in het openbaar.
Vanzelf worden de vrouwen meestal op bedreiging van de dood gedwongen zich te bekeren tot het mohammedanisme en zijn gebed en het lezen van de koran verplicht. De al-Khansaa-leden leiden ook vaak de bordelen waar slavinnen zich bevinden. Hier zouden de strijders zich op seksueel gebied uitleven en met behulp van westerse pornofilms (!) zich de afschuwelijkste toestanden afspelen.
Raqqa
In het Syrische Raqqa woont de keur van ISIS, die vooral bestaat uit buitenlandse, bijna uit de hele wereld afkomstige strijders met hun vrouwen. Het aantal strijders werd in 2014 geschat op 30.000. Aangenomen wordt dat een op de tien getrouwd is, wat de ontvoering van jezidi-vrouwen verklaart. Een ander deel van de elite bestaat uit voormalige leden van de Ba’ath-partij. Deze elite wordt goed verzorgd. Zij krijgen een auto met benzine en de gezondheidszorg is voor hen gratis, terwijl gewone burgers en strijders ervoor moeten betalen. Uitjes met een bus door het kalifaat worden voor hen georganiseerd. In tegenstelling tot de rest van het kalifaat zijn de supermarkten goed van westerse luxeartikelen voorzien en is ondanks de vele internetcafés voor hen thuis internet beschikbaar. Raqqa wordt wel ‘het New York van het kalifaat’ genoemd. In Mosul werd na de inname direct een rechtbank opgericht die behalve voor de toepassing van de sharia ook voor de huwelijkscontracten van veelal ongetrouwde jihadisten uit het buitenland zorg moet dragen. Premies, maar ook vele andere zaken als kleding, voedsel, huizen enz. worden gegeven aan goed opgeleide personen als (vrouwelijke) artsen, ingenieurs enz.
Manifest
Neurink vat in haar boek een manifest van ISIS uit januari 2015 samen dat voor de werving van Arabische vrouwen is geschreven en waaruit we hier ook wat doorgeven. 25
Het vrouwenleven speelt zich thuis af in de zorg voor man en gezin. De vrouw heeft de heilige plicht van het moederschap. De gelijkheid van man en vrouw wordt afgewezen en brengt alleen maar grote ongemakken. In het kalifaat mag de vrouw in de enkele toegestane beroepen niet veel uren werken, is er kinderopvang en heeft zij recht op twee maanden zwangerschapsverlof. De eerzaamheid van de vrouw ligt in de onderworpenheid aan de man. Vrouwen mogen wel vanaf hun zevende tot hun vijftiende levensjaar onderwijs ontvangen, niet in nutteloze wereldlijke wetenschappen, maar wel in de koran en de sharia, zodat afwijkingen van de zuivere leer verhinderd worden en zij die leer aan hun kinderen kunnen overbrengen. Ook naaien en koken staan vanzelf op het programma. Thuis blijven is plicht, voor zover men geen arts, lerares of lid van de al-Khansaa-brigade is.
Merkwaardig is dat vrouwen wel theologie mogen studeren en daarvoor het huis mogen verlaten. Hoewel dat in eerste instantie niet is toegestaan, kunnen vrouwen op grond van een speciale fatwa (juridische uitspraak) ook voor de jihad worden ingezet. Daarom krijgen buitenlandse vrouwen ook een schiettraining. Bij ISIS zijn zelfmoordaanslagen door vrouwen niet toegestaan. Alleen mannen kunnen het paradijs verdienen door zelfmoordaanslagen en trekken daartoe overigens wel vrouwenkleding aan om niet op te vallen. Het leven in Raqqa en Mosul zou een paradijs op aarde zijn, omdat vrouwen vanwege de nikab geheel veilig zijn. Elke overtreding van de regels wordt daarom ook streng gestraft. Voor de armen is er een Zakat-Kamer, waar de vrouwen bijstand kunnen halen (zakat is de verplichte aalmoes voor de armen). De gezondheidszorg zou er beter zijn omdat de seksen gescheiden zijn. In de praktijk is er echter een groot gebrek aan vooral vrouwelijke artsen, door wie vrouwen en meisjes alleen behandeld mogen worden. Vanaf hun negende jaar kunnen meisjes trouwen.
Ter afsluiting een tweetal citaten uit het manifest: “afkomst is gemengd, stammen gaan samen en rassen verenigen zich onder de banier van monotheïsme”. En aan de immigranten wordt beloofd: “Immigrantenfamilies in Raqqa wonen in vrede, zonder last te hebben van honger, koude wind of vorst.” 26 Een paradijs op aarde, maar zeker nu in 2016 met de vele bombardementen ziet de werkelijkheid er heel anders uit. Er zijn berichten dat er lange rijen voor de gaarkeukens staan en de ongelijkheid in de maatschappij sterk toeneemt. 27 Een ISIS-strijder heeft voorrechten boven de gewone burger en een buitenlandse strijder weer boven een lokale strijder. Dit zou reeds tot conflicten geleid hebben. 28
Eigen, volwaardige staat
ISIS wil in tegenstelling tot al-Qaida, dat een kalifaat pas na de omverwerping van ‘ongelovige’ regeringen en een vereniging van soennieten en sjiieten als einddoel ziet, in het eigen kalifaat een volwaardige mohammedaanse staat als vertrekpunt scheppen. Men wil niet alleen staat heten, maar het ook daadwerkelijk zijn. Een staat met een eigen gebied en bestuur waarin de sharia in de strengste vorm de ware vrijheid voor de eigen bevolking zou brengen. Daarom mag het leven in de steden voor de bevolking niet slechter zijn dan vroeger. Het beeld dat het leven van elke dag daarin zijn gewone verloop heeft, moet in stand gehouden worden. 29 Dat was ook de reden waarom in 2014 de westerse journalist Todenhöfer als eerste toestemming kreeg voor zijn tiendaagse reis door het kalifaat. 30 Zie hiervoor het artikel elders in dit nummer. Dit beeld van een normaal leven willen sommige propagandavideo’s van ISIS ook bewijzen zoals die van bijvoorbeeld de gevangen Britse journalist John Cantlie. Na de verovering van Mosul werd er daarom voor gezorgd dat ambtenaren en politie hun werk konden voortzetten en de publieke dienstverlening zoals water- en stroomvoorziening alsook de afvoer van huisvuil veilig gesteld werd. Gewonden en zieken moeten in ziekenhuizen goed behandeld kunnen worden en burgers moeten hun recht kunnen halen bij rechtbanken. De nieuwe staat moet voor veiligheid zorgen en zich om de armen bekommeren. De populariteit van ISIS onder de burgers is vanzelf met een goed bestuur ten nauwste verbonden. Inmiddels is wel duidelijk dat vanwege de barbaarse straffen, de totale oorlog die ISIS aan alle ‘ongelovigen’ verklaard heeft, een totaal ingestorte economie en door de voortdurende luchtaanvallen van de westerse coalitie van een normaal leven in het geheel geen sprake is. Het beeld dat Todenhöfer in zijn verslag schetst kan op het eerste gezicht nog enigszins anders lijken, maar laat duidelijk zijn dat dit beeld gebaseerd is op de toestand van eind 2014. Steeds duidelijker wordt dat ook de soennitische bevolking het beleid van ISIS als een terreurbewind ervaart en spreekt van een bezetting. Tekenen van verzet worden door ISIS op zeer bloedige wijze de kop in gedrukt. Bovendien maken de doorgaande bombardementen het leven tot een verschrikking. De barbaarsheid neemt ongekende vormen aan waar ISIS er bij de verdediging van Mosul steeds meer toe overgaat de burgers tot menselijk schild te gebruiken en voormalige militairen en overheidsfunctionarissen massaal te vermoorden. 31
Macht of verblinding
De Duitse journalist Christoph Reuter is in zijn boek Die schwarze Macht 32 van mening dat de ISIS-leiders alleen maar opportunisten zijn die het om macht te doen is en dat zij de godsdienst daarvoor slechts ‘gebruiken’, waarbij de jihadstrijders uit binnen- en buitenland als kanonnenvoer voor eigen machts idealen worden misbruikt. “Het radicaal nieuwe wat de Islamitische Staat betreft zit helemaal niet in slaafse geloofsovergave en godsvertrouwen - maar in het tegen deel daarvan.” Reuter concludeert dit op grond van het grote berekenende en strategische vermogen van ISIS. “In het diepste innerlijk van de Islamitische Staat is er geen geloof duidelijk zichtbaar, maar berekening.” 33
Bekend is dat oude kaderleden van Hoesseins Ba’athpartij (vaak hoge officieren) tot de leiding van ISIS behoren. Dit kan de verklaring zijn voor het uiterst verfijnde systeem van spionage, controle en nuchtere berekening, waarop Reuter zich beroept, bij de totstandkoming van het kalifaat. Voor sommigen van hen zal wellicht gelden dat het godsdienstige aspect minder of geen rol speelt. Leugen en het wisselen van tactische bondgenootschappen zijn, zoals we eerder zagen 34 , ideologisch terug te voeren op de tactiek van ‘takiyya’. Maar het feit dat ISIS een totale oorlog begonnen is tegen de rest van de wereld waarbij sjiieten en minder strenge eigen soennitische broeders niet ontzien worden, getuigt in elk geval niet van een zakelijke, berekenende strategie, maar onmiskenbaar van een totale godsdienstige verblinding. Kennelijk kunnen postmoderne mensen zich zoiets nauwelijks meer voorstellen.
De mythe ontrafeld
In januari van dit jaar verscheen de AIVD-publicatie Leven bij ISIS, de mythe ontrafeld. Een veelzeggende titel. De idylle van een heilstaat blijkt in de praktijk een praatje zonder grond. In deze publicatie wordt een goed tegenwicht geboden tegen de eventuele aantrekkingskracht van het kalifaat, waarheen sinds 2012 al een groot aantal jihadisten vertrokken is.
In de propaganda van ISIS gaat het om een echte mohammedaanse staat waar de sharia zuiver gehanteerd wordt en waar goede huisvesting, goed eten, gratis gas en elektriciteit en een uitstekende medische verzorging te vinden is en het huisvuil wordt opgehaald. De werkelijkheid is echter op dit moment (begin 2016) dat het leven er zwaar, gewelddadig en traumatiserend is. Het leven wordt gekenmerkt door erbarmelijke levensomstandigheden, ontberingen en onderling wantrouwen. De innerlijke spanningen die daardoor ontstaan, laten het kalifaat hoe langer hoe meer tot een totalitaire staat verworden. Zaken die hierboven alle in detail aan de orde zijn geweest.
Het barbaarse optreden tegen kritiek en (vermeende) verraders, het bijna totale verbod om het kalifaat te verlaten dragen er zorg voor dat de negatieve verhalen niet al te zeer in de publiciteit komen. Bovendien worden ze dan afgedaan met ‘westerse propaganda’. Nog steeds reizen er daarom gezinnen af naar het kalifaat. Daar wacht hun echter de dagelijkse angst voor bombardementen, ondermaatse huisvesting, slecht eten, over het algemeen maar een paar uur elektriciteit per dag, verbod op draadloos internet en een gebrekkige gezondheidszorg. De gewone burgers hebben bovendien dagelijks te maken met executies, mishandeling, slavernij, verkrachting, afpersing en een min of meer gedwongen lidmaatschap van ISIS. Kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar voeren executies uit door het neerschieten of onthoofden van gevangenen. Gecompliceerde bevallingen in het kalifaat zijn levensgevaarlijk vanwege het tekort aan vrouwelijke medici en medicijnen.
Tot aan 2016 zouden er 230 personen uit Nederland zijn vertrokken, van wie er nog 150 in Syrië en Irak zouden zijn en de meesten zich bij ISIS hebben aangesloten. De overige 80 zijn gesneuveld of hebben het kalifaat verlaten. Hierbij zijn de kinderen overigens niet meegeteld. Er zouden ten minste 70 Nederlandse kinderen in Irak en Syrië zijn, van wie een derde daar geboren is. De kinderen bij ISIS krijgen vanaf hun negende jaar als jongen in trainingskampen een opleiding tot strijders en als meisje moeten ze dan gesluierd over straat. Op die leeftijd kunnen ze ook uitgehuwelijkt worden. In januari 2015 verscheen de eerste propagandavideo waarbij een kind een executie voltrok. De conclusie van de AIVD luidt daarom:
“Het zogenaamde kalifaat van ISIS staat ver af van wat de organisatie beweert. Het gebied dat bezet wordt door ISIS is geen heilstaat of ideale samenleving in wording. ISIS gedraagt zich als totalitair regime naar de eigen leden.”
En als volkomen terechte waarschuwing voor hen die een uitreis naar het kalifaat overwegen, luiden de laatste twee zinnen in dit dunne, maar goede overheidsrapport:
“Wie naar ISIS-gebied afreist, maakt willens en wetens de keuze om zich bij een groepering aan te sluiten die terroristische activiteiten ontplooit en aanslagen in Europa pleegt. In de praktijk betekent dit dat zowel mannelijke als vrouwelijke uitreizigers, gewapenderhand of anderszins, deelnemen aan de strijd van ISIS.” 35
Jaarverslag AIVD
Op 21 april 2016 verscheen het jaarverslag over 2015 van de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdienst. Na het rapport uit januari kan het aangaande ISIS nauwelijks nieuws bevatten en kunnen we er kort over zijn. De dienst stelt vast dat er dreigingen van alle kanten zijn. Vanwege verscheidene aanslagen in Europa (tweemaal in Parijs, in Kopenhagen en Engeland) lag de nadruk van het werk van AIVD op de jihadistische dreiging en op de onrust langs de oostgrenzen van Europa door de moeilijk voorspelbare koers van Rusland. De migrantenstroom zorgt bovendien voor onrust in de samenleving, terwijl zogenaamde digitale spionage-aanvallen de dienst eveneens bezighouden. Een recordaantal digitale spionage-aanvallen op overheidsinstellingen en het bedrijfsleven is het afgelopen jaar door de AIVD onderkend. Deze zaken bepalen het dreigingsbeeld en zullen dat voorlopig blijven doen.
In 2015 is duidelijk geworden dat ISIS gebruikmaakt van de migrantenstroom omdat twee plegers van de novemberaanslagen in Parijs op die wijze Europa zijn binnengekomen. De aanslagen in Kopenhagen zijn een voorbeeld van jihadisten in het Westen die zelfstandig door de propaganda van ISIS daartoe zijn gebracht. Er is een strijd gaande tussen al-Qaida en ISIS die door het plegen van aanslagen willen laten zien wie de leider is. Ongeveer 20 van de in totaal 60 gesneuvelde Nederlandse jihadstrijders zijn er tot eind 2014 omgekomen, de overigen in 2015. Tot aan het eind van 2015 zijn er ongeveer 40 teruggekeerd naar Nederland, de meesten echter voor 2015. In 2015 was dat slechts een handjevol, alleen maar vrouwen. Teruggekeerden vormen echter wel een bedreiging. Van toekomstige terugkeerders kan een hogere bedreiging uitgaan omdat zij beter getraind zijn en gevechtservaring hebben. Dit laatste betekent dat de AIVD hieraan zijn volle aandacht zal schenken. 36 Ondertussen is de terugkeer uit het kalifaat bijna onmogelijk; op desertie staat de doodstraf. De onvrede onder de strijders neemt duidelijk toe. ISIS doet er alles aan om negatieve informatie naar buiten toe te voorkomen.
Digitale aanvallen (cyberjihadisme) lijken centraal aangestuurd te worden en van hoger niveau te zijn; voorheen waren ze meer individueel en onafhankelijk. Samenwerking met internationale veiligheidsdiensten wordt steeds belangrijker en heeft de volle aandacht van de AIVD. Hierin is wezenlijk vooruitgang geboekt.
Ten besluite
We hebben gezien hoe ontstellend de verblinding is die het mohammedanisme als valse godsdienst over de mens brengt. Zonder meer is deze godsdienst in wezen er één van geweld, moord en doodslag, maar ook van wettische werken, waar de liefde wordt gemist, terwijl de zaligheid op losse schroeven blijft staan of men moet zijn leven als martelaar in de jihad opofferen. Welk een intrieste en ‘hopeloze’, maar ook staatsgevaarlijke afgodendienst is het daarmee toch! Geen enkele overheid noch de SGP in haar nieuwe beleidslijn mag het mohammedanisme, gematigd of niet, in de gelegenheid stellen deze in het openbaar uit te oefenen. Elke overheid hoort de mohammedaan op een Bijbelse wijze te benaderen en hem de valsheid van zijn religie onder ogen te brengen en hem tevens de enige weg tot de zaligheid te (doen) prediken. Onder ‘op een Bijbelse wijze’ verstaan wij ook met eerbiediging van de gewetensvrijheid, waarbij strikt onderscheiden moet worden tussen de persoon als een in Adam gevallen mens en de aangehangen religie.
Hoe aantrekkelijk het (openbare) leven in het kalifaat op het eerste gezicht ook moge lijken, een maatschappij waar orde en regel heersen, zonder bandeloze vrijheid, zonder seksuele verleidingen, zonder professioneel voetbal, zonder bioscoop enz., de liefde wordt erin gemist. In plaats daarvan treden wetticisme, gewetensdwang en barbaarsheid. Met veel van de kritiek van de mohammedanen op de westerse maatschappij kunnen wij het hartelijk eens zijn, al moeten zij er dan op gewezen worden dat wij van nature niet beter zijn, maar wel anders dienen te handelen.
Laten we echter tevens met diepe schaamte vaststellen: het Westen, en vooral Nederland als het Israël van het Westen bij vergelijking, heeft het zeer diep verzondigd. Wat biedt ons land vandaag aan de dag de Nederlandse jeugd en de mohammedaan aan waarden en normen? Een bijna eindeloos materialisme en een daarmee gepaard gaand egoïsme alsook een vrijheid in de grootste ongebondenheid! Ook hier moord en doodslag, namelijk aan het begin en aan het eind van het leven deels wettelijk goedgekeurd. Is het geen wonder dat een kalifaat waar orde en regel heersen en waar een zinnelijk paradijs met heerlijke spijzen en drank en schone maagden bij het martelaarschap het wenkend perspectief is, menig in het Westen teleurgesteld gezin en jongmens tot de jihad verleidt? Hier mocht de bede van Jeremia de onze wel worden: Och, dat mijn hoofd water ware en mijn oog een springader van tranen! (Jer. 9:1).
Heilige jaloezie mocht de mohammedaan en ons bezetten op dat volk dat geen eed van trouw aan een zelfverklaarde kalief al-Baghdadi, maar aan de Koning der koningen door het ware geloof op gronden van recht en gerechtigheid heeft mogen afleggen. In Hem en door Hem is immers alleen de zaligheid te vinden en door Zijn Geest de zekerheid ervan te verkrijgen, terwijl van Hem geldt (Ps. 132:12 ber.):
Wat vijand tegen Hem zich kant’,
Mijn hand, Mijn onweerstaanb’re hand
Zal hem bekleên met schaamt’ en schand’;
Maar eeuwig bloeit de gloriekroon
Op ’t hoofd van Davids groten Zoon.
Noten:
1) Zie het meinummer van dit jaar van In het spoor, p. 130- 140 en het julinummer, p. 145-156
2) J. Neurink, De vrouwen van het kalifaat. Slavinnen, moeders en jihadbruiden, Amsterdam, 2015 3 , 223 pagina’s (voortaan: Neurink, De vrouwen). Judit Neurink woont sinds 2008 in Iraaks Koerdistan en is daarmee enigermate als ooggetuige te beschouwen voor de slangenkuil van het Midden-Oosten. Zij is journaliste en schrijft voor Trouw en het Vlaamse dagblad De Standaard. Zij schreef ook het boek De oorlog van ISIS, Uitgeverij Conserve 2015, 215 pagina’s, waarvan we in het vorige artikel gebruikgemaakt hebben.
3) Leven bij ISIS, de mythe ontrafeld, Den Haag januari 2016, 16 pagina’s (voortaan: De mythe ontrafeld). Een uitgave van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). De uitgave is op 12 januari 2016 gepubliceerd en gratis te downloaden van de site www.aivd.nl.
4) Jaarverslag 2015, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Dit jaarverslag van 44 pagina’s is op 21 april van dit jaar verschenen en als PDF-document gratis te downloaden van de website van de AIVD, www. aivd.nl.
5) Zie: ‘Islamitische Staat verder in de tang’, in: Reformatorisch Dagblad, 19 augustus 2016, p. 6
6) Zie: ‘Zware klap voor terreurleger IS’, in: De Telegraaf, 31 augustus 2016, p. T18
7) Zie: ‘VS: Al 45.000 IS-strijders uitgeschakeld’, in: Reformatorisch Dagblad, 12 augustus 2016, p. 6
8) Zie: ‘IS vecht zich dood’, in: De Telegraaf, 18 juni 2016, p. T28
9) Zie: ‘Giftige verdediging’, in: De Telegraaf, 23 september, p. T19
10) Zie voor deze tunneltechniek het artikel in De Telegraaf zoals vermeld in noot 8.
11) Zie: ‘IS zet drone in: doden en zwaargewonden’, in: Reformatorisch Dagblad, 12 oktober 2016, p. 11
12) Zie: ‘IS in Mosul wordt steeds nerveuzer’, in: Reformatorisch Dagblad, 22 september 2016, p. 6. Zie ook noot 21.
13) Neurink, De vrouwen, p. 159-182. Het hoofdstuk draagt de titel ‘Leven onder bezetting’.
14) Zie: Neurink, De vrouwen, p. 163
15) Zie: ‘Leven als christen in Raqqa tussen de “monsters” van IS’, in: Reformatorisch Dagblad, 11 februari 2016, p. 1
16) Zie: A. Hosken, Waar angst regeert. Het ontstaan van IS en hun angstwekkende plannen voor de toekomst, Uithoorn, 2016 2 , p. 219 (voortaan: Hosken)
17) Zie voor deze informatie: C. Reuter, Die schwarze Macht. Der ‘Islamische Staat’ und die Strategen des Terrors, Deutsche Verlags-Anstalt, München 2015, p. 272- 274 (voortaan: Reuter). Christoph Reuter (geboren 1968) is een van de laatste westerse journalisten die direct uit Syrië en Irak verslag doet. Al decennialang is hij ooggetuige van de toestanden in de Arabische wereld. Hij werd in Duitsland tot ‘journalist van het jaar 2012‘ uitgeroepen en is correspondent van het wekelijks verschijnende tijdschrift met actueel nieuws (Nachrichtenmagazin) ‘DER SPIEGEL’. Het boek is een absolute must voor elke geïnteresseerde in dit onderwerp die over een redelijke kennis van het Duits beschikt. We maken hier gebruik van de zevende oplage.
18) Zie: ‘Koekjes bakken en zweepslagen uitdelen’, in: Reformatorisch Dagblad, 28 juli 2016, Puntkomma, p. 3
19) Zie: Hosken, p. 224
20) Zie: Neurink, De vrouwen, p. 177
21) Zie: ‘IS executeert 58 strijders in Mosul om complot’, in: Reformatorisch Dagblad, 15 oktober 2016, p. 6
22) Neurink, De vrouwen, p. 28
23) Zie voor deze gegevens: Neurink, De vrouwen, p. 39, 40
24) Zie: Neurink, Vrouwen, p. 104
25) Zie voor de samenvatting van dit manifest: Neurink, Vrouwen, p. 117-121
26) Beide citaten bij: Neurink, Vrouwen, p. 121
27) Zie: D. Weggemans, R. Peters. E. Bakker en R. de Bont, Bestemming Syrië. Een exploratieve studie naar de leefsituatie van Nederlandse ‘uitreizigers’ in Syrië, Universiteit Leiden en van Amsterdam, in opdracht van: rechtbank Rotterdam, 3 januari 2016, p. 64-69 (voortaan: Bestemming Syrië). Deze boeiende studie biedt ook zeer veel informatie, maar beperkt zich vooral tot en met het jaar 2014. Ze is te vinden onder: https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Rotterdam/Nieuws/Documents/ Bestemming%20Syrie.pdf. Zie verder ook: Neurink, Vrouwen, p. 120
28) Bestemming Syrië, p. 62-69 en 87
29) Zie: O. Hanne, T.F. de la Neuville, Der Islamische Staat. Anatomie des neuen Kalifats, 2015, p. 86
30) Zie: J. Todenhöfer, Inside IS-10 Tage im ‘Islamischen Staat’, 23. Auflage, C. Bertelsmann Verlag, München 2015, p. 263, 264
31) Zie: ‘Tientallen ex-militairen Irak gedood door IS’, in Reformatorisch Dagblad, 2 november 2016, p. 8; ‘IS-leider roept op tot aanslagen’, in: Reformatorisch Dagblad, 3 november 2016, p. 6; ‘VN: IS doodde honderden mensen rond Mosul’, in: Reformatorisch Dagblad, 5 november 2016, p. 7 en ‘Weer melding van executies door IS in Mosul’, in: Reformatorisch Dagblad, 12 november 2016, p. 6
32) Zie noot 17
33) Beide citaten bij: Reuter, p. 204, 205. De vertaling uit het Duits is van mijn hand.
34) Zie het julinummer van dit jaar van In het spoor, p. 148
35) De mythe ontrafeld, p. 15
36) Zie ook: ‘AIVD extra alert op terugkeerders’ in: Reformatorisch Dagblad, 21 april 2016, p. 4
Fotoverantwoording:
a) Door Roosewelt Pinheiro/ABr. [CC BY 3.0 ] via Wikimedia Commons
b) Door News channel online 24/24 [CC BY 3.0] via Wikimedia Commons
c) Depositphotos
d) Door Bertramz (Eigen werk) [CC BY-SA 3.0] via Wikimedia Commons
e) Foto Twitter
f) Depositphotos
g) By Marcello Casal Jr/ABr. [CC BY 3.0] via Wikimedia Commons
h) By Ron Maijen (Own work) [CC BY-SA 3.0] via Wikimedia Commons
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2016
In het spoor | 68 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2016
In het spoor | 68 Pagina's