Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belijden

4 minuten leestijd

Wat is belijden? Groen van Prinsterer heeft daar behartigenswaardige dingen over gezegd. Zo schrijft hij in Het Nederlandsche Zendeling Genootschap: ‘De belijdenis waartoe men wordt geroepen staat telkens met den aard der tijden waarin men leeft, in verband. Het belijden, waar de kracht des Christelijken geloofs zich openbaart, ligt niet altijd in het getrouwelijk opzeggen van al de Artikelen des Geloofs; niet altijd in een onvoorwaardelijke onderschrijving van de Symbolische Schrift (de drie Formulieren, PdO); zelfs niet in eene prediking waarin geen enkel woord aangetroffen wordt, dat den meest regtzinnigen keurmeester ergeren zou.’ Voor Groen was belijden niet maar een eindeloos herhalen van waarheden, het liefst in de vertrouwde, geijkte bewoordingen. Belijden had voor hem alles te maken met de actualiteit. Belijden is altijd tijdbetrokken belijden. ‘Het belijden is het uitkomen voor de waarheid waar de verdediging bezwaarlijk is, waar het belijden met lijden vergezeld is. Gelijk de aanval het kritieke punt aanwijst, zoo volgt, uit den aard der verloochening, de aard der belijdenis, welke in ieder tijdsgewricht de geloovigen voegt. Door zodanige belijdenis alleen is het dat de Kerk wordt behouden. Altijd ééne waarheid is er, wier belijdenis, terwijl men aan de gansche waarheid vasthoudt, speciaal belang heeft. Tegen Arius de Godheid van den Heer; tegen Pelagius de vrije genade; tegen de Roomsche Kerk de regtvaardiging door het geloof alleen; tegen de remonstranten de Souvereiniteit Gods. Ten aanzien telkens van die waarheid is pligtbetragting en moedbetoon aan de orde van de dag. Zoudt gij de onversaagdheid roemen van den wachter, die overal bij de hand is, behalve waar de vijand zich bevindt?’

Dat is om over na te denken. Groen zegt: als je wilt weten welke waarheid nu het meest onder vuur ligt, moet je er op letten op welk punt de aanval het meest wordt ingezet. De aanval wijst het meest kritieke punt aan, dat wil zeggen het punt wat nu het meest in het geding is. Scherp is daarbij zijn opmerking dat wie juist op dat punt zwijgt zijn belijdenis verloochent, al is hij op alle andere punten nog zo vlekkeloos rechtzinnig. Welk deel van de belijdenis in onze tijd het meest onder vuur ligt weten we allemaal: het huwelijk en het Bijbelse spreken over de plaats en roeping van de man en de vrouw. De dominante gender-ideologie en de onvoorwaardelijke acceptatie van de homoseksualiteit dwingt de kerk er toe om juist op dat punt luid en duidelijk haar stem te verheffen. Ik lees in 1 Kronieken 12:32 van de kinderen van Issaschar, ‘die ervaren waren in het verstaan van de tijden, om te weten wat Israël doen moest’. Via prediking, catechese en jeugdwerk moet er aan de gemeente een helder geluid gegeven worden, wat niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is. Meer dan ooit heeft de gemeente behoefte aan onderwijs en toerusting. Als we zien hoe onze jongeren en jongvolwassenen vanuit de samenleving gehersenspoeld worden, is het duidelijk dat we niet kunnen volstaan met een enkele opmerking in de preek of kerkbode. En evenzeer behoort het tot de roeping van de kerk naar buiten toe het Bijbels getuigenis te laten horen.

Groen merkt op dat belijden met lijden vergezeld kan gaan. Dat wist hij uit eigen ervaring. Het woord ‘martelaar’ betekent oorspronkelijk ‘getuige’. Maar in de tijd van Nero voerde getuigen onvermijdelijk tot het martelaarschap. Belijden en lijden horen bij elkaar. Dat wij dat niet meer zo ervaren komt omdat wij niet duidelijk genoeg belijden en er ook te weinig naar leven. Ik haal nog een zinnetje van Groen terug: ‘Door zodanige belijdenis [waar het Bijbels getuigenis het meest onder vuur ligt, PdO] alleen is het dat de Kerk wordt behouden’. Daarin ligt opgesloten dat een kerk die in de leer rechtzinnig is, maar op dit punt zwijgt, uiteindelijk onder gaat. Dat is een ernstige waarschuwing. Ik eindig met de slotzin van Groens geschrift: ‘Als wij trouwhartig uitkomen voor de Naam des Heeren mogen we zeggen: God is mijn schild, die de opregten van hart behoudt’.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 2020

Kerkblad | 24 Pagina's

Belijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 2020

Kerkblad | 24 Pagina's